• V L

    Ersättning för ärr pga självskada

    Hej.

    Jag har sedan några år tillbaka väldigt mycket ärr på min kropp. Hela vänster arm, halva höger och låret. Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag Folksam angående ersättning. Jag ska nog göra laserbehandling för att få bort dessa då jag hatar hur det ser ut och aldrig går i kortärmat. Jag undrar ifall någon har nån aning om hur mycket ersättningen kan vara på? Jag har kollat runt lite på nätet, och sett 2 stycken som fått 63 och 65 tusen för självförvållande ärr, och en som fick 69 tusen för ett ärr i ansiktet. Verkar som att det ligger runt den summan för ärr oavsett självförvållat eller inte.. Är det någon som vet ifall folksam kanske har maxbelopp på ~70 tusen för ärr? 

  • Svar på tråden Ersättning för ärr pga självskada
  • V L
    Korpen skrev 2014-05-21 20:47:05 följande:
    Men om du redan har kontakt med Folksam borde dom kunna svara på dessa frågor?
    Jo, men känns jättedumt att fråga hur mycket pengar man ska få.. dessutom måste jag vänta på att de ska räkna ut och bestämma ett belopp, tar några veckor. Tänkte bara ifall någon visste om det inte går att få ut mer än 70 tusen..
  • 20140522

    Vad är det för typ av försäkring du har hos folksam?

  • V L
    SannaÖfvergård skrev 2014-05-21 20:55:09 följande:
    Vad är det för typ av försäkring du har hos folksam?
    Det är barnförsäkringen, har inte full koll på tillägg o så
  • Snuttan80

    Måste säga att det verkar inte va en dålig försäkring om man får så mkt på nått man gjort på sig själv

  • 20140522
    V L skrev 2014-05-21 20:59:36 följande:
    Det är barnförsäkringen, har inte full koll på tillägg o så
    www.folksam.se/forsakringar/barnforsakring/barnforsakring/1.52853

    Se tabell för ersättning.
    Snuttan80 skrev 2014-05-21 21:01:32 följande:
    Måste säga att det verkar inte va en dålig försäkring om man får så mkt på nått man gjort på sig själv
    Om det är dokumenterad sjukdom som orsakat det, t.ex. depression eller ångest ersätter går det att få ersättning.
  • V L
    SannaÖfvergård skrev 2014-05-21 21:04:54 följande:
    www.folksam.se/forsakringar/barnforsakring/ba...

    Se tabell för ersättning.

    Om det är dokumenterad sjukdom som orsakat det, t.ex. depression eller ångest ersätter går det att få ersättning.
    Jo vet att det finns tabell, men känns ganska omöjligt att räkna ut längd/bredd på flera hundra ärr.. 
  • Ellie

    I villkoren står det:
    "Ersättning beräknas på försäkringsbeloppet
    för Medicinsk invaliditet som framgår av
    försäkringsbeskedet. Ersättning lämnas med
    högst 20 procent av försäkringsbeloppet."
    Hur mycket du max kan få beror på vilket försäkringsbelopp du har, samt hur de bedömer storleken på dina ärr.

  • V Lh
    Ellie skrev 2014-05-21 21:58:25 följande:
    I villkoren står det:
    "Ersättning beräknas på försäkringsbeloppet
    för Medicinsk invaliditet som framgår av
    försäkringsbeskedet. Ersättning lämnas med
    högst 20 procent av försäkringsbeloppet."
    Hur mycket du max kan få beror på vilket försäkringsbelopp du har, samt hur de bedömer storleken på dina ärr.
    Mitt försäkringsbelopp är  1 760 000 men men, får avvakta helt enkelt!
Svar på tråden Ersättning för ärr pga självskada