• Anonym (lina)
    Äldre 20 May 19:05
    10103 visningar
    40 svar
    40
    10103

    Hur gör man för att adoptera bort och kan man göra det utan föräldrarnas tillstånd?

    Hej. Jag har blivit oplanerat gravid och kan verkligen inte och vill inte behålla barnet, men jag har gått långt så jag kan inte göra abort heller(v. 20).
    Hur gör man för att adoptera bort?
    Kan man göra det utan sina föräldrars tillstånd om de är emot?
    Kan adoptivföräldrarna ta barnet direkt vid förlossningen?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Hur gör man för att adoptera bort och kan man göra det utan föräldrarnas tillstånd?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 20 May 19:20
    #1

    ta kontakt med närmaste socialkontor, dom kan ge dig rätt information om vad som gäller för adoption inom landet. 

    Du får givetvis vara anonym så länge du själv önskar, ring dit och be om råd helt enkelt. Det är socialtjänsten som beslutar om adoptioner. 

    Hoppas det löser sig! Kram!


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (lina) Trådstartaren
    Äldre 20 May 19:24
    #2
    Nyfiken gul skrev 2014-05-20 19:20:21 följande:
    ta kontakt med närmaste socialkontor, dom kan ge dig rätt information om vad som gäller för adoption inom landet. 

    Du får givetvis vara anonym så länge du själv önskar, ring dit och be om råd helt enkelt. Det är socialtjänsten som beslutar om adoptioner. 

    Hoppas det löser sig! Kram!
    Okej tack.

    Vet någon om mina föräldrar kan sätta sig emot eller ta barnet?
  • Anonym (.)
    Äldre 20 May 19:28
    #3

    verkar som att du är minderårig? då kan det vara något andra regler har jag för mig, men är absolut inte säker.

    Bor ni inte i närheten av varandra? Tänker hur du annars ska kunna dölj det hela vägen?

    Hoppas det löser sig till det bästa :)

  • Anonym (lina) Trådstartaren
    Äldre 20 May 19:30
    #4
    Anonym (.) skrev 2014-05-20 19:28:05 följande:
    verkar som att du är minderårig? då kan det vara något andra regler har jag för mig, men är absolut inte säker.

    Bor ni inte i närheten av varandra? Tänker hur du annars ska kunna dölj det hela vägen?

    Hoppas det löser sig till det bästa :)
    Jag är 16. Jag har inte döljt det utan mina föräldrar vet, men de är helt emot att jag ska adoptera bort.
  • Anonym (?)
    Äldre 20 May 19:35
    #5

    Hur kommer det sig att du inte vill att dina föräldrar tar barnet?

  • Anonym (lina) Trådstartaren
    Äldre 20 May 19:37
    #6
    Anonym (?) skrev 2014-05-20 19:35:10 följande:
    Hur kommer det sig att du inte vill att dina föräldrar tar barnet?
    De tycker att det är hemskt att ge bort en familjemedlem.
  • Anonym (dtcvj­bnkm,l­)
    Äldre 20 May 19:38
    #7

    Bara du och barnets pappa kan bestämma om adoption, men båda ni måste godkänna det.

  • Anonym (lina) Trådstartaren
    Äldre 20 May 19:39
    #8
    Anonym (dtcvjbnkm,l) skrev 2014-05-20 19:38:57 följande:
    Bara du och barnets pappa kan bestämma om adoption, men båda ni måste godkänna det.
    Tack vad skönt!! Pappan vill inte ha barnet så han bryr sig inte.
  • Anonym (Nelly­)
    Äldre 20 May 19:40
    #9

    varför kan inte dina föräldrar ta hand om barnet? 

  • Äldre 20 May 19:49
    #10

    Kan inte tänka mig att dina föräldrar rent juridiskt har något att säga i det här. Men vore det inte bättre om de adopterade barnet då? Kan förstå att du i nuläget kanske inte har några positiva känslor inför ditt barn (det verkar ju som att du fått reda på det ganska nyligen?) och att det är en helt ny värld att ställa dig in i, men faktum är att nästan alla får enorma band till sina barn när de väl fötts. Om nu dina föräldrar är måna om att barnet får stanna inom familjen så vore väl det en bra lösning? Inte minst för dig, inte sant?

Svar på tråden Hur gör man för att adoptera bort och kan man göra det utan föräldrarnas tillstånd?