• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag tycker det är bra med betyg från årskurs 4
  • Lady Namárië
    Anonym (Yes!) skrev 2014-06-16 10:14:17 följande:
    För att få ett hum om hur ens barn ligger till i skolan. Så att resurser kan sättas in tidigare. Så att föräldrarna kan vara med och stötta och hjälpa - samt uppmuntra.
    Dessutom ger det en liten sporre - framförallt om man har det från tidig ålder. Det blir inte lika mycket prestationsångest kring det då, vilket det blir nu när betygen kommer så pass sent.
    Lärare skall ha koll på hur barnen ligger till ändå och kunna redogöra för det. Föräldrar är sällan insatta i läroplanerna och har ändå ingen jäkla aning om vad ett betyg innebär rent konkret. Om ditt barn får E eller C i matte, vet du bara genom att se bokstaven på papper vad som behöver förbättras för ett högre betyg? Räcker det inte att du får veta att barnet når målen för årskursen?

    Dessutom utvecklas ungarna i olika takt och når inte alla mål samtidigt. Att "misslyckas" genom att få ett dåligt betyg är definitivt ingen sporre för majoriteten av eleverna. Där snackar vi prestationsångest och många barn skulle förmodligen stämpla sig själva som dumma och ge upp. Det finns ingenting som tyder på att utsikten att få bra betyg på något vis påverkar inlärningen. Bra undervisning, små grupper, bra material, utbildade lärare och en lugn skolmiljö är långt mycket viktigare. Hur viktiga är dina betyg från åttonde klass för dig idag? Jag tror nog att det du lärde dig (det som lade grunden till djupare och bredare kunskaper) är viktigare än vad som står på pappren.
    puss skrev 2014-06-16 10:14:51 följande:

    som en indikation på kvaliteten i undervisningen i sin helhet, samt större möjligheter att göra en bättre utvärdering dels enskilt och dels på högre nivå.
    Så det handlar om att "kontrollera att lärarna gör sitt jobb", som kvinnan i intervjun säger? Vad är det du skall utvärdera som inte ett omdöme från läraren kan ge dig?

    So say we all
  • puss
    Lady Namárië skrev 2014-06-16 10:24:33 följande:
    Lärare skall ha koll på hur barnen ligger till ändå och kunna redogöra för det. Föräldrar är sällan insatta i läroplanerna och har ändå ingen jäkla aning om vad ett betyg innebär rent konkret. Om ditt barn får E eller C i matte, vet du bara genom att se bokstaven på papper vad som behöver förbättras för ett högre betyg? Räcker det inte att du får veta att barnet når målen för årskursen?

    Dessutom utvecklas ungarna i olika takt och når inte alla mål samtidigt. Att "misslyckas" genom att få ett dåligt betyg är definitivt ingen sporre för majoriteten av eleverna. Där snackar vi prestationsångest och många barn skulle förmodligen stämpla sig själva som dumma och ge upp. Det finns ingenting som tyder på att utsikten att få bra betyg på något vis påverkar inlärningen. Bra undervisning, små grupper, bra material, utbildade lärare och en lugn skolmiljö är långt mycket viktigare. Hur viktiga är dina betyg från åttonde klass för dig idag? Jag tror nog att det du lärde dig (det som lade grunden till djupare och bredare kunskaper) är viktigare än vad som står på pappren.

    Så det handlar om att "kontrollera att lärarna gör sitt jobb", som kvinnan i intervjun säger? Vad är det du skall utvärdera som inte ett omdöme från läraren kan ge dig?

    nej, det gör det inte.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • korralin

    tycker att betyg över huvud taget är riktigt jävla kasst så jag ser ingen anledning till att börja med det ännu tidigare. 


    BELLA CIAO
  • En struts

    Jag vet inte. Nja, det kanske är lite tidigt. De skriver ju så utförliga omdömen idag redan, som näst intill är som betyg. Iallafall på min dotters skola.
    När jag gick i skolan, så var det inte betyg förrän årskurs åtta, och det var försent helt klart. Men numera är det väl från 6. Det är väl ganska lagom.

  • Kofot

    Nej jag tycker dom borde börja i rätt ända. In med fler personal och mindre grupper. Se till att barn med särskilda behov får stöd och hjälp via speciallärare eller resurser.
    Betyg kan komma i ett senare skede

  • puss
    Kofot skrev 2014-06-16 11:06:02 följande:
    Nej jag tycker dom borde börja i rätt ända. In med fler personal och mindre grupper. Se till att barn med särskilda behov får stöd och hjälp via speciallärare eller resurser.
    Betyg kan komma i ett senare skede

    att ge betyg är ju ett sätt att mäta hur mecket dessa insatser lönar sig.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Kofot
    puss skrev 2014-06-16 11:07:09 följande:

    att ge betyg är ju ett sätt att mäta hur mecket dessa insatser lönar sig.
    Det finns andra sätt. Läraren bör ju ha koll på hur det ligger till för eleven ändå. Som det är idag så knäcker betygen istället barn. Barn som hade kunnat få bra betyg och bra inlärning om förutsättningarna från början varit annorlunda.
    Börja i rätt ända.
  • puss
    Kofot skrev 2014-06-16 11:09:05 följande:
    Det finns andra sätt. Läraren bör ju ha koll på hur det ligger till för eleven ändå. Som det är idag så knäcker betygen istället barn. Barn som hade kunnat få bra betyg och bra inlärning om förutsättningarna från början varit annorlunda.
    Börja i rätt ända.

    du menar betyg i smyg?
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Kofot
    puss skrev 2014-06-16 11:10:27 följande:

    du menar betyg i smyg?
    Nej men annan form av dokumentation och framförallt utvärderingar. Vad är det som fungerar i skolan och vad fungerar inte. Vad behöver just det här barnet för hjälp och stöd osv.
    Idag finns inte pengar och det innebär rent sonika att barn blir utan det stöd som de lagligen har rätt till. Det är en katastrof.
Svar på tråden Jag tycker det är bra med betyg från årskurs 4