Inlägg från: Anonym (Dela lika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dela lika)

    Valet 2014: Ska föräldraförsäkringen delas lika mellan mamman och pappan?

    Jag tycker att man ska dela lika på föräldrarpenningen, dvs betalda dagar ska vara lika för båda. Sedan kan ju föräldrarna dela ledigheten som de vill.

  • Anonym (Dela lika)
    Rataxes skrev 2014-06-05 19:35:09 följande:
    Håller med, det är upp till föräldrarna att avgöra hur de ska fördela föräldraledigheten. Mamman 100% eller 50% var eller pappan 100% (eller hur nu familjekonstellationen ser ut)
    Fast det är inget parti som vill ända det. Det har alltid varit upp till föräldrarna att själv välja, och kommer att så förbli.


  • Anonym (Dela lika)
    Sensitiveguy skrev 2014-06-07 11:33:00 följande:

    Ändå genom ditt namn vill du dela lika...?
    Jag vill att föräldrarpenningen ska delas lika, att varje förälder ska få lika många betalda dagar.

    Jag anser inte att staten ska lägga sig hur folk gör med sin ledighet, men staten ska ge förutsättningar för att jämlikt kunna dela. Men naturligtvis måste varje familj själv få bestämma, och så vitt jag vet har inget parti någonsin sagt att de vill bestämma över ledigheten.

    Man måste skilja på ledigheten och ersättningen. Men många här inne tror att man måste lyda staten till 100%, och det är ju tragiskt, dessutom är det ju ofta så att de som gapar mest om att staten lägger sig i, är de som tror att de måste lyda staten.


  • Anonym (Dela lika)
    Sensitiveguy skrev 2014-06-07 15:45:12 följande:

    Men, för att klargöra, du anser att 50% av ledigheten måste tas ut av pappan för att inte få mindre ersättning? I sådana fall är det ju de fact så att staten genom lagstiftning tvingar en, även om man skulle tycka det är fantastiskt bra om båda föräldrar tar ut hälften var.
    Nej, staten tvingar ingen. Man kan ju göra precis som när man köper hus eller åker på semester, planera sin ekonomi.
    Eget ansvar kallas det.

    Sedan så är det väl ingen som föreslår att det ska genomföras på en gång, utan man göra som man gjort hittills, dvs någon/några månader i taget. Finns ju undersökningar som visar att pappor tar ut fler dagar ju fler dagar som är knutna till bara pappan.

    Sedan handlar det faktiskt väldigt sällan om ekonomi, eftersom det faktiskt är kvinnan som tar ut flest dagar, oavsett om hon tjänar mest, eller är egenföretagare, vilket alltid är argumentet för pappor som inte vill vara hemma.


  • Anonym (Dela lika)
    Elsa von Brabant skrev 2014-06-07 16:36:22 följande:
    Absolut inte. Dels är det ett alltför stort ingrepp i medborgarnas självbestämmanderätt, att staten ska få bestämma något sådant. Och dels skulle det bli katastrof i många familjer, där den ena föräldern helt enkelt inte KAN vara borta från jobbet (eller den egna firman, eller studierna, eller whatever) - samtidigt som familjen inte har råd att låta den andra föräldern vara hemma i ett halvår utan ersättning.

    Folk skulle förlora jobbet, vara tvungna att avsluta sina studier eller sin doktorsavhandling, firmor skulle gå i KK och även andra intressenter skulle påverkas... Eller så skulle man offra barnet, och lämna det med olämpliga barnvakter eller rentav ensam stora delar av dagen... i vissa fall. Jag tänker på i USA där föräldraförsäkringen är mycket sämre. Där dör barn av värmeslag och uttorkning medan mamma är på jobbet...
    Ja, det är ju det som hänt efter att man infört de pappadagar som finns idag, eller hur?

    Självklart kommer folk att anpassa sig efter de nya reglerna, precis som att folk anpassar sig efter nya regler för t ex a-kassan, sjukskrivning etc.


  • Anonym (Dela lika)
    Sensitiveguy skrev 2014-06-08 15:49:47 följande:

    Men kan du inte svara på om du är för en 50/50-delad försäkring? Jag bad inte om en beskrivning om hur det ser ut idag, utan bara konstaterade att det kan vara en rimlig målsättning med en sådan, men då skall man ha klart för sig att det i praktiken innebär att man inskränker valfriheten. Oerhört viktigt att skilja på begreppen. Precis som V skrivit i sitt partiprogram: "Vill vill ge föräldrarna mer valfrihet". Visst är det bra med ett jämnare uttag, men då måste man även vara ärlig och erkänna hela innebörden av det, annars blir alla fagra ord endast floskler.
    Jag har redan skrivit att jag är för en 50/50 delning av föräldrarpenningen. Den andra delen av försäkringen, dvs rätten att vara ledig från sitt jobb, är inte föremål för ändring, så den behöver vi inte diskutera.

    Jag tycker det är självklart att varje person som blir förläder ska ha samma rättigheter, jag förstår inte vad som är så provocerande.
  • Anonym (Dela lika)
    Sensitiveguy skrev 2014-06-08 16:45:16 följande:

    Det är inte provocerande alls. Men hursomhelst tror jag på 3-delad föräldraförsäkring.
    Ja, och det är väl dit vi kommer snart, får vi hoppas. En bra bit på vägen.
  • Anonym (Dela lika)
    grind skrev 2014-06-08 19:28:42 följande:
    Som alltid struntar feministerna i barnen bästa.
    Ja, det måste vara jobbigt att din bakåtsträvande familjesyn inte vinner mark i Sverige Flört
  • Anonym (Dela lika)
    Anonym (nej 2) skrev 2014-06-08 20:55:57 följande:
    I vårt fall skulle det inte vara till vårt barns bästa - jag (mamma) skulle vara hemma kortare tid än annars utan att detta skulle kunna kompenseras av att pappan var hemma mer (han har ett eget företag och kan inte ta ut föräldraledighet, i alla fall inte mer än en dag i veckan). Så barnet skulle behöva förskola eller annan omsorg tidigare.
    Fast om reglerna varit annorlunda, så hade ni ju planerat efter dom. Det är ju så man gör, man anpassar sig efter vad som gäller.
  • Anonym (Dela lika)
    Anonym (nej 2) skrev 2014-06-08 21:09:06 följande:

    Hur skulle det gå till i praktiken - borde vi förbjuda den typen av egenföretagare som inte helt kan sluta jobba i flera månader utan att förlora hela sin kundbas? Eller ska de bara inte få lov att få barn på samma villkor som andra? Småföretagare känner sig som jag förstår det redan rätt styvmoderligt behandlade av det sociala skyddsnätet - det här skulle ju inte öka deras skattebetalningsvilja.

    Personligen skulle jag hellre se ett slopande av föräldraförsäkringen - föräldraledigheten får gärna vara kvar - mot ett skatteavdrag så får vi alla större möjligheter att spara och planera för eventuella ledigheter.
    Hur tror du kvinnliga företagare gör?
  • Anonym (Dela lika)
    Anonym (Kan själv) skrev 2014-06-08 21:20:34 följande:

    Men snälla du, var skrev jag ordet "man"? Det gäller såväl kvinnor som män. Men för att svara på din fråga så får jag utgå från kvinnliga företagare i min bekantskapskrets och där är det deras män som tar ut mest föräldraledighet.

    Den här inställningen att män skulle vara onda och försöka smita i största möjliga mån gör mig irriterad. Jämställdhet betyder att män och kvinnor skall ha samma rättigheter och samma skyldigeter och anses vara lika värdefulla i samhället. Det ställer jag gärna upp på. Om vi då skall ha tvång på 50 % för pappan måste vi ju ha krav på 50 % för mamman och då slår vi undan benen på både män och kvinnor som befinner sig i en sådan situation.

    Jag frågar igen, om människor är för dumma för att bestämma över sin egen föräldraledighet, hur försvarar ni då den allmänna rösträtten?
    Fast jag pratar inte om ledigheten, jag pratar om föräldrarpenningen. Ledigheten är det ingen som vill ändra på, så varje familj får bestämma själva, precis som du vill.

    Och om du anser att föräldrar inte kan ta ansvar för sin egen ekonomi när de ska skaffa barn, är det då lämpligt att de röstar?
  • Anonym (Dela lika)
    Anonym (Kan själv) skrev 2014-06-08 21:39:28 följande:

    Det blir ju faktiskt så i praktiken. Merparten nyblivna föräldrar är ju inte miljonärer. Många har inte råd att vara utan föräldrapenningen och med ditt tvångssystem så blir det ju så att man delar ledigheten efter ekonomin.

    Det där är så dumt sagt så det knappt förtjänar ett svar. Menar du då att den som vill skaffa sig barn skall avveckla sin firma, försöka skaffa sig en anställning istället (vilket inte är lätt) och först därefter planera för ett barn? Det handlar inte om att "planera sin ekonomi", det handlar om att alla har olika livsvillkor och vissa kan helt enkelt inte vara lediga samtidigt som familjen inte klarar sig utan föräldrapenningen. Jag kan slå vad om en hundring på att du är anställd inom den offentliga sektorn, för du har ingen som helst förståelse för hur livet ser ut för många. Jag tycker ärligt talat att din fråga är lite inskränkt.

    Förövrigt svarar du inte på min fråga. Du anser ju att människor i gemen är allmänt dumma och inte ens kan planera sitt eget liv. Kan du då försvara demokratin? För demokratin handlar väldigt lite om att "planera sin ekonomi" som du uttrycker det. Däremot handlar det om att ta ett beslut efter moget övervägande, någonting du påstår att gemene man inte klarar av.

    Smit inte nu, svara på min fråga. Hur försvarar du, med tanke på din hållning i frågan, den allmänna rösträtten? Får jag inget konkret svar anser jag mig ha gått segrande ur argumentationen.
    Eftersom vi gått från att kvinnan har haft alla dagar själv till att mannen har egna dagar idag, och inget drastiskt har hänt, så är det självklart så att vi kan ge männen ytterligare dagar, utan att något händer. Det kommer inte att bli så att det blir 50/50 med en gång, utan ökningen kommer succesivt.

    Och så kommer det att bli, vare sig du vill det eller inte. Så vi som är för ett mer rättvist uttag är vinnare, eftersom utvecklingen går åt det hållet.

    Du får gärna anse att du vunnit denna diskussion, det bjuder jag på Flört
  • Anonym (Dela lika)
    Cal XVI Gustf skrev 2014-06-12 15:44:16 följande:
    Ni som är för:

    Alla föräldrar kommer inte att anpassa sig till förslaget om det genomförs och det leder till att fler dagar än idag inte kommer att tas ut vilket i sin tur innebär en besparing för staten. Tycker ni att man ska kompensera för det, tex genom att öka antalet dagar med föräldrapenning eller att höja ersättningsnivåerna, eller ska man ta de pengarna man sparat in genom nedskärning i föräldraförsäkringen och lägga dem på något annat?
    Å andra sidan så kommer fler pappor att ta ut fler dagar än idag, och eftersom de flesta män tjänar mer än kvinnor, så kommer staten att betala ut mer i föräldrapenning än de gör idag. Så även om ett visst antal dagar försvinner, så blir ju dom som betalas ut dyrare. Så det blir nog ingen vinst.
  • Anonym (Dela lika)
    familj med egetföretag skrev 2014-08-27 22:29:20 följande:

    Jag tycker att det ska vara upp till varje familj att bestämma hur man delar föräldraförsäkringen. Min man är egenföretagare och kan inte ta ut föräldraledighet, då det inte går att ta in en ersättare. Det går inte att lägga ner verksamheten ett halvår för att ta föräldraledig och sedan tro att man har några kunder kvar när man vill starta igen. Är våra barn inte värda att få vara hemma med sina föräldrar lika länge p g a att pappa inte kan vara ledig. Föräldraförsäkringen är inte ens idag ett system som är anpassat för egenföretagare.


    Hur gör kvinnliga egenföretagare, tror du?

    Sedan förstår jag inte frågan, vem jämför du dig med när du skriver "lika länge"?
    Redan idag kan de som har gott om pengar stanna hemma längre, ska alla kunna göra det, tycker du, och ska då staten betala?
  • Anonym (Dela lika)
    Anonym skrev 2014-08-27 22:52:21 följande:

    Helt värdelöst att börja med någon form av kvotering. Föräldrar vet nog själva vad som är bäst.


    Och känner man att det bästa är att mamman är hemma så låter man inte pengarna styra. Svårare är det inte.


  • Anonym (Dela lika)
    Dr Mupp skrev 2014-08-27 22:35:21 följande:

    Frågan borde ställas. Är 6 månaders bebisar på dagis ett ok pris att betala för millimeter rättvisa?


    Det får väl föräldrarna bestämma. Är pappans ovilja att vara hemma med barnet så stor så får ju deras barn betala priset.

    Men jag har svårt att se det hända. Redan idag är föräldrar hemma mycket längre än de har dagar till, eftersom man inte tar ut full f-penning. Så varför man plötsligt skulle börja med det i framtiden är en gåta för mig.
  • Anonym (Dela lika)
    Anonym skrev 2014-08-28 07:32:38 följande:
    Dispans får man endast om man kan helt säkert säga att föräldern aldrig under de närmsta 12 åren kommer kunna bli kapabel att att ta hand om barnet. Hur många kan säkert säga det?

    Redan idag fryser det dagar inne när en förälder inte kan vara föräldraledig. Men skit i barnen, de får väll skylla sig själva om de är så dumma att de föds till ett föräldrapar där den ena inte kan vara föräldraledig.
    Rättelse: redan idag fryser det dagar inne när en förälder inte vill vara föräldraledig.

    Det är vilja det hänger på. Det framgår klart och tydligt när man läser på FL.
    När mammor pratar om att ta ut VAB och f-ledighet så heter det hela tiden att de har rätt till det, att arbetsgivaren får minsann fixa vikarier, det är inte mammans ansvar osv. Då gäller ju samma sak pappor, eller hur? De har exakt samma rättigheter som mammor.
  • Anonym (Dela lika)
    Fagerlund skrev 2014-08-28 09:14:22 följande:

    En nyhet: föräldraledigheten kan redan delas lika!


    En nyhet till: ingen kommer att bli tvingad av vara hemma med sina barn! Inte nu och inte i framtiden.
  • Anonym (Dela lika)
    Anonym skrev 2014-08-28 10:39:21 följande:
    Nej, men en hel del kommer tvingas mellan att svälta eller sätta sin bebis på dagis.
    Rättelse: en del kommer att tvingas välja mellan att svälta, sätta barnet på dagis  eller att låta pappan också vara hemma. Du glömde det sista alternativet.

    Annars kan man ju tänka till innan man skaffar barn, är detta rätt tidpunkt, har vi råd osv. Ta ansvar, kallas det också för.


  • Anonym (Dela lika)
    Anonym (S) skrev 2014-09-03 15:48:09 följande:
    Men hur föräldrarna väljer att lägga upp sina dagar är ju inget som påverkar någon annan. Det är ju samma summa pengar de får oavsett. Det du förespråkar är ju att de som väljer "fel" ska få mindre pengar. Varför? Det är ju inget som påverkar dig eller någon annan.
    Klart det påverkar. Arbetsmarknaden är inte jämlik, kvinnor gör det mesta av det oavlönade jobbet osv.

    Klart det angår alla hur dagarna fördelas. Det är skattepengar, och då får alla ha en åsikt.
Svar på tråden Valet 2014: Ska föräldraförsäkringen delas lika mellan mamman och pappan?