• omjaghinner

    Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??

    Trots situationen med Ryssland och dess allierade i Europa idag tycker svenska majoriteten att försvaret är tillräckligt rustat. 
    Vi ser flygövningar mot oss med jämna mellanrum men vi ligger och sover så våra faddrar får markera mot ryssen åt oss. 

    Jag kan inte se hur fan man kan tycka detta?

    Nu har Sverige varit i krig från och till i hundra år. Dock ej i Sverige. Varför? Jo för att Sverige har under denna tiden haft ett oproportionerligt bra försvar så att det har ej LÖNAT sig att attackera oss. Det gör mer skada än nytta. Vi har ett strategiskt läge i Europa som nu när det saknas försvar är väldigt värdefullt. 

    Vi är ej med i NATO, vi kommer inte få hjälp, så det blir Sverige mot rubbet. 

    Det finns ett fåtal länder i Europa som Ryssland kan anfalla utan att attackera NATO. Ukraina, Sverige, Finland, Nordirland, Vitryssland, Schweiz och Serbien.

    Ukraina har man redan börjat med. 
    Vitryssland är allierade. 
    Nordirland skulle vara helt omotiverat då det ligger väldigt långt västerut.
    Serbien skulle också kunna vara ett mål, men civilt är ryssarna och serberna goda vänner. Och diplomatiskt inga fiender.
    Finland, ärkefiende. Dock starkt försvarat.
    Sverige, strategiskt optimalt, inget försvar, ingen allians, helt oförberedda, diplomatiska ovänner och stor del ryssvänliga i befolkningen.
    Schweiz är av många anledningar otänkbara. Ligger väldigt skyddade inne i Europa och håller alltid tyst i alla situationer. 

    Sitter vi verkligen så säkert som vi tror? 

    Man går ju gärna runt och tänker att det känns orealistiskt med att det en dag skulle bli krig i myssverige. Vi är ju så snälla mot alla. hur kan någonting hända här?

    Som sagt, det är en attityd från när vi var relativt säkra med vårt starka försvar. 

    Ryssland är på krigsstigen, det är inget paranoia-dravel utan en realitet.
    Tror ni Ukraina trodde att de skulle bli invaderade av sitt brodersfolk en vacker morgon?
    Det var lika otänkbart för dom som det är för oss idag. 

    Hur långt ska det behöva gå innan folk börjar ta det här på allvar?

    Ja, svaren är något vinklade. Motivera er gärna så vi kan få en bra diskussion också. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-05 15:22:24 följande:
    Varför skulle inte EU-länderna se på? Tror du dom vill lägga sin tid och pengar åt ett land som aktivt valt att låta bli att göra detsamma? 

    Världen såg invasionen av Ukraina som en provokation också, framförallt mot EU. Det hårdaste man satte emot var en utskällning av Obama. Ingen ville hjälpa. 
    Om Ryssland nu mot förmodan skulle vilja ta över Sverige, vilket inte är sannolikt, så påverkas även de andra EU- länderna eftersom vi trots allt är i en union.
    Sverige är inte Ukraina som har en helt annan historia med Ryssland, det är dessutom ett land med stora problem och det kom lägligt just nu när landet stod utan riktigt styre.
    omjaghinner skrev 2014-06-05 15:23:36 följande:
    Varför är det så viktigt att lägga lika mycket som USA och Ryssland (som fö har två heeelt olika budget)? 

    Varför skulle inte försvaret duga annars menar du?
    Vi måste ha ett försvar som gör att vi kan försvara oss mot alla hot, alla länder...Ryssland, Kina, USA inkluderat för annars är det väl ingen större idé.
    Men jag har inga exakta siffror och har inte sett några siffror på hur mycket det här kalaset skulle gå på och det är ju först när en riktig utredning har gjorts som man kan ta ställning, det jag vet är att jag inte vill ha allmän värnplikt och att vi inte står utanför en allians om vi nu ska satsa pengarna.
    Jag ser inte heller hotbilden och Ryssland känns inte som ett hot i dagsläget, hur det är om 20- 30 år vet jag dock inte.
  • omjaghinner
    Ingram skrev 2014-06-05 15:29:48 följande:
    Om Ryssland nu mot förmodan skulle vilja ta över Sverige, vilket inte är sannolikt, så påverkas även de andra EU- länderna eftersom vi trots allt är i en union.
    Sverige är inte Ukraina som har en helt annan historia med Ryssland, det är dessutom ett land med stora problem och det kom lägligt just nu när landet stod utan riktigt styre.

    Vi måste ha ett försvar som gör att vi kan försvara oss mot alla hot, alla länder...Ryssland, Kina, USA inkluderat för annars är det väl ingen större idé.
    Men jag har inga exakta siffror och har inte sett några siffror på hur mycket det här kalaset skulle gå på och det är ju först när en riktig utredning har gjorts som man kan ta ställning, det jag vet är att jag inte vill ha allmän värnplikt och att vi inte står utanför en allians om vi nu ska satsa pengarna.
    Jag ser inte heller hotbilden och Ryssland känns inte som ett hot i dagsläget, hur det är om 20- 30 år vet jag dock inte.
    Att "ta över Sverige" är det knappast någon fråga om. Att attackera strategiska mål och annektera geografiska zoner är en annan femma. Det påverkar inte Sveriges ekonomi nämnvärt förutom att folk kommer sälja av sina aktier och sälja sina företag osv.  blir det ett dyrt kalas. 

    Som sagt, vet inte om du läst hela mina tidigare inlägg. 
    Att föra en politik som säger "kan vi inte stå emot vad som helst ska vi inte ens försöka" är bara barnsligt. Det betyder alltså att alla länder i Europa, Asien,  Afrika, Oceanien och  Ryssland skulle lägga ner sitt försvar då inget land har idag ens nära den kapaciteten som krävs för att stå emot en invasion från USA. 

    Då får vi en värld där ett land bestämmer över alla länder. Kan alla däremot göra sig så självständiga som möjligt blir det omöjligt även för USA att erövra världsherravälde. 

    Att rusta upp flygvapnet skulle inte kosta ens nära så mycket som du tror och med ett hundratal plan till är vi starkare än Ryssland i luftrummet. Inte ens Putin skulle vara så galen att han hade gett sig på Sverige. 

    Försvaret är också ett utmärkt sätt att skapa jobb i Sverige där arbetsbristen är så pass stor. 
  • s3535
    Fd moderate försvarsministern Anders Björck anser att svenska politiker har "misskött försvaret så in i bomben. Det är en mycket större nedrustning än jag tror att människorna i Sverige förstår. Det är riktigt illa. Och det är väldigt svårt för mig att förlåta dem som har medverkat till det här. Och där får man tyvärr inräkna den alliansregering som har suttit." http://spallaterat.libsyn.com/5-s-funkar-anders-bjrck
  • familjenstygg
    Ingram skrev 2014-06-05 15:29:48 följande:
    Om Ryssland nu mot förmodan skulle vilja ta över Sverige, vilket inte är sannolikt, så påverkas även de andra EU- länderna eftersom vi trots allt är i en union.
    EU är inte en försvarsunion.
    Ingram skrev 2014-06-05 15:29:48 följande:
    Sverige är inte Ukraina som har en helt annan historia med Ryssland, det är dessutom ett land med stora problem och det kom lägligt just nu när landet stod utan riktigt styre.
    Med tanke på att Ryssland har en historia av upprepade krig mot Sverige och att Ryssland dessutom tog den östra halvan av landet (det som nu är Finland) så är det djupt ohistoriskt att framföra historien som ett argument. Förutom att vi som land har problem så att det räcker och blir över så kan det diskuteras huruvida Sverige med en minoritetsregering och nödlösningen med decemberöverenskommelsen idag verkligen har ett riktigt styre.
    Ingram skrev 2014-06-05 15:29:48 följande:
    .
    omjaghinner skrev 2014-06-05 15:23:36 följande:
    Varför är det så viktigt att lägga lika mycket som USA och Ryssland (som fö har två heeelt olika budget)? 

    Varför skulle inte försvaret duga annars menar du?
    Vi måste ha ett försvar som gör att vi kan försvara oss mot alla hot, alla länder...Ryssland, Kina, USA inkluderat för annars är det väl ingen större idé.
    Om vi har ett väl fungerande försvar spelar namnet på anfallaren ingen roll.
    Ingram skrev 2014-06-05 15:29:48 följande:
    Jag ser inte heller hotbilden och Ryssland känns inte som ett hot i dagsläget, hur det är om 20- 30 år vet jag dock inte.
    Problemet är att det tar många år att återuppbygga ett försvar. När krisen väl kommer är det försent.


  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 15:29:48 följande:
    omjaghinner skrev 2014-06-05 15:23:36 följande:
    Varför är det så viktigt att lägga lika mycket som USA och Ryssland (som fö har två heeelt olika budget)? 

    Varför skulle inte försvaret duga annars menar du?
    Vi måste ha ett försvar som gör att vi kan försvara oss mot alla hot, alla länder...Ryssland, Kina, USA inkluderat för annars är det väl ingen större idé.
    Ett helt orimligt resonemang om du tänker lite längre än näsan räcker.
    Ingram skrev 2014-06-05 15:29:48 följande:
    Jag ser inte heller hotbilden och Ryssland känns inte som ett hot i dagsläget, hur det är om 20- 30 år vet jag dock inte.
    Du ser inte ens fem år framåt i tiden och på de fem åren händer inte ett skit med svensk försvarsförmåga utan stenhård vilja och tiotals miljarder kronor i tillskott (däremot kan det ha hänt mycket av hot och konflikter runt Östersjön...).
    Sådan vilja har inte uppvisats sedan det andra världskriget och då tog det ganska exakt tio år att bygga upp försvaret.

  • Tom Araya
    måndag 30 mars 2015

    Kommer Sverige att stå utan Totalförsvar även efter försvarsbeslutet?
    Idag inleder vi artikelserien om Totalförsvaret med en generell iakttagelse från signaturen Totalt försvarbart.


    Inför annalkande försvarspolitiska inriktningsproposition finns anledning att belysa ett antal frågor vilka under en längre period utsatts för svår politisk eftersatthet, och där särskild inriktning nu behövs. Frågorna är av sådan betydelse att eventuell otydlighet och osynlighet i propositionen är direkt underminerande för svensk säkerhet både direkt här och nu, och för många år framåt. Alla frågor inom berört område kan inte belysas i detta inlägg, men tre kommer att övergripande presenteras. Alla tre borde kännas igen av den insatte, men dessvärre verkar politiskt ansvariga inte riktigt vilja kännas vid dem.
    ...

    "1) Det måste bli ett STOPP på snedvridningen i den säkerhetspolitiska diskussionen, i styrningarna och i tilldelade medel! Det svenska försvaret - Totalförsvaret - består av militär och civil verksamhet. De civila verksamheterna sträcker sig långt bortom stödet till en liten Försvarsmakt, och börjar långt innan beslut om höjd beredskap fattats.

    2) Det måste bli ett STOPP på undfallenheten hos svenska politiker att ta i frågan om civilt försvar och vad detta i verkligheten kostar. Det civila försvarets lador är tomma på riktigt. Signaleffekten från politikerna är idag tydliga: a) vi förstår inte frågan, alt. b) vi nedvärderar de civila verksamheternas betydelse i försvaret (så varför ska nån annan bry sig?), eller c) vi är inte beredda att ta en ev politisk risk trots konsekvenserna för svensk säkerhet.

    3) Det måste bli ett STOPP på önsketänket att krisberedskapen håller i hela hotskalan. Sluta föda den missuppfattningen, för gyttjan vi står vi blir bara djupare ju mer vi vägrar acceptera att krisberedskapen utvecklats mot andra hotbilder och med andra ingångsvärden. Detta behöver inte finnas prestige i detta - ödmjukhet, ärlighet och tydlighet är vad som nu behövs.
    Avslutningsvis - låt oss nu lägga diskussionerna om begreppen samlat försvar vs Totalförsvar till historien. I Sverige finns ett Totalförsvar. Nu måste vi lägga vår kraft på att skapa effekt."

    reservofficer.blogspot.se/2015/03/kommer-sverige-att-sta-utan.html
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 14:50:15 följande:
    Jag vet och det är just den försäkringen jag har, avstår gärna från att betala saker i onödan...nu har jag visserligen pengar ändå så det påverkar inget men hade jag inte det skulle jag hellre avsätta pengar själv varje månad istället för att ha en försäkring. Nog om det!

    Fast ska vi satsa på försvaret så ser jag att vi ska kunna försvara oss mot stormakterna, annars ser jag inte riktigt meningen med det tyvärr.
    Jag vill inte ha ett halvdant försvar om vi ska satsa på det utan jag vill ha ett av världens absolut bästa!
    Varför just stormakterna?
    Är det de du tror risken för krig är störst med?

    Du förstår väl att endast EN kan vara störst och mäktigast i världen, det gäller även stormakterna?! Har de alla ett "halvdant försvar"?
  • Jagäterkeso

    Jag förstår behovet av ett starkt försvar, men jag tror inte heller vi sitter på obegränsade resurser. Vi har helt enkelt inte råd med allt vi vill ha, vi har inte ens råd med allt vi behöver ha.

    Så då behövs det prioriteras. Vissa saker måste skäras ner eller försvinna. Försvaret kostar en massa pengar som kunde spenderas på annat. Så jag tycker vi tar risken att inte rusta upp, medvetna om att det just är en risk.

  • Tom Araya
    Jagäterkeso skrev 2021-08-31 22:15:55 följande:

    Jag förstår behovet av ett starkt försvar, men jag tror inte heller vi sitter på obegränsade resurser. Vi har helt enkelt inte råd med allt vi vill ha, vi har inte ens råd med allt vi behöver ha.

    Så då behövs det prioriteras. Vissa saker måste skäras ner eller försvinna. Försvaret kostar en massa pengar som kunde spenderas på annat. Så jag tycker vi tar risken att inte rusta upp, medvetna om att det just är en risk.


    Allt handlar om prioriteringar och idag lägger vi mycket pengar på sådant jag anser har betydligt lägre prioritet eller på kostnader som riksdag, regering själva har orsaker genom dålig politik.
  • Jagäterkeso

    Dessutom är försvaret inklusivt, hbtq-vänligt och progressivt. Söker helst kvinnor och personer med invandrarbakgrund för att öka mångfalden.

    En armé skall ju kriga, och då är sådana värden poänglösa. Alltså är försvaret inte så värst mycket att ha även med upprustning.

  • Tom Araya
    Jagäterkeso skrev 2021-08-31 22:19:20 följande:

    Dessutom är försvaret inklusivt, hbtq-vänligt och progressivt. Söker helst kvinnor och personer med invandrarbakgrund för att öka mångfalden.

    En armé skall ju kriga, och då är sådana värden poänglösa. Alltså är försvaret inte så värst mycket att ha även med upprustning.


    Jag tror du har missförstått läget.
    Försvarsmakten har mycket riktigt strävat efter att inkludera dessa grupper, men vad ger det egentligen för resultat? Jo, större rekryteringsbas= lättare att fylla befattningar med personal, vilket har varit ett stort problem under tiden som värnplikten har legat nere och som nu visserligen är återupptagen, men i väldigt liten skala. Vi har ju inte fått ett sämre försvar p.g.a. detta, eftersom kraven ändå är desamma.
  • Vladdis

    Jag är kolonialryss & har därmed företrädestolkning.

    Jag resonerar som så att Sverige som nation inte har manskapet för att försvara något. Enskilda städer möjligtvis. Kina, Ryssland - är som monstertrucks bland volvov70s i militärkraft inte minst genom cyberattacker och handelskriget. Deras totalitära system fungerar utan friktion eftersom tjing ping nalle puh bestämmer. Våra tröga demokratiska system är trögflytande påfågelfasoner i jämförelse.

    Det finns ingen riktig militär politiker som har haft bra förslag - någonsin. Nu deltar vi i Mali & Nordafrika-indiska oceanan piratkriget med frankrike/Tyskland. Så om man ska börja sätta emot är det dags att byta fokus till hemmaplan. Alla ungdjävlar som går ut & pangar & leker gangster skulle kunna bli bra människor genom obligatorisk tjänstgöring istället för fängelse. Rehabiliterande. Kanske inte vardagliga yxmördare men misshandel, mindre hemskheter. Jag kan i egenskap av att vara man säga att det finns ett mörker inom oss alla. Kina - Ryssland. Förstår & har använt detta systematiskt. Som en väloljad psykopatisk maskin. Visst finns det skäl att agera på något sätt. Det handlar ju om att politiska profiler måste våga ta upp frågan & inte vara låtsasexperter. Long story short - vår nation har inte varit en väloljad stridsmaskin på över 200 år. Varför skulle vi vara det nu?.

Svar på tråden Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??