• Anonym (TS ångrar)

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag ser att det kommer upp trådar där barnfria berättar om hur de måste försvara sitt barnfria liv, vilket är så tråkigt att det ska behöva göras. Till er som tjatar om att ni "fattar inte varför man inte vill ha" och att "ingen ångrar sina barn" vill jag bara säga: ni behöver inte fatta och jo visst finns det många som ångrar sina barn (t.ex. jag själv och sen vet jag två kvinnor till). Ni vet bara inte om det för det är inget man berättar i allmänhet, allt för att hålla fasaden om att allt är bra, livet leker och är perfekt, ungefär som på facebook.
    Jag är en av de kvinnor som ångrar att de skaffade sina barn, deal with it, pga grupptrycket och samhällets hjärntvätt, och nu kan jag knappast lämna bort henne. Vi finns, vi har insett att detta faktiskt inte passade oss och tyvärr är våra oönskade barn offren för våra ogenomtänkta beslut/enträgna påtryckningar från omgivningen. Visst står vi för konsekvenserna och tar hand om barnen, men det är synd att inte ha fått leva sitt egna, riktiga liv från första början. Med detta alternativa liv menar jag inte t.ex. supa sig full varje helg eller konstant resa jorden runt, jag är nykterist och reser rätt sällan, men aspekter såsom ansvaret, övrig livsstil, meningsfullt arbete/projekt, egentid, personliga behov och personlig lämplighet som förälder. 

Creds till alla som tänker igenom detta livsval noga och gör klart för sig själva vad de vill och inte vill ha och sedan handlar efter det istället för att i blindo bara göra vad resten av flocken säger och gör, det om något är ansvarsfullt, var säkra på det ni barnfria Hjärta . Ni som tjatar, hintar och dömer våra liv, håll tyst bara om ni inte kan stänga av vad ni tänker och tycker att ni känner. 
  • Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn
  • Jättekul
    sextiotalist skrev 2014-06-17 06:52:35 följande:
    Men nu får de barnen chansen att gå en högre utbildning (vilket båda kommer göra, de går idag på highschool, och vet att de kommer läsa vidare) skulle de inte vilja det, så har de i varje fall fått välja det och är inte hindrade av ekonomiska skäl
    Hindrade av ekonomiska skäl finns inte i USA. Det finns studielån till college och universitet även där. Dessutom finns det en herrans massa stipendier.
  • sextiotalist
    Jeaninne skrev 2014-06-17 11:20:29 följande:
    Har du missat att det faktiskt råder stor arbetslöshet i Sverige..? I synnerhet bland ungdomar. Tvärtom skulle det vara mycket bättre, om unga människor - utan barn och annat att leva för - skulle kunna få en del av mammornas jobb, och kunna börja sitt vuxenliv med egen lägenhet o.s.v.. Något som inte går idag.
    Är du medveten om att de ungdomarna inte kan ta vilka arbeten som helst. Jag tvivlar starkt på att man skulle kunna plocka upp en ungdom och göra mitt arbete, och inom min bransch så är det kompetensbrist.

De som har arbeten som de trivs med, har ofta en lång erfarenhet och lång utbildning (det gäller i USA också, välutbildade kvinnor i USA är generellt sätt inte hemmafruar utan arbetar precis som vi gör i Sverige), de flesta är inte hemmafruar, jag vet att det förekommer.
    Men bland mina vänner så är det en man som varit hemmapappa (hans fru är en väldigt hög chef på ett stort företag och haft utlandstjänstegöring), jo förresten,  det är några bekanta som har varit hemma, pga utlandstjänstegöring, så två kvinnor och en man. Men det är en klar minoritet (kanske inte ens 1% av de jag känner). Sedan är det ett par som är hemma ofrivilligt, pga sjukdom
  • Anonym (Stämmer inte all)
    sextiotalist skrev 2014-06-14 11:49:42 följande:
    För att hon är medveten om sin brist och därmed kan arbeta med den på ett annat sätt.
    Vill påpeka att mina föräldrar visste om sina brister och likt förbannad sa dom varje dag i 23 år att jag var ett stort misstag och var oönskad,och borde inte finnas!

Som tur så bröt jag till sist med massa stöd av andra,så att du skriver som du gör i ditt inlägg stämmer inte alls! Vissa kanske jobbar med det men likt förbannat så känner barnet av det samt det räcker att få höra det 1 gång och det sitter kvar i hjärnan.
  • sextiotalist
    Anonym (Stämmer inte all) skrev 2014-06-17 11:38:25 följande:
    Vill påpeka att mina föräldrar visste om sina brister och likt förbannad sa dom varje dag i 23 år att jag var ett stort misstag och var oönskad,och borde inte finnas!

Som tur så bröt jag till sist med massa stöd av andra,så att du skriver som du gör i ditt inlägg stämmer inte alls! Vissa kanske jobbar med det men likt förbannat så känner barnet av det samt det räcker att få höra det 1 gång och det sitter kvar i hjärnan.
    Jag är ganska säker på att de flesta arbeta med detta, dina föräldrar är inte normen, och det finns de som brutit med föräldrar som inte alls ångrar sina barn (jag har kusiner som brutit med sin mamma som dessutom frivilligt var hemmafru, men klarade inte av att barnen blev stora och tänkte själv)

Dina föräldrar visste nog inte om sina brister, eftersom de inte gjorde något åt det.
  • Anonym (Munter)
    Har du missat att det faktiskt råder stor arbetslöshet i Sverige..? I synnerhet bland ungdomar. Tvärtom skulle det vara mycket bättre, om unga människor - utan barn och annat att leva för - skulle kunna få en del av mammornas jobb, och kunna börja sitt vuxenliv med egen lägenhet o.s.v.. Något som inte går idag.
    Ja va fan, avskaffa kvinnlig rösträtt när vi ändå håller på.
  • Sansa Snark
    Jättekul skrev 2014-06-17 11:24:39 följande:
    Hindrade av ekonomiska skäl finns inte i USA. Det finns studielån till college och universitet även där. Dessutom finns det en herrans massa stipendier.
    Eh jo. Har du kollat vad det kostar att gå en termin på ett delstatligt universitet (de privata är oftast ännu dyrare)? Lägg till mat och uppehälle och det blir en hel del. Det finns stipendier, visst, men de täcker oftast långt ifrån hela avgiften. Och de lån man kan få är inte i närheten av så förmånliga som de vi får i Sverige, och de jobb man kan få som student är ofta minimum wage, alltså runt 60 kronor i timmen. Jag skulle kunna dra massor av anekdoter om folk jag känner som knappt hade råd att äta under studietiden.

Nä, gratis utbildning och fömånliga studielån är något av det bästa vi har i Sverige. 
  • Sansa Snark
    Fast anledningen till arbetslösheten är inte att så många småbarnsföräldrar jobbar, utan att ungdomar inte har den kompetens som krävs för att fylla de jobb som finns.
  • AnooYoo

Jag är rätt säker på att ungdomar har något att leva för utöver 'barn och annat'. Jag lever till exempel för sakens egen skull. Jag har ett jobb, men det är för att kunna leva snarare än tvärtom.
  • AnooYoo
    Jeaninne skrev 2014-06-17 08:24:31 följande:
    Ja, SÅ är det absolut. Och småbarnsåren ÄR tuffa, för vem som helst.

Jag har länge efterlyst någon form av samhällelig tjänst, som kunde underlätta för föräldrar under småbarnsåren. Detta skulle ju även stimulera barnafödandet. Folk som tvekar skulle våga föda det där tredje eller fjärde barnet... och det BEHÖVS fler (svenska) barn här i landet!

RUT finns ju nu, men problemet med det är att det ändå bara är relativt högavlönade som kan använda sig av det, eftersom det är ett AVDRAG. (Då måste ju minst en i familjen ha så hög inkomst, att beloppet man vill dra av inte är högre än den skatt man betalar.)

Jag skulle vilja se ett system där ALLA kan ansöka om ett visst antal timmars hjälp i veckan, för varje barn under en viss ålder. (Låt oss säga åtta år.) Taxan ska gå efter föräldrarnas inkomst och förmögenhet, och för de allra fattigaste ska det vara helt gratis. Samtidigt omvandlar man bidrag, Fas 3-platser, meningslösa jobbsökningskurser och andra åtgärder till fasta jobb. Finns massor av människor i olika åldrar som skulle kunna ta dessa jobb - i alla fall några timmar i veckan. Alla är förstås inte lämpliga att vara barnvakter, men de kan städa, putsa fönster, klippa gräset, tvätta och stryka, diska... Någon äldre dam kan gå med barnen till parken två timmar - och ge mamman ett par timmars välbehövlig egentid... Sådana saker betyder ENORMT mycket.

Varför kan inte småbarnsföräldrar bara ta ansvar för sina beslut och sina liv själva? Om de inte kan hantera 4 barn kanske de inte ska ha det.
  • Anonym (Stämmer inte all)
    sextiotalist skrev 2014-06-17 11:42:50 följande:
    Jag är ganska säker på att de flesta arbeta med detta, dina föräldrar är inte normen, och det finns de som brutit med föräldrar som inte alls ångrar sina barn (jag har kusiner som brutit med sin mamma som dessutom frivilligt var hemmafru, men klarade inte av att barnen blev stora och tänkte själv)

Dina föräldrar visste nog inte om sina brister, eftersom de inte gjorde något åt det.
    Men snälla om jag skriver och säger att dom visste om det och fick hjälp men ändå fortsatte.Du skriver att mina visste nog inte om sina brister, så fult av dig att förminska det jag själv har upplevt och sett.
    Skriv inte saker du inte vart med om.
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn