• Anonym (någon mer?)

    Någon mer som avstår barn pga rädsla?!

    Jag är en kvinna på snart 30 år som inte har en tanke på att skaffa barn. Jag vill inte alls skaffa barn men vet att min man vill det. Jag tänker avstå pga rädsla. Jag vågar inte vara gravid eller föda barnet. De flesta jag känner som har fött barn har en massa problem efter sina förlossningar. Några har fått byta jobb eller säga upp sig pga sina problem. Pratade med en väninna som jobbar som biolog och reser en del och är ute i naturen. Hon sa att det aldrig skulle fungera för henne att skaffa barn, det går liksom inte vara inkontinent mitt ute i skogen. Jag har liknande jobb som henne.

    Är det någon mer här som har avstått eller tänker avstå barn pga att ni inte vill få problem med kroppen efteråt? Hur har eran partner tagit det? Har hen stannat trots att hen vill ha barn och inte du? Eller var ni överens om barnskaffandet?

  • Svar på tråden Någon mer som avstår barn pga rädsla?!
  • Anonym (Hannah)

    Du kan ju välja att göra ett kejsarsnitt? Om du är rädd så kommer du garanterat få det. Tycker inte du ska ge upp att ha barn faktiskt det är inte alla kvinnor som får problem.

  • Anonym (någon mer?)
    Anonym (Hannah) skrev 2014-06-06 16:44:23 följande:
    Du kan ju välja att göra ett kejsarsnitt? Om du är rädd så kommer du garanterat få det. Tycker inte du ska ge upp att ha barn faktiskt det är inte alla kvinnor som får problem.
    Är dock livrädd för kejsarsnitt (också), skulle aldrig klara av att ha ett stort sår på magen.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (någon mer?) skrev 2014-06-06 16:48:40 följande:
    Är dock livrädd för kejsarsnitt (också), skulle aldrig klara av att ha ett stort sår på magen.

    Jaha oj ja då blir det ju lite svårt, men tänk på att fler kvinnor faktiskt klarar sig utan skador där nere, jag har själv 3 barn och har fått sys lite och det är inget jag märker idag, tycker du ska boka tid med någon läkare/barnmorska och prata om det här, allt är värt det i slutändan när man får sitt barn på bröstet. Du ska inte bara tänkta på det dåliga som kan hända tänk på det positiva med.
  • Anonym (någon mer?)
    Anonym (Hannah) skrev 2014-06-06 16:54:23 följande:

    Jaha oj ja då blir det ju lite svårt, men tänk på att fler kvinnor faktiskt klarar sig utan skador där nere, jag har själv 3 barn och har fått sys lite och det är inget jag märker idag, tycker du ska boka tid med någon läkare/barnmorska och prata om det här, allt är värt det i slutändan när man får sitt barn på bröstet. Du ska inte bara tänkta på det dåliga som kan hända tänk på det positiva med.
    Fast nej så är det ju inte. Alla jag känner som fött barn har något problem därnere. Vissa läcker bara några droppar, andra måste ha blöja och kan inte ha sex längre.
  • Anonym (...)

    Ja absolut, jag skulle inte våga födda vaginalt, jag hoppas ungen ligger uppochner och navelsträngen lindad runt halsen så att jag måste ta kejsarsnitt..

    Sen skulle jag va rädd att det händer nåt när den väl har kommit ut i världen, blir sjuk, får cancer, hjärtfel, ramlar från bordet, äter upp nåt giftigt eller litet som fastnar i halsen, försvinner från dagis, blir stulen, när den väl har börjat gå skulle jag ha den i rullkoppel så att den inte trillar ner för trappor, springer ut i vägen, springer ner till vattnet och drunknar, cyklar ut i trafiken med mera. den skulle va inslagen i skyddsplast tills den är 10 år. kort sagt skulle jag oroa ihjäl mig.

  • Drottningen70

    Jag gjorde det länge. Fanns inte på kartan för mig. Sen fick jag ändå mitt troll vid 38. Sövt snitt.

  • Anonym (någon mer?)

    Ja får se om jag vågar någon gång i framtiden, som det är nu är det bara ett stort NEJ med allt som har med graviditet, förlossning och kejsarsnitt att göra. Och det pga att alla jag känner har problem efteråt. Passar liksom inte in i mitt liv med det jobb jag har att bli inkontinent och behöva bära blöja :/

  • Anonym (Hannah)
    Anonym (någon mer?) skrev 2014-06-06 17:14:57 följande:
    Ja får se om jag vågar någon gång i framtiden, som det är nu är det bara ett stort NEJ med allt som har med graviditet, förlossning och kejsarsnitt att göra. Och det pga att alla jag känner har problem efteråt. Passar liksom inte in i mitt liv med det jobb jag har att bli inkontinent och behöva bära blöja :/

    Men du har fel för nästan alla har inte det, jag går i en grupp med många mammor och vi är ca 10 st ingen av dessa har problem med inkontinent eller bära blöja, visst har vissa fått sy mer än andra och så men våra barn är ca 1 år och alla mammor funkar som vanligt. Du ska aldrig gå efter andra kvinnor, alla är vi olika. Vissa har lättare förlossning andra svårare. Du har ju redan gått in i det här med negativa tankar fast du aldrig ens fött barn. Ju yngre du är desto lättare för kroppen att återhämta sig. Vänta inte för länge.
  • Drottningen70
    Anonym (Hannah) skrev 2014-06-06 17:25:44 följande:
    Men du har fel för nästan alla har inte det, jag går i en grupp med många mammor och vi är ca 10 st ingen av dessa har problem med inkontinent eller bära blöja, visst har vissa fått sy mer än andra och så men våra barn är ca 1 år och alla mammor funkar som vanligt. Du ska aldrig gå efter andra kvinnor, alla är vi olika. Vissa har lättare förlossning andra svårare. Du har ju redan gått in i det här med negativa tankar fast du aldrig ens fött barn. Ju yngre du är desto lättare för kroppen att återhämta sig. Vänta inte för länge.



    Visserligen är det ju väldigt få som det går så illa för att de behöver blöja, men med tanke på att närmare 50% får nån form av bestående men, av varierande grad är det också väldigt osannolik att samtliga kvinnor i en mammagrupp på 10 personer, skulle vara "precis som innan" Det är nog snarare så att inkontinens etc är extremt känsligt att prata om.
Svar på tråden Någon mer som avstår barn pga rädsla?!