• Anonym (aldrig kontanter)

Varför ger ni pengar till tiggare?

De senaste åren ha det kommit tiggare till Sverige. Och i varje stad, stor som liten, sitter det i varenda gathörn en tiggare. Ibland får man kliva över dom. Det är inte människovärdigt!

Jag ser ibland folk som böjer sig ner och stoppar en slant i en mugg. Sällan får givaren ett tack.

Problemet här är att så länge vi ger pengar till tiggarna så går ryktena till deras hemländer att det är lönsamt att åka till norra Europa för att tigga. Därmed binder vi ris till vår egen rygg. Vi vill inte ha tiggare här, och ändå ger folk pengar till dom. Så länge de får pengar i sina muggar så stannar de. De får vara här i tre månader, sen åker de hem, och därefter reser de hit igen.

Om dessa tiggare inte KAN försörja sig genom tiggeri, så åker de hem. De berättar för sina vänner och släktingar att det inte lönar sig att tigga här - och i slutändan så kommer färre och färre tiggare hit.

Problemet är enkelt - så länge ni håller i era pengar kommer inte tiggarna hit.

• Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hm) skrev 2014-06-13 13:45:00 följande:

Alltså jag är rätt "röd" politiskt, men jag är trött på folk som oavsett politisk tillhörighet sopar problemet under mattan.

Hjälper det om vi ger en slant då och då till någon utvald? Hjälper det? Eller finns det någon mer omfattande lösning?

Börjar tröttna på att Sverige ska ta hand om alla oavsett hur var när. Alla ska vara välkomna att söka sig ett nytt liv här (ja till den utsträckning det fungerar) och ha goda möjligheter till dräglig vardag där arbete ingår om en inte är sjuk på något sätt.

Ger inte pengar till svenska hemlösa heller, men kan ibland köpa Situation Sthlm. Vill dock helst se en mer övergripande insats. INGEN ska behöva vara utan hem, tigga eller inte ha pengar till mat. Men det går inte att trolla med knäna och,som sagt, sopa problemet under mattan gång på gång.

Politikerna fastnar vid att debattera människosyn, vilket är viktigt såklart, men vad görs? Är det så svårt med sanktioner mot Rumänien? Ska de ens få vara med i EU när de inte kan ta hand om sitt folk?

Håller med dig. Visst kan man skänka pengar av ren medmänsklighet, men vad görs i det långa loppet? Jag tycker att det är ovärdigt Sverige på nåt vis att vi har tiggare på våra gator. De är inte tiggarnas fel att de är fattiga- det är ett systemfel att ingen tar ansvar. Som jag förstått det så omfattas inte dessa människor av något skyddsnät någonstans och då återstår det väl bara att tigga. Men jag håller med dig i frågan om Rumänien. Om de har förbjudit tiggeri och vägrar ta ansvar- då kanske de inte skulle vara med i EU??
  • Octavia
    Anonym (hm) skrev 2014-06-13 22:37:59 följande:

Måste väl finnas någon som kan deras språk som kan hjälpa dem att få ett drägligare liv? Utbilda sig här? Att typ plocka skräp på gatan som vissa svenskar med olika problem gör, behöver en väl inte kunna läsa för?

Många som säger att somliga bara bryr sig om att det är jobbigt att se dessa människor: klart det är jobbigt! Det är det väl för alla oavsett om man ger pengar eller ej? Gör ju ont i hjärtat att det ska vara ett alternativ. Få in dom i svenska systemet  (eller vilket land som nu passar) istället eller så är det tillbaka till Rumänien med KRAV på dräglig vardag där.

Vad kan man som privatperson göra? Vill inte bara ge en liten slant och inbilla mig att det hjälper i det långa loppet. Ser att vissa börjat sälja Situation Sthlm istället och det är ju ett steg i rätt riktning.

Det effektivaste är nog att försöka delta i att bryta cykeln av ingen utbildning och fattigdom och sponsra något skolprojekt i Rumänien. Hjälper inte de som är i nöd här och nu men gör att kanske fler ur nästa generation slipper hamna där.

Har du ett företag kan du ju alltid anställa någon rumän hos dig.

• Anonym (tveksam)
    Octavia skrev 2014-06-13 19:46:05 följande:

Jag tror att du har tagit med alla saker som jag har svårt för med tiggarna. För oss som bor i Stockholms innerstad är det också så att våra hemkvarter mer eller mindre är invaderade av tiggare som inte går att undvika. De sitter inte och tigger "på stan", de sitter och tigger utanför tomten där jag bor.
    Så fort jag går ut för att göra ärenden eller handla mat får jag gå förbi tiggare som sitter och skriker efter mig.

Senaste veckorna har sett ut ungefär så här, förutom ovan nämnda tiggare då.

När jag tar ut mitt barn för att leka i en park cirkulerar hela tiden tiggare runt oss och både kommer fram och trycker upp muggen i ansiktet på oss, klappar på mitt barn, försöker plocka upp flaskorna vi dricker ur för att sälja som pant. De är rakt i ansiktet på oss och har ingen respekt för vår integritet eller hur nära som är bekvämt att komma främmande människor.
    När vi skulle ta en trevlig dag på stan kom det fram vitmålade spöktiggare och skrämde totalt vettet ur mitt barn. Vår trevliga dag slutade med att vi fick gå hem och försöka trösta en väldigt ledsen liten som fortfarande frågar om det finns några "vita dumma" när vi ska ut.
    När jag gick hem från jobbet såg jag hur någon hukade bakom en buske i parken där vi brukar leka. Det har tydligen blivit toalett där.
    När vi sitter på en uteservering så kommer det hela tiden fram tiggare och tigger och vi får ha blykoll på våra tillhörigheter för att inget ska försvinna.
    När vi åt på McDonald's satte sig en tiggare vid vårt bord. Jag skakade på huvudet och då försökte istället personen plocka mat från våra brickor.
    På matbutiken försökte en tiggare att få mig att betala för hennes mat när vi stod i kassan och blev aggressiv och gapade och skrek på mig när jag inte ville det.

Det är ungefär så här vår vardag ser ut, så fort vi rör oss utanför vår egen lägenhet. Det börjar bli ganska påfrestande.

Ni som är okej med tiggare kan gärna messa er adress till mig så kan de få sitta utanför er brevlåda istället och skrika när ni går till bilen, skrämmer era barn eller gå in i er trädgård för att tigga eller försöka plocka mat från er när ni grillar.

Det du beskriver är fruktansvärt och borde räknas som ofredande. I alla fall när de följer efter, tränger sig på eller börjar plocka från brickorna!

Säg till personalen eller ring polis eller väktare nästa gång det händer.

Så där är det absolut inte här i Göteborg. De flesta tiggare här håller låg profil och sitter oftast bara vid en husvägg eller dylikt. Men visst, de har blivit väldigt många och några är mer påflugna, eller "ropar" efter en. Som utanför IKEA när jag var där för ett par dagar sedan. Det tycker jag var obehagligt och snäppet över gränsen.

På serveringar får de inte gå omkring och tigga, men det händer. Men då blir de bortkörda oftast. Men en bekant var med om just det du beskriver i en mataffär. När kvinnan framför henne i kön skulle betala, vände hon sig plötsligt till min bekanta och pekade på sina varor och sade "please" osv. Så det där är tydligen något vissa kör med.

Butiker har dock rätt att avvisa tiggare som ofredar kunder eller tigger inne i affären. Däremot inte om de bara sitter lugnt utanför, så länge de inte sitter i vägen för entrén.
  • Anonym (Blueberry)

Det finns tydligen många som vet hur dessa tiggare känner och tänker och mår. Allt görs i desperation enligt "vetarna".
    Jag förstår inte tex inte varför många utlänningar tycker att barnaga är en bra uppfostringsmetod. Det är inte förbjudet i många länder. Så skillnaderna på synen av barnuppfostran måste vara stor mellan svenskar och de utlänningarna. Eller är alla barnagande utlänningar också desperata?
    Men synen på tiggeri till skillnad mot barnaga, är precis likadan världen över, enligt "vetarna".
    Min poäng är alltså, synen på tiggeri kan skilja stort mellan en svensk medelsvensson och en rumänsk rom.Kanske många av tiggarna som kommer hit inte har några moraliska aspekter kring det hela. Lättförtjänta pengar, man slipper slita och slava för usla småpengar. Man slipper ansvar
    Vem av "vetarna" har levt med tiggarna och vet hur de resonerar och känner inför tiggeri?
    Vem är det som har bestämt att alla människor vill jobba? Vill verkligen alla människor jobba? Vill alla människor arbeta med vad som helst bara de får en inkomst, typ plantera granskott, plocka lingon osv Eller det är bara "vetarna" som TROR det?
    .
    Du som vet, förklara gärna.

• Anonym (hm)

Jag och en vän satt en gång och drack Loka på en parkbänk, då kom det förbi en tiggare med en påse och pekade på flaskorna. Vi hade druckit ungefär halva så vi skakade på huvudet och han gick vidare och letade.

Det var ju inte så farligt, men känns lite som ett övertramp likvärdigt med att följa efter och skramla med mugg. Jag vill inte ha någon som stör min integritet, oavsett om det är en tiggare eller någon snäll människa från Unicef.

• Anonym (hm)
    Anonym (Blueberry) skrev 2014-06-13 23:08:27 följande:
    Det finns tydligen många som vet hur dessa tiggare känner och tänker och mår. Allt görs i desperation enligt "vetarna".
    Jag förstår inte tex inte varför många utlänningar tycker att barnaga är en bra uppfostringsmetod. Det är inte förbjudet i många länder. Så skillnaderna på synen av barnuppfostran måste vara stor mellan svenskar och de utlänningarna. Eller är alla barnagande utlänningar också desperata?
    Men synen på tiggeri till skillnad mot barnaga, är precis likadan världen över, enligt "vetarna".
    Min poäng är alltså, synen på tiggeri kan skilja stort mellan en svensk medelsvensson och en rumänsk rom.Kanske många av tiggarna som kommer hit inte har några moraliska aspekter kring det hela. Lättförtjänta pengar, man slipper slita och slava för usla småpengar. Man slipper ansvar
    Vem av "vetarna" har levt med tiggarna och vet hur de resonerar och känner inför tiggeri?
    Vem är det som har bestämt att alla människor vill jobba? Vill verkligen alla människor jobba? Vill alla människor arbeta med vad som helst bara de får en inkomst, typ plantera granskott, plocka lingon osv Eller det är bara "vetarna" som TROR det?
    .

Liknar debatten kring människor som får bidrag, trots att det står både läkare och annat bakom och godkänner det och det är inte något man får för att man inte "orkar" jobba. Vissa orkar inte pga sjukdomar och det är en annan sak.

Men jag tror inte dessa människor vet hur de ska få ett jobb, skolgång osv..vem informerar om detta? Å andra sidan lyckades de ta sig hit och har möjligen släktingar här så de kan ju inte vara helt omedvetna?

• Anonym (Blueberry)
    Anonym (hm) skrev 2014-06-13 23:22:03 följande:

Liknar debatten kring människor som får bidrag, trots att det står både läkare och annat bakom och godkänner det och det är inte något man får för att man inte "orkar" jobba. Vissa orkar inte pga sjukdomar och det är en annan sak.

Men jag tror inte dessa människor vet hur de ska få ett jobb, skolgång osv..vem informerar om detta? Å andra sidan lyckades de ta sig hit och har möjligen släktingar här så de kan ju inte vara helt omedvetna?

De skulle kunna söka upp information kanske.
  • Madmoiselle

Eh, du ger ju inte ens pengar till tiggare hur vet du hur de reagerar då man gör det? Jag ger pengar flera gånger i veckan och ALLA har blivit överlyckliga fast det bara är fem kronor.

• Octavia
    Anonym (tveksam) skrev 2014-06-13 23:03:23 följande:
    Det du beskriver är fruktansvärt och borde räknas som ofredande. I alla fall när de följer efter, tränger sig på eller börjar plocka från brickorna!

Säg till personalen eller ring polis eller väktare nästa gång det händer.

Så där är det absolut inte här i Göteborg. De flesta tiggare här håller låg profil och sitter oftast bara vid en husvägg eller dylikt. Men visst, de har blivit väldigt många och några är mer påflugna, eller "ropar" efter en. Som utanför IKEA när jag var där för ett par dagar sedan. Det tycker jag var obehagligt och snäppet över gränsen.

På serveringar får de inte gå omkring och tigga, men det händer. Men då blir de bortkörda oftast. Men en bekant var med om just det du beskriver i en mataffär. När kvinnan framför henne i kön skulle betala, vände hon sig plötsligt till min bekanta och pekade på sina varor och sade "please" osv. Så det där är tydligen något vissa kör med.

Butiker har dock rätt att avvisa tiggare som ofredar kunder eller tigger inne i affären. Däremot inte om de bara sitter lugnt utanför, så länge de inte sitter i vägen för entrén.

Visst är det ofredande i viss mån. Framför allt är det ganska otrevligt att man inte kan slappna av när man är ute längre. Jag måste hela tiden har koll på mina ägodelar och kolla av vem som surrar runt mig och snart är uppe i ansiktet eller vara beredd på att freda mig.
    Har jag kört och handlat mat med bilen får jag parkera den, ta mitt barn och ett par kassar och kånka upp, släpa ner barnet till bilen och hämta två kassar till osv. Förr vågade jag ställa ett par kassar i porten ett par minuter för att hämta resten. Det går inte nu för då är någon där och ska rota eller ta kassen. Det här påverkar mitt vardagsliv, i väldigt många moment.

Restaurangägarna gör ingenting. Klagar man rycker de på axlarna. Vi ska tydligen ha det så här.
    Vi håller oss mer och mer hemma på vår förenings pyttelilla innergård eller tar bilen och åker till ställen dit inga tiggare har hittat än om  vi ska ut som familj. I hemkvarteren är det inte särskilt kul att vara när man ska koppla av. Vi har också börjat diskutera om vi ska byta bostadsort helt.
    Det börjar inte längre kännas värt att ha ett dyrt boende och också bo mindre än vad vi egentligen vill när vi inte längre kan utnyttja vår närmiljö som vi vill.

• Octavia
    Anonym (Blueberry) skrev 2014-06-13 23:08:27 följande:
    .

Det är för att svenskar tror att vi är jordens medelpunkt och alla människor över hela världen är som vi. Och om de inte är det så vill de bli det, om de bara får komma hit och ta del av vårt välstånd, vår demokratiska modell, sekularism och vårt öppna samhälle.

Då kommer alla att drabbas av Luthersk arbetsmoral, kasta av sig sitt religiösa ok och bli kritiskt tänkande varelser som ordnar Pridefestivaler, ser till att kalla sina barn hen och källsorterar ordentligt. Amen.

Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?