• Forumvärd

    Vad tycker du om att ha en skärmfri veckodag?

    Vår användning av mobiler, dator och surfplattor diskuteras allt mer.
    Särskilt fokus är det på barnens användning. En del familjer inför skärmfria dagar, behövs det tycker du? 
    Eller är det vettigare att barnen surfar och spelar måttligt alla dagar?
    Kommentera gärna.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om att ha en skärmfri veckodag?
  • Stårschan

    Hela vår familj skulle må bra av en skärmfri dag i veckan, men det är en utopi. Som tur är har vi varken TV eller internet i stugan, så där kan vi koppla ner.

  • Loriyana

    Dottern har en surfplatta, men minns faktiskt inte sist hon använde den. Vi campar nästan varje helg (har husvagn) och då är det skärmfritt.

  • Anonym (--)

    i vår familj har vi varken smartphones eller tv, så nej jag tycker inte att det är nödvändigt

  • Anonym (--)
    Anonym (--) skrev 2014-05-28 10:08:20 följande:
    i vår familj har vi varken smartphones eller tv, så nej jag tycker inte att det är nödvändigt
    det enda vi har är en dator, men den används mest till arbete så..
  • Anonym (Thea)

    Jag tycker det är bra, då vet barnen att den dagen behöver ni inte ens fråga.
    Givetvis måste det respekteras även av föräldrarna, så att man inte sitter själv sedan och blippar på sin telefon...

  • kaffeamanda

    Min dotter har inte tid att sitta speciellt mycket vid dator eller tv, så en dag i veckan verkar onödigt då det blir flera dagar där det enbart blir en halvtimmes tv-tittande på morgonen. Dessutom har vi varken tv eller andra skärmar när vi bor i husvagn som blir ganska ofta på sommaren.

  • Ogago

    Ha en TV-fri dag skulle inte störa mej mycket (jag spelar in det jag missar) men i övrigt en skärmfri dag? Nja...

    Inte för att jag är beroende av datorn (jag kan sluta när jag vill, men det känns inte riktigt så motiverat just nu) men en skärmfri dag i veckan? Det är väl ändå att ta i? Pratar vi om en skärm-fri dag om året, så varför inte, kan väl ta den på skottdagen då, eller nåt.

  • Minniemousemommy

    Tycker det är bättre att ha en begränsning alla dagar istället. Mina barn kommer aldrig få ha en pryl som alltid finns där och alltid får lekas med. Nej. Elektroniska saker är en belöning att få leka med. Det är inget som ska tas för givet. Mina barn så leka med ipaden då och då, se på en film eller serie då och då osv. Jag tror inte att det är en bra sak att barn tar sådant för givet. Det som alltid finns där är du själv, inget annat. Du har alltid möjligheten att dansa, att gympa, att springa, att sjunga, att prata osv. Elektronik och leksaker är bara en extragrej som ett plus i kanten på en bra dag. Sköter man sig i vårt hushåll blir man belönad. Gör man sysslor frivilligt och beter sig bra mot alla blir man också belönad. Ibland blir det helt skärmfria (inte för oss vuxna dock eftersom vi använder våra telefoner varje dag) dagar bara sådär, och då känns det extra bra.


    Så nej, jag tycker inte att det är en bra ide. Har man kontroll och ett system i sin familj så ska det inte behövas.


    Dock när det är en högtid eller liknande så brukar vi lägga bort ipadarna, mobilerna (vi har hemtelefon så folk som måste nå oss kan göra det ändå), stänger av tvn osv och bara umgås och gör saker hela dagen. Det kan man väl iofs kalla en skärmfri dag. Men jag tycker i alla fall inte att det låter som en bra ide att ha så varje vecka. Man ska kunna begränsa saker och kontrollera sig själv utan en massa förbjud.

  • Skarpa

    Röstade på Nej, det behövs inte. Jag tror i sådana fall mer på att begränsa lite varje dag om det behövs, eller satsa mer på t.ex. en "umgängesdag" om man tycker att skärmarna tar för mycket social samvaro från familjen.

    Sedan beror det på vad man gör vid skärmen. Att ständigt sitta och spela är ju inte bra (även om jag personligen tycker att spelnöje har ett värde i sig) men om man läser en bok tycker jag inte att det är värre att läsa den på en platta än i pappersformat (med reservation för att vissa kanske kan få svårare att somna pga ljuset från plattan än av en bok). Då ser jag liksom inget värde i att man inte skall få läsa sin bok bara för att det är den skärmfria dagen.


    Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • The past is now

    Annat: Jag begränsar dator och spelandet alla dagar och framförallt helgerna. Åldrar på barnen är 13 år, 8 år , 6 år och snart 3 för henne begränsas tv:n. Mina bonusars ålder är 4 år och 6 år.

  • Aaglars

    Här hemma är våra barn 2, 4 och 6 år inte ett dugg intressarde av dator/Ipad. Så finns ingen behov av skärmfri dag.

  • Radhuspinglan

    Jag tycker att en skärmfri dag låter toppen - i kombination med ett måttligt skärmande övriga dagar i veckan. Dock lever vi inte själva efter den regeln. Men det låter bra! ;)

  • Anonym (Z)

    Vi har skärmfria helger! Då använder vi bara mobilen för samtal, ingen annan skärm innan kl 18:00 och då bara tvn. Det gynna hela familjen.

Svar på tråden Vad tycker du om att ha en skärmfri veckodag?