Inlägg från: Anonym (pojkmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pojkmamma)

Vi finns, vi som ångrar barn

Kanske en ihållande depression efter förlossningen? Sådant är också vanligt.
    Kärleken växer med tiden.
    Hoppas bara TS att ditt barn får aldrig veta att denne är ovälkommen.

Jag förstår människor som inte vill ha barn. Självklart måste inte alla ha barn. Men att sedan säga att man ångrar sig tycker jag är fel. Beslut fattades och att skylla på grupptryck är inte okej heller.

Adoptera barnet till någon som verkligen vill ha barn.

Jag ville inte riktigt heller, det är mycket jobbigt stundvis men jag älskar mitt barn. Jag ser honom som en del av mig och undrar ibland vad jag gjorde utan honom. Fler vill jag inte ha men honom ångrar jag aldrig någonsin. Han är glädjen i våra liv, en som får en att må bra när andra vänder ryggen. Han behöver mig och jag honom. Han är mitt ansvar och min kärlek.

• Anonym (pojkmamma)
    Indianica skrev 2014-06-14 20:14:05 följande:
    Jag har inte läst varenda ord i tråden, men för mig rimmar det väldigt illa att man inte vill leva tillsammans med den man älskar, kärlek till någon är för mig absolut inte synonymt med att man lika gärna kan vara utan den personen, tvärtom brukar man bli förkrossad om man inet får vara med den man älskar. Men det är klart att om du nu inte kan förklara det närmare än så här så är det ju bara så.
  • Anonym (pojkmamma)
    Anonym (tack) skrev 2014-06-14 20:42:05 följande:
    Jag tänker inte skaffa barn som jag inte skulle bli en bra förälder till bara för att inte riskera att ångra mig när det är för sent. Det vore inte snällt mot barnet. Om jag avstår barn drabbar det ingen annan än mig själv.
  • Anonym (pojkmamma)
    Olivine skrev 2014-06-14 20:44:07 följande:
    Varför verkar så många tro att man måste välja mellan karriär och barn?
    Håller med. Känner flera som har gjort karriär senare i livet, då barnen har blivit tonåringar.
  • Anonym (pojkmamma)
    AstridH skrev 2014-06-14 20:48:22 följande:
    Det är få människor här i tråden (om ens någon?) som skrivit att de inte älskar sina barn. Man kan älska ett barn och ändå ångra att man skaffade det. Det kanske låter som en omöjlig kombination, men jag lovar dig att det är fullt möjligt.
    Jag förstår inte riktigt. Hur kan man ångra att man skaffade det? Känns mera som att man skaffar en sak, köper något och sedan ångrar.
    Hur kan man ångra någon som kramar, pussar, skrattar och man ser sig själv i barnet? Känns som att man ångrar sig själv.
    Visst kan man tycka att man kanske borde inte ha blivit mamma/pappa men ordet "ångra" är för stort tycker jag.

• Anonym (pojkmamma)
    AnooYoo skrev 2014-06-14 21:13:48 följande:
    När jag berättade för min mamma att jag inte vill ha barn tyckte hon att jag har fattat ett smart beslut. Även om hon älskar mig och min bror skulle hon inte ha skaffat oss om hon tänkt efter, och är säker på att hennes liv skulle varit lika fullt i alla fall. Det sårar inte mig. Hon fick mig och har alltid älskat och tagit hand om mig, men hon förstår att det kunde varit annorlunda.
    Min mor fick mig som 17 åring. Vi har haft det riktigt tufft. Jag tycker att hon kanske borde ha väntat några år till. Men hon har aldrig någonsin ångrat sig. Hon har visat hela livet, från hjärtat att jag är den viktigaste och mest värdefullaste hon har. Självklart vet hon att vissa val borde hon ha gjort annorlunda men aldrig ångrat mig.
  • Anonym (pojkmamma)
    AnooYoo skrev 2014-06-14 21:23:00 följande:
    Hur kan det vara så svårt att sätta sig in i att man kan ångra en situation men ändå göra det bästa av den? De som ångrar att de skaffa de barn kan ju älska barnen och ta hand om dem och samtidigt önska sig ett annat liv. jag tror inte att det är särskilt ovanligt. Har ni ingen fantasi/empati?
    Då pratar vi om situationer. Ser inte ett barn som en situation. Ett barn är något värdefullare.

Att önska sig ett annat liv, är inte fel men är säker på att den önskan fanns redan där innan man skaffade barn. Många tror att barn förändrar direkt livet till WOW, att man får ett nytt liv men saken är att livet förblir det samma eftersom huvudpersonerna är det samma utom att ett liv tillkommer.
    Jag tycker att personer som känner så, borde försöka hitta en tid hos en psykolog och gå till grunden med dessa känslor.

Visst jag drömmer ofta om att leva i en Teen Wolf värd och vara en varulv (utan familj) men det gör aldrig att jag ångrar min son. Att drömma och att ha fantasi är bra.
    Nu gäller det för TS att uppfostra ungen och sedan leva sin fantasi, möjligen 20 år försenat. Vad spelar tiden för roll?

• Anonym (pojkmamma)
    AnooYoo skrev 2014-06-14 21:49:46 följande:

Nej, allas liv förblir inte detsamma efter att man blivit förälder. Många upplever att det blir helt annorlunda eftersom man plötsligt har ansvar för en annan människa och inte längre kan välja sitt liv bara efter sina egna behov eller önskemål. 

Att ha ett barn man älskar men ändå ångrar att man skaffade är en situation man kan befinna sig i oavsett vilket värde du tillskriver barn. 

Jag tycker att de som klarar att ta hand om sina barn och göra uppoffringar för dem trots sina känslor förtjänar uppmuntran och beundran, inte spott och spe. Det är en verklig uppoffring att göra allt man kan för ett barn man inte egentligen vill ha särskilt gärna. Om det bästa man vet är att leka med sand i parker klockan sju på morgonen gör man ju bara det man vill göra.

Visst går det att tänka så också. Tycker att sista stycket är speciellt bra. Förstår nu lite bättre dina åsikterGlad. Ja, livet är inte bara svart och vit. Självklart borde dessa människor uppskattas för det. Tänkte inte så innan jag skrev, men tack för andra tankar Glad.

Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn