Anonym (Yes!) skrev 2014-06-16 10:14:17 följande:
För att få ett hum om hur ens barn ligger till i skolan. Så att resurser kan sättas in tidigare. Så att föräldrarna kan vara med och stötta och hjälpa - samt uppmuntra.
Dessutom ger det en liten sporre - framförallt om man har det från tidig ålder. Det blir inte lika mycket prestationsångest kring det då, vilket det blir nu när betygen kommer så pass sent.
Lärare skall ha koll på hur barnen ligger till ändå och kunna redogöra för det. Föräldrar är sällan insatta i läroplanerna och har ändå ingen jäkla aning om vad ett betyg innebär rent konkret. Om ditt barn får E eller C i matte, vet du bara genom att se bokstaven på papper vad som behöver förbättras för ett högre betyg? Räcker det inte att du får veta att barnet når målen för årskursen?
Dessutom utvecklas ungarna i olika takt och når inte alla mål samtidigt. Att "misslyckas" genom att få ett dåligt betyg är definitivt ingen sporre för majoriteten av eleverna. Där snackar vi prestationsångest och många barn skulle förmodligen stämpla sig själva som dumma och ge upp. Det finns ingenting som tyder på att utsikten att få bra betyg på något vis påverkar
inlärningen. Bra undervisning, små grupper, bra material, utbildade lärare och en lugn skolmiljö är långt mycket viktigare. Hur viktiga är dina betyg från åttonde klass för dig idag? Jag tror nog att det du lärde dig (det som lade grunden till djupare och bredare kunskaper) är viktigare än vad som står på pappren.
puss skrev 2014-06-16 10:14:51 följande:
som en indikation på kvaliteten i undervisningen i sin helhet, samt större möjligheter att göra en bättre utvärdering dels enskilt och dels på högre nivå.
Så det handlar om att "kontrollera att lärarna gör sitt jobb", som kvinnan i intervjun säger? Vad är det du skall utvärdera som inte ett omdöme från läraren kan ge dig?