• Äldre 19 Jun 14:41
    5405 visningar
    32 svar
    32
    5405

    Jag tycker inte syskonet ska vara på förskola när du är hemma med en bebis

    Förskola för syskonet?

    - Nu kommer alla mammor hata mig, säger Malin Wollin.
    Hon tar upp det känsliga ämnet - ska syskonet behöva vara på förskola när du är hemma med bebisen? Centerpartiet tar diskussionen.

    Vad tycker du?

    Så här svarade Centerpartiet - varför syskonet ska vara på förskola.


    Här hittar du fler klipp och diskussioner med riksdagspartierna! familjeliv.se/valet2014
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag tycker inte syskonet ska vara på förskola när du är hemma med en bebis
  • Äldre 19 Jun 21:13
    #21
    grind skrev 2014-06-19 20:28:40 följande:

    Det ska självklart vara upp till föräldrarna men de ska betala skäligt för sig. Samtliga subventioner till barnomsorg ska upphöra.


    Ja verkligen.
  • Äldre 19 Jun 21:30
    #22
    puss skrev 2014-06-19 21:12:26 följande:
    Jaså? Hur menar du? Vad har det med detta att göra? Föräldrar klarar väl av att tillgodose dessa behov, om de är någorlunda vettiga. Eller tror du inte det?
    Vissa barn mår bra av rutiner och inte minst när det reda innebär förändringar med ny bebis hemma. Visst min son har diagnos och är därför extra känslig för förändringar men han lär ju inte vara den enda. 
  • Äldre 19 Jun 21:44
    #23

    Jag tycker att de är bra att gå i förskola. vissa skriver det är platsbrist. Då är det de som är problemet.Lägg till lite skattepengar på det. höj alkohol och bensin skatt Skrattande Sen har alla barn olika behov, och föräldrar med för den delen. så jaa tycker man ska bestämma själv.

  • Jeanin­ne
    Äldre 19 Jun 21:51
    #24

    Jag är egentligen emot det här systemet som vi har i Sverige, med extremt subventionerade daghem för alla (inte bara för de fattiga, som i andra länder), och normen som säger att alla barn ska gå på dagis. 

    MEN när vi nu har subventionerade dagis, så tycker jag att en mamma själv ska få avgöra om hon vill ha det äldre syskonet där ett antal timmar (15 eller 30 i veckan beroende på kommun, aldrig mer än 30) när hon har fått en bebis. Det är SYND kan jag tycka, om hon inte kan ta chansen att vara med det större syskonet också så mycket som möjligt, nu när hon ändå är hemma. Men om hon absolut vill ha dagisplatsen, då tror jag att hon behöver den. För att orka.

  • Anonym (...)
    Äldre 19 Jun 22:06
    #25

    Ja är man rik och har råd med en barnflicka eller har släkt nära som man kan få avlastning av så okej. Men för mig som inte har någon så är det ovärderligt. Chansen att få vila el göra alla måsten och veta att den äldre har roligt och mår bra gör mig till en bättre mamma. Så enkelt är det.

  • Äldre 19 Jun 22:14
    #26
    nozpa skrev 2014-06-19 20:45:18 följande:

    Mitt barn BEHÖVER inte vara på förskolan när jag är hemma med lillasyster. Men hon vill, så hon får vara där.


    Samma här. Hon tjatar alltid om barnen på dagis och tycker jag är ganska tråkig som mest ammar och bär på en gråtande bebis. Jag håller med henne, självklart är det roligare för henne på förskolan med kompisarna och alla lekar och pyssel som där finns.
  • Äldre 20 Jun 08:41
    #27
    Moonis skrev 2014-06-19 21:30:26 följande:
    Vissa barn mår bra av rutiner och inte minst när det reda innebär förändringar med ny bebis hemma. Visst min son har diagnos och är därför extra känslig för förändringar men han lär ju inte vara den enda. 
    Hm fast då får man som förälder se till att ha rutiner hemma, det lär sig våra barn med diagnoser relativt snabbt ändå.
    Dessutom är det bra för dem om det skapas nya rutiner lite då och då, speciellt såna som kommer att vara under en längre tid så de hinner anpassa sig, då lär de sig att förändringar är något som kommer att ske i livet lit då och då och de lär sig hantera det.

    Jag har fyra barn med diagnoserna ADHD, Asperger och Tourettes, dessutom så har jag jobbat med barn med diagnoser i 10 år, vet att alla barn med diagnoser är olika men det här är en sak som man förespråkar för dem alla, att lära sig hantera nya rutiner i en trygg miljö är nyttigt för dem.
  • Äldre 20 Jun 11:53
    #28
    vampyria2 skrev 2014-06-20 08:41:53 följande:
    Hm fast då får man som förälder se till att ha rutiner hemma, det lär sig våra barn med diagnoser relativt snabbt ändå.
    Dessutom är det bra för dem om det skapas nya rutiner lite då och då, speciellt såna som kommer att vara under en längre tid så de hinner anpassa sig, då lär de sig att förändringar är något som kommer att ske i livet lit då och då och de lär sig hantera det.

    Jag har fyra barn med diagnoserna ADHD, Asperger och Tourettes, dessutom så har jag jobbat med barn med diagnoser i 10 år, vet att alla barn med diagnoser är olika men det här är en sak som man förespråkar för dem alla, att lära sig hantera nya rutiner i en trygg miljö är nyttigt för dem.
    För honom va det bättre att fortsätta gå men alla är som sagt olika. Nu började inte han dagis fören han va 2 år och att då låta honom plötsligt vara hemma igen hade inte blivit så bra.
  • Äldre 21 Jun 09:55
    #29

    Det sjuka är att många tror att barnen behöver förskolan mer än de behöver sina föräldrar. Visst, är barnet 4 år och gått på förskola innan men annars? Nä, inte om speciella behov inte finns.

  • Anonym (Mamma­n)
    Äldre 21 Jun 10:06
    #30

    Överfulla förskolor och långa köer??

    Där vi bor finns förskolor överallt. Vi bor i en förort i Stockholm och här har jag räknat till 15 förskolor bara på denna plats.

    Hur kan de inte finnas plats då de finns förskolor precis överallt.

    Kanske de ser annorlunda ut på andra platser, det vet inte jag.

    Jag märker inte av problemet. Har alltid fått plats direkt. Mina två barn går i förskola trots att jag är hemma med lillen.

    Detta funkar bäst för oss och vi tänker fortsätta så här.

  • Anonym (Mamma­n)
    Äldre 21 Jun 10:19
    #31
    Jeaninne skrev 2014-06-19 21:51:51 följande:

    Jag är egentligen emot det här systemet som vi har i Sverige, med extremt subventionerade daghem för alla (inte bara för de fattiga, som i andra länder), och normen som säger att alla barn ska gå på dagis. 

    MEN när vi nu har subventionerade dagis, så tycker jag att en mamma själv ska få avgöra om hon vill ha det äldre syskonet där ett antal timmar (15 eller 30 i veckan beroende på kommun, aldrig mer än 30) när hon har fått en bebis. Det är SYND kan jag tycka, om hon inte kan ta chansen att vara med det större syskonet också så mycket som möjligt, nu när hon ändå är hemma. Men om hon absolut vill ha dagisplatsen, då tror jag att hon behöver den. För att orka.


  • Äldre 21 Jun 10:28
    #32

    Vilken tvetydigt ställd fråga!

    Om man kryssar in "håller med", håller man då med centerpartisten eller inte? Jag har tittat på filmklippet två gånger och kan inte en enda gång höra varken reporter eller politiker säga "Jag tycker inte att syskonet ska vara hemma när du är hemma med bebis." Politikern säger en sak, rubriken här en annan: vad gäller egentligen?

    Utan att veta om jag skall rösta "håller med" eller "håller inte med" så tycker jag inte att föräldralediga skall ha rätt att ha barnen på förskolan.

Svar på tråden Jag tycker inte syskonet ska vara på förskola när du är hemma med en bebis