• Anonym (Ika)

    Brukar man träffa en läkare på specmvc när man har förlossningsrädsla? Trodde det var Bm

    På inskrivningssamtalet i denna graviditet pratade vi lite kort om min förra, första, förlossning, och jag började gråta direkt och klarade inte av att prata så mkt om den.
    Hon sa då "det verkar verkligen som att du behöver prata med någon om förlossningen eftersom det är så jobbigt för dig.. jag skickar en remiss till specmvc"

    Nu har kallelsen kommit och det är en läkare jag ska träffa. Trodde mer på någon specbarnmorska? Eller "aurora" som jag sett vissa skriva om.

    Nu är jag i vecka 25, och har väldigt svårt att vara glad åt barnet i magen.. gråter ofta på kvällen när den sparkar i magen och ibland känner jag att jag bara vill ta ut den för att slippa genomgå en förlossning igen. När folk pratar om graviditeten kan jag knappt låtsas vara glad för syns skull.
    Ska läkare ta såna här samtal?
    Vill ha ett kejsarsnitt på papper, en garanti att slippa en vaginal förlossning.. Men kanske inte ens är möjligt då "Nummer ett" kom för tidigt. 

  • Svar på tråden Brukar man träffa en läkare på specmvc när man har förlossningsrädsla? Trodde det var Bm
  • Anonym (Lycka till!)

    Blev beviljad mitt snitt i fredags efter flera besök och mycket väntan och skickande hit och dit. Jag blev först uppringd av aurora bm, träffades henne efter ngn vecka, därefter fick jag komma till läkare, som skickade mig tillbaka till aurora bm igen, som tillslut tog tag i det och kontaktade en annan läkare så jag blev beviljad. Kanske inte samma på alla orter men som du säger är det oftast aurora bm för att ta fram vad rädslan och problemet är och sen skickar hon dig vidare till läkaren som har beslutsrätten. Det är om de tänker att du inte behöver gå till aurora, att de tycker du känns säker på att inte ändra dig. Tyvärr så kan det dra ut på tiden. Hade första mötet i v 25, blev beviljad i v 35 och ska få snittet i v 37+6 pga att mina barn fötts tidigare och tidigare. Lycka till och önskar verkligen att de lyssnar på dig och du slipper bli ifrågasatt och runtskickad för det var väldigt psykiskt tärande.

Svar på tråden Brukar man träffa en läkare på specmvc när man har förlossningsrädsla? Trodde det var Bm