• Forumvärd

    Åska- ay or nay?

    Vad tycker du om ett riktigt härligt åskväder. Igår dundrade till här i trakten och strömmen gick av och till.
    Mysigt tycker jag så länge som jag är inomhus.
    Vad tycker du?Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Åska- ay or nay?
  • Stårschan

    Älskar åska! Kan tycka att det är lite otäckt om det åskar väldigt mycket när man ligger i tält, men annars är det bara kul.

  • Radhuspinglan

    Jag svarade "annat": Jag gillar åska "i alla lägen", dock vill jag inte vara utomhus och bli blöt, varför alternativet "inomhus" hade passat bättre. Dock inte inomhus pga någon ökad säkerhet... Utan endast för att slippa bli regnblöt, som sagt.

  • finskaflikkan

    Jag e totalt livrädd. Och det smittade sig från att min mamma va de när vi va små...
    Vi gömde oss i hemmet när de hände och är jag ensam hemma skakar jag av rädsla och kan börja gråta, speciellt om de är nära...

  • La Lola

    Huvva!
    Värsta jag vet och ännu hemskare blir det om det blixtrar också!


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • isabellab

    Älskar oväder i alla dess former. Åska, stormar osv. En bra urladdning och det är härligt att känna vädrets makter.

  • Radhuspinglan
    La Lola skrev 2014-06-10 08:42:36 följande:
    Huvva!
    Värsta jag vet och ännu hemskare blir det om det blixtrar också!
    Blixt och dunder hör ihop vettu. ;) Det är pga blixtens nedslag som där uppstår ett åskmuller. Varför man ser blixten innan man hör mullret, beror på att ljuset färdas snabbare än ljudet (varför man således kan veta på ett ungefär hur långt bort blixten slog ner, genom att räkna sekunderna mellan blixt och muller). Ser man blixten samtidigt som man hör mullret, då är det jeffligt nära. ;)
  • Radhuspinglan
    Radhuspinglan skrev 2014-06-10 08:49:04 följande:
    Blixt och dunder hör ihop vettu. ;) Det är pga blixtens nedslag som där uppstår ett åskmuller. Varför man ser blixten innan man hör mullret, beror på att ljuset färdas snabbare än ljudet (varför man således kan veta på ett ungefär hur långt bort blixten slog ner, genom att räkna sekunderna mellan blixt och muller). Ser man blixten samtidigt som man hör mullret, då är det jeffligt nära. ;)
    Man kan alltså aldrig höra ett åskmuller utan att en blixt slagit ner. :)
  • Stårschan
    isabellab skrev 2014-06-10 08:46:46 följande:
    Älskar oväder i alla dess former. Åska, stormar osv. En bra urladdning och det är härligt att känna vädrets makter.

    Som när det blåser riktigt ordentligt! Den där sugande stormen innan åskan bryter lös. Mmmm!
  • La Lola
    Radhuspinglan skrev 2014-06-10 08:50:13 följande:
    Man kan alltså aldrig höra ett åskmuller utan att en blixt slagit ner. :)
    Men man kan höra det utan att ha sett blixten....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Radhuspinglan
    La Lola skrev 2014-06-10 08:54:59 följande:
    Men man kan höra det utan att ha sett blixten....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

    Ja, givetvis. Men hör du mullret så vet du ju med säkerhet att blixten har slagit ner.
Svar på tråden Åska- ay or nay?