Octavia skrev 2014-06-13 19:46:05 följande:
Jag tror att du har tagit med alla saker som jag har svårt för med tiggarna. För oss som bor i Stockholms innerstad är det också så att våra hemkvarter mer eller mindre är invaderade av tiggare som inte går att undvika. De sitter inte och tigger "på stan", de sitter och tigger utanför tomten där jag bor.
Så fort jag går ut för att göra ärenden eller handla mat får jag gå förbi tiggare som sitter och skriker efter mig.
Senaste veckorna har sett ut ungefär så här, förutom ovan nämnda tiggare då.
När jag tar ut mitt barn för att leka i en park cirkulerar hela tiden tiggare runt oss och både kommer fram och trycker upp muggen i ansiktet på oss, klappar på mitt barn, försöker plocka upp flaskorna vi dricker ur för att sälja som pant. De är rakt i ansiktet på oss och har ingen respekt för vår integritet eller hur nära som är bekvämt att komma främmande människor.
När vi skulle ta en trevlig dag på stan kom det fram vitmålade spöktiggare och skrämde totalt vettet ur mitt barn. Vår trevliga dag slutade med att vi fick gå hem och försöka trösta en väldigt ledsen liten som fortfarande frågar om det finns några "vita dumma" när vi ska ut.
När jag gick hem från jobbet såg jag hur någon hukade bakom en buske i parken där vi brukar leka. Det har tydligen blivit toalett där.
När vi sitter på en uteservering så kommer det hela tiden fram tiggare och tigger och vi får ha blykoll på våra tillhörigheter för att inget ska försvinna.
När vi åt på McDonald's satte sig en tiggare vid vårt bord. Jag skakade på huvudet och då försökte istället personen plocka mat från våra brickor.
På matbutiken försökte en tiggare att få mig att betala för hennes mat när vi stod i kassan och blev aggressiv och gapade och skrek på mig när jag inte ville det.
Det är ungefär så här vår vardag ser ut, så fort vi rör oss utanför vår egen lägenhet. Det börjar bli ganska påfrestande.
Ni som är okej med tiggare kan gärna messa er adress till mig så kan de få sitta utanför er brevlåda istället och skrika när ni går till bilen, skrämmer era barn eller gå in i er trädgård för att tigga eller försöka plocka mat från er när ni grillar.
Det du beskriver är fruktansvärt och borde räknas som ofredande. I alla fall när de följer efter, tränger sig på eller börjar plocka från brickorna!
Säg till personalen eller ring polis eller väktare nästa gång det händer.
Så där är det absolut inte här i Göteborg. De flesta tiggare här håller låg profil och sitter oftast bara vid en husvägg eller dylikt. Men visst, de har blivit väldigt många och några är mer påflugna, eller "ropar" efter en. Som utanför IKEA när jag var där för ett par dagar sedan. Det tycker jag var obehagligt och snäppet över gränsen.
På serveringar får de inte gå omkring och tigga, men det händer. Men då blir de bortkörda oftast. Men en bekant var med om just det du beskriver i en mataffär. När kvinnan framför henne i kön skulle betala, vände hon sig plötsligt till min bekanta och pekade på sina varor och sade "please" osv. Så det där är tydligen något vissa kör med.
Butiker har dock rätt att avvisa tiggare som ofredar kunder eller tigger inne i affären. Däremot inte om de bara sitter lugnt utanför, så länge de inte sitter i vägen för entrén.