• Webbredaktör Valet 2014

    Valet 2014: När man är sambo måste man gå till socialen för att erkänna faderskapet. Är det rätt?

    "Jag har varit tillsammans med Joachim i över tretton år och tillsammans har vi fyra barn. Ändå måste jag varje gång vi fått barn gå till socialen så att Joachim får erkänna sitt faderskap. Är inte detta otroligt förlegat? Varför måste man vara gift för att staten ska vara säker på att jag har fått barn med rätt person?"

    Premiär för vårt nya webbtv program Våga Fråga med Malin Wollin inför Valet 2014! Det här är ett av Malins mini-manifest - som hon frågar Emma Henriksson, kd. Se vad Emma svarade här!

    Vad tycker du? Ska man som sambo behöva erkänna faderskapet hos socialen?


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Valet 2014: När man är sambo måste man gå till socialen för att erkänna faderskapet. Är det rätt?
  • Utvandraren
    Anonym (old moss) skrev 2014-06-03 20:26:23 följande:
    Hela systemet är förlegat och borde göras om, just på grund av att det är byggt på helt galna åsikter om kvinnlig sexualmoral och det som Elsa kallar "oäktingar". Vi lever i en modern värld, kärnfamiljen i sin gamla form är inte längre något måste för att skaffa barn, så heller inte äktenskap. 

    Att båda får skriva på ett papper där man anger vem som är pappa har jag inget emot, men tjafset om konceptionstid, att man ska sitta och få frågor om hur och när man hade sex, och som jag hört i vissa fall, kräva att få kolla filofaxer och facebook för att se så ingen var bortrest under tiden till exempel, det är ju rent löjeväckande. Speciellt om familjen har flera barn tillsammans tidigare. 

    Nej, det behövs något nytt här, och nytt tänk för de gamla stofiler som sitter och dömer ut ogifta kvinnor som slampor bara för att de fått barn. De finns ju tydligen kvar, även om man trodde dinosaurierna var utrotade. 
  • fluu
    Elsa von Brabant skrev 2014-06-03 20:13:52 följande:
    Nej, där har du fel. Jag skulle aldrig döma barnet, och även när det gäller mamman så kan under vissa omständigheter förstå hur det kan bli...

    Dock har vi en växande muslimsk befolkning här i landet, och för dem är detta med äkta börd, och faderns namn, av livsavgörande betydelse. Oäkta barn kan inte ens söka alla typer av tjänster när de blir vuxna, i dessa länder.

    Dessutom vet jag av erfarenhet, att även om de flesta svenskar vill vara väldigt liberala och toleranta och vidsynta UTÅT sett... Så gaddar kärnfamiljsfruarna ihop sig, och ser ner på de kvinnor som har sina barn under andra omständigheter. Och jag VET att det är så, p.g.a. att jag som frånskild kvinna själv drabbats av dessa attityder. Det kan vara subtila skillnader... men de FINNS där. De gifta kvinnorna med alla sina barn inom äktenskap, VET sitt överlägsna värde när de stöter på en kvinna med annan familjesituation... och detta har inte ett dugg med religion att göra.
    Jag säger inte att du skulle döma barnet eller ens föräldrarna, men att du ens tänker och nämner "oäkting" säger väldigt mycket.
    Och som sagt, sluta ängslas och vara så osäker, det hjälper.
    Och om nu "kärnfamiljsfruarna"(som jag konstigt nog aldrig heller hört talas om) gaddar ihop sig, så skit i dem. Om någon ser ner på mig för en skitsak, ska jag då bry mig? Låter väldigt jobbigt att tänka så.

    Som sagt, de allra flesta jag känner i min ålder föddes inte till gifta föräldrar. De flesta lever inte i kärnfamiljer eller med föräldrar som lever ihop och jag har aldrig någonsin märkt av en enda dålig attityd och då tycker jag ändå inte att jag växt upp i någon slag superliberal storstad.
    Som sagt jobbar jag även i kyrkan(visserligen en normal sådan, men i alla fall) och inte ens alla präster är gifta när de får barn. Inte ens de mest troende gamlingarna tycker, säger, visar något om det.

    Jag vet att du tycker att det är jättefint att dina barn är födda inom äktenskapet, "kärnfamiljsfru" var det ja....
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (old moss) skrev 2014-06-03 20:20:03 följande:
    Då kanske du skulle byta umgänge. I normala familjer oavsett samhällsklass reagerar ingen idag på att ett barn föds utanför äktenskapet, bara en idiot skulle göra något sånt när det är hur vanligt som helst. 

    Vad religiösa dårar av valfri religion eller rabiata traditionalister får för sig är inget man bryr sig om ifall man är riktigt navlad. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (old moss) skrev 2014-06-03 20:26:23 följande:
    Hela systemet är förlegat och borde göras om, just på grund av att det är byggt på helt galna åsikter om kvinnlig sexualmoral och det som Elsa kallar "oäktingar". Vi lever i en modern värld, kärnfamiljen i sin gamla form är inte längre något måste för att skaffa barn, så heller inte äktenskap. 

    Att båda får skriva på ett papper där man anger vem som är pappa har jag inget emot, men tjafset om konceptionstid, att man ska sitta och få frågor om hur och när man hade sex, och som jag hört i vissa fall, kräva att få kolla filofaxer och facebook för att se så ingen var bortrest under tiden till exempel, det är ju rent löjeväckande. Speciellt om familjen har flera barn tillsammans tidigare. 

    Nej, det behövs något nytt här, och nytt tänk för de gamla stofiler som sitter och dömer ut ogifta kvinnor som slampor bara för att de fått barn. De finns ju tydligen kvar, även om man trodde dinosaurierna var utrotade. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Venne

    Det är ju bara en formalitet. Ser inte problemet faktiskt. Det är snabbt och enkelt avklarat och det mest säkra sättet för att det ska bli rätt. Ett hemskickat brev kan hamna i händerna på fel person, bättre att få visa leg. Det var ju mest ett par tanter som stod och gullade med bebisen och önskade oss lycka till i 3 minuter. So what?

  • SivSavant

    Jag har sagt hela tiden att dessa fördelar med giftermålet måste bort, så att den delen kan fokusera på fina minnen och traditioner och att pappersarbetet bör skötas separat.
    Att skriva på hos försäkringskassan bör väl räcka och bli över.


    Det krävs inte mycket av en tjej för att bli mamma, men det krävs en riktig kvinna för att vara en moder.
  • Emmis

    Svår fråga. Alla barn har rätt sin pappa. Frågan är hur man kan säkerställa pappan för något barn utan en formell underskrift där pappan erkänner sig ha närvarat vid "tillverkningen"? Att man är gifta innebär ju inte att mamman får kyskhetsbälte till vilket endast maken har nyckel...
    Tycker nog personligen att alla ska skriva på papper om faderskap. Även gifta.

  • Utvandraren
    SivSavant skrev 2014-06-03 21:51:42 följande:
    Jag har sagt hela tiden att dessa fördelar med giftermålet måste bort, så att den delen kan fokusera på fina minnen och traditioner och att pappersarbetet bör skötas separat.
    Att skriva på hos försäkringskassan bör väl räcka och bli över.
  • Elsa von Brabant
    fluu skrev 2014-06-03 21:22:10 följande:
    Jag säger inte att du skulle döma barnet eller ens föräldrarna, men att du ens tänker och nämner "oäkting" säger väldigt mycket.
    Och som sagt, sluta ängslas och vara så osäker, det hjälper.
    Och om nu "kärnfamiljsfruarna"(som jag konstigt nog aldrig heller hört talas om) gaddar ihop sig, så skit i dem. Om någon ser ner på mig för en skitsak, ska jag då bry mig? Låter väldigt jobbigt att tänka så.

    Som sagt, de allra flesta jag känner i min ålder föddes inte till gifta föräldrar. De flesta lever inte i kärnfamiljer eller med föräldrar som lever ihop och jag har aldrig någonsin märkt av en enda dålig attityd och då tycker jag ändå inte att jag växt upp i någon slag superliberal storstad.
    Som sagt jobbar jag även i kyrkan(visserligen en normal sådan, men i alla fall) och inte ens alla präster är gifta när de får barn. Inte ens de mest troende gamlingarna tycker, säger, visar något om det.

    Jag vet att du tycker att det är jättefint att dina barn är födda inom äktenskapet, "kärnfamiljsfru" var det ja....
    Då umgås vi i olika kretsar. När det gäller de flesta av mina väninnor och bekanta, så har de inte varit några nunnor som unga... utan de flesta hade förhållanden innan de gifte sig. Vissa hade till och med tillfälliga förbindelser, vilket de inte skämdes för. Så det handlar inte om religion eller moral. Utan det handlar om att ha livet i ordning.

    Det absolut vanligaste i min bekantskapskrets, är att man inte kastar p-pillren förrän tidigast på bröllopsdagen... Man vill att det som ska synas "utåt" ska vara perfekt. Alltså: inga egna barn på bröllopet (såvida man inte är äldre och änka eller frånskild), och i folkbokföringen går det minst nio månader mellan bröllopet och första barnet! Detta är minst lika viktigt som att utbilda sig, ha arbete och ordnad ekonomi, ha en vettig bostad innan barnen kommer, o.s.v..

    Vissa av mina vänner har vuxna barn nu, och jag ser att de resonerar likadant. Finns inga unga mammor och utomäktenskapliga barn där heller.
  • fluu
    Elsa von Brabant skrev 2014-06-06 06:19:42 följande:
    Då umgås vi i olika kretsar. När det gäller de flesta av mina väninnor och bekanta, så har de inte varit några nunnor som unga... utan de flesta hade förhållanden innan de gifte sig. Vissa hade till och med tillfälliga förbindelser, vilket de inte skämdes för. Så det handlar inte om religion eller moral. Utan det handlar om att ha livet i ordning.

    Det absolut vanligaste i min bekantskapskrets, är att man inte kastar p-pillren förrän tidigast på bröllopsdagen... Man vill att det som ska synas "utåt" ska vara perfekt. Alltså: inga egna barn på bröllopet (såvida man inte är äldre och änka eller frånskild), och i folkbokföringen går det minst nio månader mellan bröllopet och första barnet! Detta är minst lika viktigt som att utbilda sig, ha arbete och ordnad ekonomi, ha en vettig bostad innan barnen kommer, o.s.v..

    Vissa av mina vänner har vuxna barn nu, och jag ser att de resonerar likadant. Finns inga unga mammor och utomäktenskapliga barn där heller.
    Gud vad lössläppt. Typ. Det måste vara väldigt jobbigt och tråkigt att umgås i en krets där yta är så viktigt, förklarar en hel del.         
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Valet 2014: När man är sambo måste man gå till socialen för att erkänna faderskapet. Är det rätt?