• Runes

    Braindrain med "gratis studier för att locka till oss afrikanska forskare"?

    Ingemar Repalu tycker vi ska ha det för att locka hit toppkrafter. Men finns det några vi vill ha, vill de åka hem igen eller blir det Braindrain?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-09 18:19
    Ilmar Repalu.......
  • Svar på tråden Braindrain med "gratis studier för att locka till oss afrikanska forskare"?
  • Drottningen70

    Din fråga om huruvida det ens existerar några duktiga forskare på den afrikanska kontinenten är stötande och okunning. Däremot kan jag också fråga mig om det är särskilt etiskt att aktivt försöka locka hit kunskap och elit som kontinenten nog behöver ha kvar för att fortsätta sin utveckling om målet är att de ska stanna. Målet kan ju också vara att de ska ha ett samarbete med sverige framöver för att utbyta kunskap vilket naturligtvis är nåt gott.

  • Blåröd
    Drottningen70 skrev 2014-06-07 08:43:18 följande:
    Din fråga om huruvida det ens existerar några duktiga forskare på den afrikanska kontinenten är stötande och okunning. Däremot kan jag också fråga mig om det är särskilt etiskt att aktivt försöka locka hit kunskap och elit som kontinenten nog behöver ha kvar för att fortsätta sin utveckling om målet är att de ska stanna. Målet kan ju också vara att de ska ha ett samarbete med sverige framöver för att utbyta kunskap vilket naturligtvis är nåt gott.
    Kan du nämna några framstående?

    De ska inte lockas för ingen vill återvända med ny kunskap.
  • Hen håle

    Det borde finnas forskare på närmare håll än Afrika om man nu ska locka hit utländska forskare, tycker man? 

  • Runes
    Hen håle skrev 2014-06-08 18:37:35 följande:
    Det borde finnas forskare på närmare håll än Afrika om man nu ska locka hit utländska forskare, tycker man? 
    Men istället för att missionera där vill man ta hit dem gratis
  • Hen håle
    Runes skrev 2014-06-09 01:41:24 följande:
    Men istället för att missionera där vill man ta hit dem gratis
    Det hela låter som ännu ett småkrystat försök att försköna afrikansk invandring, fast nu ännu märkligare om man nu ska locka hit forskare just därifrån av alla ställen (?). Var läste du om detta överhuvudtaget?
  • Runes
    Hen håle skrev 2014-06-09 15:05:08 följande:
    Det hela låter som ännu ett småkrystat försök att försköna afrikansk invandring, fast nu ännu märkligare om man nu ska locka hit forskare just därifrån av alla ställen (?). Var läste du om detta överhuvudtaget?
    Fd basen i Malmö Ilmar Repalu sa det i TV.
Svar på tråden Braindrain med "gratis studier för att locka till oss afrikanska forskare"?