• Äldre 16 Jun 09:47
    6092 visningar
    38 svar
    38
    6092

    Jag tycker det är bra med betyg från årskurs 4

    Tycker du det ska vara obligatoriskt med betyg från årskurs 4?

    Vi frågade mammorna på familjeliv.se om de vill ha betyg från årskurs 4. Maria Arnholm, Folkpartiet, diskuterar frågan med Malin Wollin i Våga Fråga-studion. Se diskussionen här!



    Tyck till - vad tycker du är bäst? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag tycker det är bra med betyg från årskurs 4
  • Äldre 16 Jun 11:17
    #21
    Kofot skrev 2014-06-16 11:12:09 följande:
    Nej men annan form av dokumentation och framförallt utvärderingar. Vad är det som fungerar i skolan och vad fungerar inte. Vad behöver just det här barnet för hjälp och stöd osv.
    Idag finns inte pengar och det innebär rent sonika att barn blir utan det stöd som de lagligen har rätt till. Det är en katastrof.

    aha. det låter bra tycker jag.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • En struts
    Äldre 16 Jun 12:30
    #22

    Varför tror man att betyg är något allenarådande recept för att få ordning på skolan idag? Jag hade säkert kunna plädera för väldigt tidiga betyg, konservativ som jag kan vara, OM jag inte sett på vilket sätt det inte fungerar i skolan idag. Den typ av problem som finns i skolan idag rår man inte på med massa betyg i tidiga årskurser. Det finns en massa ordningsproblem som är immuna mot att massa betygs sätt. De som är "oerhört nonchalant" inställda till skolmiljön kommer att fortsätta vara de. Ungarna har flippat ur, både på grund av diagnoser och datorer som delas ut.
    Föräldrar tar inget ansvar för att förmedla att barnen ska känna ansvar för sin skolgång, både gentemot skolkamrater och mot lärare.
    Jag har tänkt att skriva en längre utläggning om det här (lite krångligt att gå in på hela mitt resonemang som jag har kring skolan) men enkelt sagt är att föräldrar curlar och att friskolor anpassar sig för att vara till lags. Datorer och mobiler är ett problem, lärarna får inte mandat, föräldrar ställer orimliga krav istället för att både ta ett eget ansvar samt förmedla ett ansvar så barnen blir självständiga o s v (jag har ett resonemang kring detta.).

  • En struts
    Äldre 16 Jun 12:32
    #23
    puss skrev 2014-06-16 10:25:23 följande:
    nej, det gör det inte.
    Varför kommer du med såhär korta intetsägande kommentarer i en diskussion, där någon gör ett långt utförligt inlägg puss? Det är så totalt meningslöst. Jag säger till dig redan nu, för så som du beter dig i en diskussion och argumentation ser jag som totalt meningslöst att debattera med dig. Så du vet.
  • En struts
    Äldre 16 Jun 12:33
    #24
    En struts skrev 2014-06-16 12:32:17 följande:
    Varför kommer du med såhär korta intetsägande kommentarer i en diskussion, där någon gör ett långt utförligt inlägg puss? Det är så totalt meningslöst. Jag säger till dig redan nu, för så som du beter dig i en diskussion och argumentation ser jag som totalt meningslöst att debattera med dig. Så du vet.
    Det är lite ett hån och Goddag yxskaft med den du argumenterar med. (Och ja, du beter dig så hela tiden i debatter här på fl).
  • Äldre 16 Jun 13:03
    #25
    Kofot skrev 2014-06-16 11:12:09 följande:
    Nej men annan form av dokumentation och framförallt utvärderingar. Vad är det som fungerar i skolan och vad fungerar inte. Vad behöver just det här barnet för hjälp och stöd osv.
    Idag finns inte pengar och det innebär rent sonika att barn blir utan det stöd som de lagligen har rätt till. Det är en katastrof.
    Precis vad jag försökte få fram. Dokumentationskraven är hårda på lärare. Det bör de vara och en lärare skall kunna redogöra för hur eleven ligger till och veta vilka insatser som behövs. Det som behövs uppifrån är inte krav på betyg utan resurser för att undervisning och stödinsatser skall fungera.
    So say we all
  • Muslim­sktjej
    Äldre 16 Jun 13:06
    #26

    Nej, betyg i 7:an ska det vara tycker jag.

    Yngre elever får ju något som kallas omdömen så varför betyg? Tycker det är riktigt dåligt att unga får betyg så tidigt.

  • Anonym (Yes!)
    Äldre 16 Jun 13:33
    #27
    Lady Namárië skrev 2014-06-16 10:24:33 följande:
    Lärare skall ha koll på hur barnen ligger till ändå och kunna redogöra för det. Föräldrar är sällan insatta i läroplanerna och har ändå ingen jäkla aning om vad ett betyg innebär rent konkret. Om ditt barn får E eller C i matte, vet du bara genom att se bokstaven på papper vad som behöver förbättras för ett högre betyg? Räcker det inte att du får veta att barnet når målen för årskursen?

    Dessutom utvecklas ungarna i olika takt och når inte alla mål samtidigt. Att "misslyckas" genom att få ett dåligt betyg är definitivt ingen sporre för majoriteten av eleverna. Där snackar vi prestationsångest och många barn skulle förmodligen stämpla sig själva som dumma och ge upp. Det finns ingenting som tyder på att utsikten att få bra betyg på något vis påverkar inlärningen. Bra undervisning, små grupper, bra material, utbildade lärare och en lugn skolmiljö är långt mycket viktigare. Hur viktiga är dina betyg från åttonde klass för dig idag? Jag tror nog att det du lärde dig (det som lade grunden till djupare och bredare kunskaper) är viktigare än vad som står på pappren.

    Så det handlar om att "kontrollera att lärarna gör sitt jobb", som kvinnan i intervjun säger? Vad är det du skall utvärdera som inte ett omdöme från läraren kan ge dig?

    Jag kan ju bara jämföra den svenska skolan och skolsystemet med det amerikanska. Jag kan helt klart säga att det amerikanska är SÅ mycket bättre när det kommer till engagemang, betyg, fostran, utveckling, osv, osv, osv.


    Sverige och svenska skolan har MYCKET att lära.


     


    Hinner inte skriva mer nu.

  • Äldre 16 Jun 13:41
    #28
    Anonym (Yes!) skrev 2014-06-16 13:33:47 följande:

    Jag kan ju bara jämföra den svenska skolan och skolsystemet med det amerikanska. Jag kan helt klart säga att det amerikanska är SÅ mycket bättre när det kommer till engagemang, betyg, fostran, utveckling, osv, osv, osv.


    Sverige och svenska skolan har MYCKET att lära.


     


    Hinner inte skriva mer nu.


    Ja, det amerikanska skolsystemet är ju välkänt för sin oerhörda bredd, sin höga kvalitetssäkring och sin strålande kunskapssyn. Go flervalstest! (<--ironi)



    So say we all
  • Äldre 16 Jun 13:43
    #29
    Lady Namárië skrev 2014-06-16 13:41:05 följande:

    " target="_blank">

    "Recent polls have shown a fifth of Americans can't locate the US on a world map". Jahapp.
    So say we all
  • Äldre 16 Jun 13:50
    #30
    En struts skrev 2014-06-16 12:32:17 följande:
    Varför kommer du med såhär korta intetsägande kommentarer i en diskussion, där någon gör ett långt utförligt inlägg puss? Det är så totalt meningslöst. Jag säger till dig redan nu, för så som du beter dig i en diskussion och argumentation ser jag som totalt meningslöst att debattera med dig. Så du vet.

    "intetsägande"?? det står tydliogt i mitt inlägg, NEJ. är det otydligt på nåt vis vill jag beklaga din situation.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Äldre 16 Jun 13:51
    #31
    En struts skrev 2014-06-16 12:30:09 följande:
    Varför tror man att betyg är något allenarådande recept för att få ordning på skolan idag?

    det där blir ju fel. ingen har påstått nåt sånt, så det verkar som att du argumenterar mot nåt som bara du har hört. det blir konstigt i en diskussion med andra människor som inte hör vad du hör.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Äldre 16 Jun 14:13
    #32
    Lady Namárië skrev 2014-06-16 10:03:10 följande:
    Nix. Skolan behöver mindre klasser och fler vuxna, inte mer betygshets. Betyg är ingen universallösning som skapar motivation att lära sig eller lugn och ro på lektionerna. De tioåringar som inte får tillräckligt stöd för att nå målen och  "få bra betyg" kommer knappast att sitta knäpptysta och traggla under lektionerna bara för att Björklunds galna gäng infört betyg.
  • Äldre 16 Jun 14:14
    #33

    Självklart ska det finnas nån form av kunskapsmätning i ett tidigt skede, gärna redan från 1:a klass, där ett visst kunnande ska ha uppnåtts för att ö.h.t få flyttas upp till nästa nivå/klass, till det måste det även finnas en gradering på vilken kunskapsnivå som uppnåtts.., detta för att t.ex lärare ska veta vad resp elev behöver hjälp med.

    Problemet är att många regagerar negativt på ordet "betyg" så kalla det nåt annat så är problemet med sättandet av kunskapsnivån borta..

  • Anonym (Yes!)
    Äldre 16 Jun 14:19
    #34
    Lady Namárië skrev 2014-06-16 13:41:05 följande:
    Ja, det amerikanska skolsystemet är ju välkänt för sin oerhörda bredd, sin höga kvalitetssäkring och sin strålande kunskapssyn. Go flervalstest! (<--ironi)


    " target="_blank">

    Jag talar om Blue Ribbon Schools (formen som de flesta strävar efter).
    Kunde ju inte du veta dock. Svårt att vara insatt om man aldrig levt i det systemet.
    Jag har bott i USA större delen av mitt liv. Kom hem till Sverige som 20-åring. Bodde i USA från 6-årsåldern.
  • Äldre 16 Jun 14:35
    #35

    Icke. Jag är för betyg från åttan eller möjligen från sexan.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 16 Jun 20:35
    #36

    Litet lurigt eftersom alternativet "Nej, inte alls" troligen tolkas som att man vill ha betyg senare. Jag tycker ju gott att man kunde ha betyg från 1:a klass. Då blir det inte så dramatiskt när man väl närmar sig grundskolans slutbetyg så småningom.

  • Äldre 16 Jun 20:36
    #37

    Det spelar ingen roll. Det är inte betyg som är problemet.


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Äldre 16 Jun 21:12
    #38

    Jag fick betyg från tredje klass, och det var ingenting bra med det. Ja, vi kunde visserligen jämföra betygen inom klassen och dela upp oss i "Vi som är bra" och "De som är dåliga", men utöver det hittade jag inga fördelar då åtminstone. Inte nu heller, för den delen. Så här i efterhand tycker jag också synd om dem som drabbades av diverse straff från sina föräldrar, när de kom hem med betygen ...

Svar på tråden Jag tycker det är bra med betyg från årskurs 4