• Anonym (x)

    Hur röstar man?

    Jag ska rösta för första gången och med risk för att låta dum, hur gör man? Jag har fått hem ett röstkort och lappar från olika partier. Kryssar jag i en kandidat och lämnar in lappen i vallokalen? Jag är rädd för att göra bort mig och stå och se förvirrad ut i vallokalen...........

  • Svar på tråden Hur röstar man?
  • SoStylish

    På röstkortet står det vilken vallokal du ska gå till. Ta med dig din legitimation och gå dit. Du kan antingen ta med dig valsedlar eller ta dem på plats. Sedan får du ett kuvert av en röstmottagare, går in bakom en skärm och stoppar ner en valsedel i kuvertet (vill du personrösta så kryssar du för den personen du vill rösta på). Sedan tar du med dig kuvertet fram till bordet, visar ditt leg och lämnar ditt kuvert. Sen är det färdigt. Blir du osäker så är det bara att fråga någon valmottagare på plats.

  • Anonym (x)
    SoStylish skrev 2014-05-24 16:33:38 följande:
    På röstkortet står det vilken vallokal du ska gå till. Ta med dig din legitimation och gå dit. Du kan antingen ta med dig valsedlar eller ta dem på plats. Sedan får du ett kuvert av en röstmottagare, går in bakom en skärm och stoppar ner en valsedel i kuvertet (vill du personrösta så kryssar du för den personen du vill rösta på). Sedan tar du med dig kuvertet fram till bordet, visar ditt leg och lämnar ditt kuvert. Sen är det färdigt. Blir du osäker så är det bara att fråga någon valmottagare på plats.
    Tack! Men är det inte personrösta man ska göra? Kan man rösta på ett parti också?
  • SoStylish
    Anonym (x) skrev 2014-05-24 16:36:30 följande:
    Tack! Men är det inte personrösta man ska göra? Kan man rösta på ett parti också?
    Du ska rösta på ett parti och det är det partiets valsedel du lägger i kuvertet. Personrösta är inget tvång utan det gör man om man vill rösta på en specifik person. Kryssar du inte för någon så blir det "automatiskt" den som står som nummer ett på listan.
  • Anonym (x)
    SoStylish skrev 2014-05-24 16:39:26 följande:
    Du ska rösta på ett parti och det är det partiets valsedel du lägger i kuvertet. Personrösta är inget tvång utan det gör man om man vill rösta på en specifik person. Kryssar du inte för någon så blir det "automatiskt" den som står som nummer ett på listan.
    Åh tack. Jag har verkligen ingen koll!
  • SoStylish
    Anonym (x) skrev 2014-05-24 16:44:15 följande:
    Åh tack. Jag har verkligen ingen koll!
    Blir du förvirrad finns det flera personer där som kan hjälpa dig så det är inget att oroa sig över! Det är en enkel procedur!
  • Anonym (x)
    SoStylish skrev 2014-05-24 16:47:00 följande:
    Blir du förvirrad finns det flera personer där som kan hjälpa dig så det är inget att oroa sig över! Det är en enkel procedur!
    Jo men jag vill inte se ut som ett UFO när jag står där......tänkte låtsas att jag vet vad jag gör i alla fall
  • nymedlem

    Man gör inte som i Paradise hotel och röstar på den man vill ska åka ut

    Hörde på radio om bimbon som trodde det var så (eller om det var ett skämt?) såååå kul

  • Anonym (x)
    nymedlem skrev 2014-05-24 17:07:17 följande:
    Man gör inte som i Paradise hotel och röstar på den man vill ska åka ut smile5.gif

    Hörde på radio om bimbon som trodde det var så (eller om det var ett skämt?) såååå kul smile2.gif
    Ja det vore ju lite mobbingvarning på den röstningen....
Svar på tråden Hur röstar man?