• Anonym (???)

    Att vara själv på förlossningen...

    nån som varit det som ensamstående

  • Svar på tråden Att vara själv på förlossningen...
  • Anonym (vän)

    Har du ingen anhörig eller vän som kan följa med?

  • Anonym (O)

    Jag hade tänkt vara ensam med mitt andra barn men min allra bästa vän erbjöd sig att vara med för hon ville inte att jag skulle vara själv. Efter att ha pratat igenom det hela med henne länge så kändes det okej.

    Så här i efterhand så skulle jag aldrig velat vara utan henne! Hon ställde upp på mig när jag själv inte orkade. Hon böt ut en undersköterska som jag verkligen inte tolererade. Och min förlossning slutade tillslut i ett akutsnitt och efteråt fick min dotter inte vara med mig på uppvaket vilket jag tyckte var helt galet men jag kände mig trygg med att veta att min dotter var trygg hos min vän som sen efter många timmar fick komma upp med henne till mig efter att jag mer eller mindre hotat personalen med att jag skulle gå dit själv. Så mitt råd är att ta med någon om du har möjlighet för man vet aldrig hur det blir

  • Anonym (???)

    jaja okej vill va själv isf..... skriv gärna ni som varit med om detta

  • Anonym (vän)

    Det finns ju doulor om det inte är någon i din närhet du vill ha med. såklart det går att vara själv, och jag tror säkert att personalen hade ägnat sig extra åt dig om du var där själv. Men det kan vara skönt att ha någon där som kan stödja dig eller bara finnas i närheten

  • Anonym (???)

    kan va gött va själv me då för man har annat tänka på:Pheheh

  • Anonym (satsa på snitt)

    Var i en liknande situation med barn nr 2. Jag satsade på att säga att jag var förlossningsrädd och fick planerat snitt. Man är ju chanslös mot personalen om man inte har med någon som kan föra ens talan. Hela förlossningsvården är anpassad för stabila medelklasspar och det tycker jag är rejält snett. Det var inte mig det var fel på. En doula var uteslutet i mitt fall. De håller på med naturliga förlossningar utan smärtlindring och det var jag inte intresserad av. Satsa på snitt!

  • Victorius

    Jag är Doula och är absolut inte emot smärtlindring. För mig som Doula är mitt mål att kvinnan och den ev partnern får en positiv förlossningsupplevelse och uppfylla deras önskemål. Däremot så tror jag att många kvinnor inte vågar lita på sin kropp och där kan vi hjälpa till att lära och stärka den födande kvinnan i sitt födande. Samt förbereda sig med hjälp av träffar och olika andnings och avslappningsövningar. Jag har själv fött 6 barn både med och utan smärtlindring :)

    Tips till dig TS är att kolla var du tänkt föda. Är det ett storsjukhus är risken större för att du inte kan ha personal hos dig så mycket som du ev önskar. Men jag tvekar inte på att de skulle göra allt för att du skulle få så mycket stöttning som bara går.

    Du får gärna skicka pm till mig om du känner för att ställa frågor eller bara bolla tankar.


    Saga 000420, Anton 020905, Arvid 070726, Vilda 090801, Vidar 110107 & Alma 121228
  • Anonym (???)

    ne men ja ska vara själv på förlossningen:)

  • Anonym (Inte så vanligt)

    Jag jobbar på en förlossningsklinik på ett sjukhus i Stockholm. Det är väldigt sällan det kommer kvinnor ensamma och föder, de flesta har med sig en man, syster, väninna, sin egen mamma eller doula. Men de gånger kvinnan är ensam är undersköterskan eller barnmorskan hela tiden på rummet.

Svar på tråden Att vara själv på förlossningen...