• Äldre 17 Jun 19:47
    3476 visningar
    22 svar
    22
    3476

    Jag tänker rösta på det parti som höjer barnbidraget!

    Vad tycker du - är det rätt att bara rösta på det partiet som vill höja barnbidraget?

    Malin Wollin frågar Vänsterpartiet i Våga Fråga studion.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag tänker rösta på det parti som höjer barnbidraget!
  • Anonym (Soffl­iggare­)
    Äldre 18 Jun 13:49
    #11
    missan75 skrev 2014-06-18 13:45:32 följande:
    Man har alltid fått rösta på partier.

    Du röstar inte på ETT parti så länge blockpolitik är tillåtet, du röstar på ALLA partier som ingår i resp block..
  • Anonym (***)
    Äldre 18 Jun 13:52
    #12
    Anonym (Soffliggare) skrev 2014-06-18 13:49:04 följande:

    Du röstar inte på ETT parti så länge blockpolitik är tillåtet, du röstar på ALLA partier som ingår i resp block..
    Oj, har ni valsedlar som gäller för Alliansen hos er, det har jag aldrig sett innan.


  • Anonym (***)
    Äldre 18 Jun 13:53
    #13

    Det är väl inte fel att rösta på ett en-frågeparti, det gjorde ju 6% av befolkningen förra valet, och den skaran har ju mångdubblats nu, enligt dom själva.

  • Anonym (Soffl­iggare­)
    Äldre 18 Jun 14:03
    #14
    Anonym (***) skrev 2014-06-18 13:52:24 följande:
    Oj, har ni valsedlar som gäller för Alliansen hos er, det har jag aldrig sett innan.


    Javisst, dom är märkta med M, C, FP och KD.., allt för att förvirra väljarna..
  • Äldre 18 Jun 14:09
    #15
    Anonym (Soffliggare) skrev 2014-06-18 13:49:04 följande:

    Du röstar inte på ETT parti så länge blockpolitik är tillåtet, du röstar på ALLA partier som ingår i resp block..
    Ja och att röstskolka gör ju knappast saken bättre heller.

    När blank röst är en blank röst och den räknas som just blank med, inget av partierna får tillgodose sig "blankröster". 

    Orkar man inte ens bemöda sig med att gå ned till vallokalen för att lägga en blankröst (om inget av partierna passar en) så anser ju jag att man har förverkat rätten att "klaga på systemet" också..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 18 Jun 14:16
    #16

    Rätt och rätt.. jag tycker inte att det är det största problemet vi har.

  • Anonym (Soffl­iggare­)
    Äldre 18 Jun 14:17
    #17
    EnAnonumius skrev 2014-06-18 14:09:12 följande:
    Ja och att röstskolka gör ju knappast saken bättre heller.

    När blank röst är en blank röst och den räknas som just blank med, inget av partierna får tillgodose sig "blankröster". 

    Orkar man inte ens bemöda sig med att gå ned till vallokalen för att lägga en blankröst (om inget av partierna passar en) så anser ju jag att man har förverkat rätten att "klaga på systemet" också..



    Det finns ännu en aspekt, den jag försvarar mig med, den att om jag inte röstar alls, så kommer jag med i statistiken för hur uselt ställt det är med valdeltagandet.., förhoppningsvis leder det nån gång till, att vi får partirösta igen.., men tills dess så får det bli sofflocket.

    Måste tillägga att jag flera ggr röstat trots blockpolitik, men nu har det blivit så utstuderat,att det enbart gäller att lägga fram ett partiprogram, som tar partierna inom resp block över 4% spärren.., i värsta/sämsta fall så mobiliseras skaran av taktikröstare för att säkra 4% till ett parti som riskerar hamna under den spärren..
  • Äldre 18 Jun 22:05
    #18

    Tja, vill man vädja till folks nakna egoism kan man förstås gå ut med ett sådant förslag och se om det drar röster.

    Själv föredrar jag att rösta efter övergripande ideologi och vad jag tror är bäst för samhället i stort.

  • Äldre 18 Jun 23:23
    #19
    Anonym (Soffliggare) skrev 2014-06-18 14:17:22 följande:

    Det finns ännu en aspekt, den jag försvarar mig med, den att om jag inte röstar alls, så kommer jag med i statistiken för hur uselt ställt det är med valdeltagandet.., förhoppningsvis leder det nån gång till, att vi får partirösta igen.., men tills dess så får det bli sofflocket.
    Nej det gör du inte. Du lurar dig sjäv om du tror detta.
    För Statistiken av dem som inte röstar (inte ens blankröstar) innehåller inte bara "soffliggare" utan även dem som inte kan rösta av andra mer gitligare skäl än dina.

    Statstiken av dem som INTE lägger en röstsedel inbegriper mer än ni "soffliggare" och den kan knappast bevisa något av det som du skulle ville "bevisa" med att röstskolka:

    ? Uteliggare, då de saknar adress att ens skicka röstsedlar till och vissa av dem saknar till och med en gitligt legitimation så de kan inte hämta ut en röstsedel så de kan inte lägga röstsedel

    ? De som ligger på intensiven (sövda p.ga vård) som inte ens kan skaffa ombud för sin röst. de kan inte heller lägga röstsedel

    ? Folk som inte blivit "svenska medborgare" som inte kan rösta i riksdagsvalet de kan inte heller lägga röstsedel

    ? Viss psykisk sjukdom som gör att det för tillfället inte ses som tillräckligt friska att rösta (det är bara tillfälligt idragna) de kan inte heller lägga röstsedel
    ? Soffliggare, "muppar" (notera fnuttarna kring ordet) som tror och lura sig sjäva med att "lägger de ingen röst sedel så visar de att
    det är uselt ställt med politiken

    Här har du en del av skälen till att din aspekt knappast kan "uppnås" det du vill uppnå med sitt soffliggande, och skita i att ens lägga en "blank röst sedel".
    Så vem är det du försöker lura med din s.k "anna aspekt"? Dig själv helt och hållet eller? För mig lurar du inte med din (bort)förklaring att inte ens bemöda dig med att "blank rösta".

    Att lägga en blankröst är samma sak som att tala om just detta; "att jag anser att alla partier är skit, och jag anser att det får bli ändring". 

    Jag sägaer så här. Bemödar man sig inte att gå ned och blankrösta då blankrösten är just att tala om att man anser att partierna är skit och vill ha ändring, så anser jag att man har även samtidig förverkat sin rätt att sitta och gnälla.
    Anonym (Soffliggare) skrev 2014-06-18 14:17:22 följande:
    Måste tillägga att jag flera ggr röstat trots blockpolitik, men nu har det blivit så utstuderat,att det enbart gäller att lägga fram ett partiprogram, som tar partierna inom resp block över 4% spärren.., i värsta/sämsta fall så mobiliseras skaran av taktikröstare för att säkra 4% till ett parti som riskerar hamna under den spärren..
    Ja du.. 
    Om du sätter dig in i detta med Svensk demokrati och röstning så kommer du att lära dig en hel del.
    Du kan om du vill personrösta på dig själv om du så önskar, eller till och med rösta på din granne. Det är fullt tillåtet och gitlig röst. 
    Det är inget krav att rösta på partier innom samma block eller på någon av de 8 partier som finn innom riksdagen.

    I år så anser ju jag att inget parti innom de 8 partierna som finns uppe i Rosenbard 4 är värd att rösta på. Så jag kommer antingen rösta blankt eller rösta på en av mina familjemdelemmar. Eller så lägger jag en blank röst för att tala om för systemet att "det finns inget vettigt att rösta på".

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 18 Jun 23:25
    #20

    Nej. Finns många andra saker jag tycker är viktigare som ligger till grund för min röst.

  • Äldre 19 Jun 09:33
    #21

    Nej jag kommer inte att rösta på Vänsterpartiet.

  • Anonym (Soffl­iggare­)
    Äldre 19 Jun 09:37
    #22
    EnAnonumius skrev 2014-06-18 23:23:17 följande:
    Nej det gör du inte. Du lurar dig sjäv om du tror detta.
    För Statistiken av dem som inte röstar (inte ens blankröstar) innehåller inte bara "soffliggare" utan även dem som inte kan rösta av andra mer gitligare skäl än dina.

    Statstiken av dem som INTE lägger en röstsedel inbegriper mer än ni "soffliggare" och den kan knappast bevisa något av det som du skulle ville "bevisa" med att röstskolka:

    Uteliggare, då de saknar adress att ens skicka röstsedlar till och vissa av dem saknar till och med en gitligt legitimation så de kan inte hämta ut en röstsedel så de kan inte lägga röstsedel

    De som ligger på intensiven (sövda p.ga vård) som inte ens kan skaffa ombud för sin röst. de kan inte heller lägga röstsedel

    Folk som inte blivit "svenska medborgare" som inte kan rösta i riksdagsvalet de kan inte heller lägga röstsedel

    Viss psykisk sjukdom som gör att det för tillfället inte ses som tillräckligt friska att rösta (det är bara tillfälligt idragna) de kan inte heller lägga röstsedel
    Soffliggare, "muppar" (notera fnuttarna kring ordet) som tror och lura sig sjäva med att "lägger de ingen röst sedel så visar de att
    det är uselt ställt med politiken

    Här har du en del av skälen till att din aspekt knappast kan "uppnås" det du vill uppnå med sitt soffliggande, och skita i att ens lägga en "blank röst sedel".
    Så vem är det du försöker lura med din s.k "anna aspekt"? Dig själv helt och hållet eller? För mig lurar du inte med din (bort)förklaring att inte ens bemöda dig med att "blank rösta".

    Att lägga en blankröst är samma sak som att tala om just detta; "att jag anser att alla partier är skit, och jag anser att det får bli ändring". 

    Jag sägaer så här. Bemödar man sig inte att gå ned och blankrösta då blankrösten är just att tala om att man anser att partierna är skit och vill ha ändring, så anser jag att man har även samtidig förverkat sin rätt att sitta och gnälla.

    Ja du.. 
    Om du sätter dig in i detta med Svensk demokrati och röstning så kommer du att lära dig en hel del.
    Du kan om du vill personrösta på dig själv om du så önskar, eller till och med rösta på din granne. Det är fullt tillåtet och gitlig röst. 
    Det är inget krav att rösta på partier innom samma block eller på någon av de 8 partier som finn innom riksdagen.

    I år så anser ju jag att inget parti innom de 8 partierna som finns uppe i Rosenbard 4 är värd att rösta på. Så jag kommer antingen rösta blankt eller rösta på en av mina familjemdelemmar. Eller så lägger jag en blank röst för att tala om för systemet att "det finns inget vettigt att rösta på".

    Det spelar ingen roll vad du skriver.., så länge blockpolitiken är tillåten kommer jag å många med mig inte att rösta.
Svar på tråden Jag tänker rösta på det parti som höjer barnbidraget!