• Ronga

Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?

Cannabis förmodligen. 
    Be din kille stå ut dom första 3-4 dagarna och jag lovar er att han inte kommer att ha problem efter det. Sitter i huvudet. Sen är cannabis inte så himla beroende framkallande.

Only fear of death is coming back reincarnated
  • Ronga

Jag har rökt på förut och gör det ibland idag också, det är inte så svårt att ta sig ur. Sen om man vill ta sig ur eller inte är en annan sak. Många säger "jag ska sluta" utan att riktigt mena det, så man fortsätter röka och i andras ögon framstår man som svag och beroende. Är du insatt på att sluta så slutar du. Det vet jag av erfarenhet. Cannabis orsakar inte ett kraftigt beroende, inte ens i närheten av cigaretter. Är man inställd på att sluta, VILL man sluta, ja då är det väldigt enkelt.

• Ronga
    Nenne666 skrev 2014-06-01 13:21:23 följande:

Just därför handlar det om den egna viljan som jag skriver . Och det finns ingen annan än han själv som kan hjälpa honom ur detta. Om det är svårt är upp till var och en att bedöma vad någon/något annat än säger.
    Precis.
  • Ronga

Men alla har inte styrkan att kunna ta sig ur dessa situationer ensamma. Många behöver stöd OCH hjälp. 
    Men när det kommer till cannabis så är det INTE ett sånt stort problem, och då handlar det om viljan hos personen i fråga. 
    Det är inte så många som inser hur lätt "drog" cannabis egentligen är, vi får alltid höra att det är KNARK(!!!!) och i skolan berättar dom gärna hur någon tagit livet av sig själv efter att ha rökt på. Så ligger det inte till.

• Ronga
    Anonym (K) skrev 2014-06-01 16:19:01 följande:
    Hej igen. Ska läsa era kommentarer. har pratat lite mer med honom o han sa att det var hasch/marijuana. Han sa att det var för att komma bort men även för att öka hungerlusten !!!!! Förändrar detta något??
    Så här ligger det till med Marijuana. När du inte röker på så har du inga direkta problem med att äta. Din aptit är normal såvida du inte lider av något annat som gör att du äter dåligt. När man börjar röka på och har gjort det under en längre tid så tappar man aptiten och har svårt att äta, speciellt när man vaknar. Ibland kan det ta 3-4 timmar för aptiten att komma efter att man vaknat, som rökare. Men röker du däremot en joint så kommer aptiten direkt och du kan nästan äta vad som helst och hur mycket som helst. Så att inte röka öht gör att du har en normal aptit, börjar du röka på så försämras aptiten men förstärks kraftigt så fort du röker en joint. 
  • Ronga
    Anonym (K) skrev 2014-06-01 16:40:59 följande:
    Tack för detta svar! Är så okunnig inom sånt här. Så vad säger du att jag ska göra, ge honom mitt stöd bara? Finns det inget mer?!
  • Ronga
    Anonym (K) skrev 2014-06-01 16:40:59 följande:
    Tack för detta svar! Är så okunnig inom sånt här. Så vad säger du att jag ska göra, ge honom mitt stöd bara? Finns det inget mer?!
    Oj råkade skiva iväg ett tomt inlägg.

Jag vågar nästan lova dig att människor som missbrukar cannabis inte har några större problem. Det handlar i 99% av fallen om att säga till sig själv "fuck it, ska inte röka mer". Han kan testa trappa ned ordentligt först, en gås om dagen MAX. Med tiden kommer han att skippa den också. Jobbar han, tränar han? Gör man inte så mycket om dagarna så kan det lätt bli att man fixar en gås och röker till en film eller spel, inte för att man vill, men för att man har det skit tråkigt.
  • Ronga
    Anonym (K) skrev 2014-06-01 16:52:23 följande:

Tränar ska han börja göra nu snart, han studerar och är för tillfället arbetslös men letar aktivt.  Han har varit väldigt tydlig med att han inte rökte för att han ville utan för att han mådde dåligt. Han har också tydliggjort att han inte skulle göra det "bara för att", alltså inte ifall han har tråkigt. Blir så glad av era svar :)

Inga psykiska problem. Kanske kan tillägga att han rökte på för 2 år sen av samma anledning att han hade det jobbigt med sitt ex men har inte gjort det nu förrän 5 månader tillbaka. Vill också lägga till att han bor i en stad i Skåne där i princip alla röker på, i princip alla hans vänner.. Men jag vet att dessa vänner har sagt till honom att inte ta den då han är en mycket skönare typ utan den. Min pojkvän sa också även att han inte får "kicken" utav den, utan han sitter mer tyst och funderar..
    "Kicken", eller den sköna känslan man helst vill uppleva, får man när man precis börjat röka på. Säg första året.
    Efter det så får du inte samma kick, men du blir istället avslappnad och harmonisk. Funderar gärna, lyssnar på musik eller tar en skön promenad. Detta är också väldigt individuellt. 

Jag har mina perioder. Kan t.ex röka i en vecka, hålla mig borta i 4 månader för att sedan börja röka en vecka igen och sen kommer ännu ett långt uppehåll. Kan man behärska sig på detta vis så är det ok.
Svar på tråden Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?