• Anonym (trött)

Min sons pappa klarar inte av att vara förälder.

Vad gör vi nu då? Min sons pappa klarar inte av att ta hand om sin son. Han har just nu varannan helg fredag-måndag, dvs. 3 nätter. Nu har det kommit fram att han inte matar min son. Sonen äter bara mackor hos pappa, frukostflingor med vatten(!). Han sa att han var hungrig hos pappa och pappa hade bett honom och vänta, men att han fick vänta jättelänge på macka. Jag ringde upp pappan och frågade om detta var sant och han nekade inte, sa bara att jag "hade allting, ett bra socialt nätverk osv" och han inte har nånting, inga rutiner. Det är INTE en ursäkt! Han har sitt barn 2 helger i månaden, då tycker jag att han kan skärpa till sig lite under de få dagarna. Klart att barnet är hungrig om han bara får mackor hela dagen! Vad gör jag nu, i väntan på samtal med familjerätten. Kan jag säga att han inte får ha sonen tills vi har undersökt det här? Detta är inte första "problemet" vi har med pappan, han har tidigare misskött hygien och andra basala saker också.

• Svar på tråden Min sons pappa klarar inte av att vara förälder.
  • Anonym (S)

Då kan han fixa själv och behöver inte matas, nej visst mackor är i te bra men de ses inte mer en 6 dagar/mån så då är det inte så allvarligt hade varit värre om det var varannan vecka, lär han micra mat eller ordna enklare maträtter det fixar 6åringar

• Anonym (trött)
    Anonym (S) skrev 2014-05-25 08:51:46 följande:
    Då kan han fixa själv och behöver inte matas, nej visst mackor är i te bra men de ses inte mer en 6 dagar/mån så då är det inte så allvarligt hade varit värre om det var varannan vecka, lär han micra mat eller ordna enklare maträtter det fixar 6åringar
    Här hemma kan han fixa enkel mat själv, men jag vet inte hur han har det hos pappa. Jag vet inte om pappan har maten tillgänglig eller om det är högt upp osv eller i förpackningar han inte kan öppna. Han själv sa att han varit hungrig och inte fick mat, sen blev han ledsen och ville inte säga något mer för att han vill skydda sin pappa. Men om det är så allvarligt att han faktiskt säger till mig att han inte fick mat, jo, då tycker jag det är allvarligt. Att inte få mat 6 dagar per månad är okej? WTF, är du seriös? Vi är ingen familj där vi lever på gränsen, trots enbart studiebidrag så har vi ALLTID mat att mätta magen med. Hans pappa jobbar heltid så jag vet att han har pengar, detta är enbart LATHET och då ska man fan inte få ta hand om barn heller om man inte klarar av en sån basal grej som att se till att fixa mat till sitt barn! Min son är 6 år gammal då ska man inte behöva laga sin egen mat. Helt sjuk inställning.
  • The Fugly

Du menar att sexåringen ska ta föräldraansvaret för sig själv så att hans faktiska förälder slipper och kan fortsätta brista i omsorg?
  • Anonym (trött)
    The Fugly skrev 2014-05-25 09:05:08 följande:
    Du menar att sexåringen ska ta föräldraansvaret för sig själv så att hans faktiska förälder slipper och kan fortsätta brista i omsorg?
  • Julia1245

Men är du dum eller? Ska en sexåring vara ansvarig för att han får mat för att hans värdelösa pappa inte bryr sig?
  • LillGris

Vad spelar det för roll? Han kanske kan laga skitmycket mat, men vad hjälper det om det som finns hemma är mackor och flingor? Ska han skaffa ett jobb så han har råd att handla sin egen mat också? Eller finns det NÅT ansvar som pappan ska ta för sin SEX år gamla son?
  • Funderingar01

Ts. Vilken tråkig och jobbig situation.

Jag skulle börja med att försöka komma överens med pappan själv. Beroende på hur situationen/samarbetet fungerar. Jag tror att både föräldrar och barn vinner mest på om man kan försöka göra egna överenskommelser. Han kanske kan tänka sig att låta sonen vara hos dig nästa tillfälle tills ni har fått tid hos familjerätten och kan prata mer om hur det ska se ut. Om han nu tycker att du har det lättare/bättre ordnat så kanske den vinkeln fungerar? Som att det underlättar även för honom. Om man låter bli att gå in i konflikt så tror jag man kommer längre.

Lycka till.

• Anonym (S)
    Julia1245 skrev 2014-05-25 09:11:52 följande:
    Men är du dum eller? Ska en sexåring vara ansvarig för att han får mat för att hans värdelösa pappa inte bryr sig?

Kan du inte bättre en gå på med påhopp?
  • Drottningen70

Vilka uppfuckade referenser man måste ha om man anser att en sexåring ska överta föräldraransvaret och man dessutom tycker det är helt ok. Antar att det ligger en sorglig historia bakom din inställning.
  • Anonym (bhhhnn)

Orosanmäl via soc, men förvänta dig inte så mycket hjälp direkt, pappor kan vara skitdåliga men ändå hyllas av dem för han HAAAAAAAAAAAAAAAAR ju iaf barnet.

Har ni inget umgängesavtal (skriftligt, muntligt är svårt att bevisa) så kan du hålla barnet hemma och säga att ni ses i rätten om han vill ha umgänge.

DOCK, håller du barnet hemma så kan barnet koppla samman det med vad han berättade = nästa gång eller om det händer värre saker berättar han inte av rädsla för att inte få träffa pappan mer.

Svar på tråden Min sons pappa klarar inte av att vara förälder.