• Anonym (Maria)

    Adopterade fr Korea som hittat biologisk släkt?

    Jag undrar om det finns någon som är adopterad fr Korea och som hittat biologisk släkt? Hur gick ni tillväga osv? Jag har inget namn på t ex mamma eller pappa men får samtidigt känslan av att SWS vet mer än de vill erkänna (att det finns mer journaler, papper mm).

  • Svar på tråden Adopterade fr Korea som hittat biologisk släkt?
  • Anonym (spårlöst)

    Tyvärr är jag bara ytterligare en som inte vet ett skit... Det står typ tre meningar i mina papper... Ursäkta en okunnig - vad betyder SWS?

    Vad får dig att tro att de inte berättar allt?

  • ultrawox

    Ses är koreas adoptionsmyndighet Social Welfare Services. Sedan mitten på 90 talet har man i Korea valt att bara adoptera bort internationellt de barn som har minst en känd förälder detta för att kunna enklare lösa återresor och önskemål om att få tag i sitt ursprung.

  • Anonym (Maria)
    Anonym (spårlöst) skrev 2014-06-01 19:23:01 följande:
    Tyvärr är jag bara ytterligare en som inte vet ett skit... Det står typ tre meningar i mina papper... Ursäkta en okunnig - vad betyder SWS?

    Vad får dig att tro att de inte berättar allt?



    Bl a pgr av att de "erkänner" att de skrev om min bakgrundshistoria efter att det första paret jag skulle adopteras till i USA nekade. Men när jag vill se de gamla akterna blir det undanflykter. När jag kontaktat flera andra adoptivbarn har de samma erfarenheter som bekräftats. Bl.a. Föräldrars namn men som man dolt när adoptionen i viss mån skett mot tex moderns vilja (men där sociala omständigheter "tvingat" henne).
  • Anonym (spårlöst)
    Anonym (Maria) skrev 2014-06-03 22:01:06 följande:


    Bl a pgr av att de "erkänner" att de skrev om min bakgrundshistoria efter att det första paret jag skulle adopteras till i USA nekade. Men när jag vill se de gamla akterna blir det undanflykter. När jag kontaktat flera andra adoptivbarn har de samma erfarenheter som bekräftats. Bl.a. Föräldrars namn men som man dolt när adoptionen i viss mån skett mot tex moderns vilja (men där sociala omständigheter "tvingat" henne).
    Får jag fråga när du blev adopterad? Själv kom jag i början av 70-talet. Vet inte vad praxis var då. I mina papper står ingenting vettigt, bara att jag på något sätt lämnades in till det sociala (vet ej av vem eller hur jag hittades) och sedan fosterhemsplacerades i ca 6 månader innan jag adopterades till Sverige. Jag skickades hit i en rosa väska, som mina föräldrar hämtade på flygplatsen här i Sverige.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (spårlöst) skrev 2014-06-03 22:57:44 följande:
    Får jag fråga när du blev adopterad? Själv kom jag i början av 70-talet. Vet inte vad praxis var då. I mina papper står ingenting vettigt, bara att jag på något sätt lämnades in till det sociala (vet ej av vem eller hur jag hittades) och sedan fosterhemsplacerades i ca 6 månader innan jag adopterades till Sverige. Jag skickades hit i en rosa väska, som mina föräldrar hämtade på flygplatsen här i Sverige.



    Jag adopterades som nästan två åring (utan minnen dock) 1982. Mina papper står inte heller mycket men när jag ställer specifika frågor svarar de ibland motvilligt. T ex har jag bott hos fyra olika fosterfamiljer och inte en som står i de officiella papprena....
  • Anonym (a-mamma)

    Intressant att du misstänker att de skrivit om historien. Jag har alltid haft en känsla av att det kan vara så för min son som också kommer via SWS, men på 2000 talet. Finns saker som helt enkelt inte kan stämma.

    Jag kan tänka att det finns många orsaker till att berättelserna diffar med verkligheten. Kanske mamman väljer att berätta en version som känns OK gentemot de sociala myndigheterna. Kanske SWS friserar så att det ska låta bra mot adoptivföräldrar och mot barnet. 

    Maria: Hur går man tillväga när man söker? Har du varit i Korea eller har du gjort det från Sverige?

  • Anonym (Maria)
    Anonym (a-mamma) skrev 2014-06-04 13:33:55 följande:
    Intressant att du misstänker att de skrivit om historien. Jag har alltid haft en känsla av att det kan vara så för min son som också kommer via SWS, men på 2000 talet. Finns saker som helt enkelt inte kan stämma.

    Jag kan tänka att det finns många orsaker till att berättelserna diffar med verkligheten. Kanske mamman väljer att berätta en version som känns OK gentemot de sociala myndigheterna. Kanske SWS friserar så att det ska låta bra mot adoptivföräldrar och mot barnet. 

    Maria: Hur går man tillväga när man söker? Har du varit i Korea eller har du gjort det från Sverige?



    I mitt fall har SWS erkänt att de skrivit om (när jag beställde akter därifrån skickade de i misstag m ett papper som de inte skulle där detta stod). Sedan ville jag ju veta mer. Först slätade de över det m att det inte var något som ändrats men jag gav mig inte och då har de återberättat delar. Men originalhandlingarna "hittar de inte" vilket jag inte tror på då de kommer m information som bara kan komma från dem.

    Jag kontaktade SWS härifrån Sverige. Se till att ha ditt sk case-number och ditt koreanska namn (är sonen över 18 får endast han ut informationen). De kommer därefter begärna kopia på pass för att fastställa att du är du. Man kan även besöka SWS i Seoul. Adopterades man genom AC i Sverige kan de i vissa fall hjälpa till men oftast vet de ej mer än de berättat.
Svar på tråden Adopterade fr Korea som hittat biologisk släkt?