• Äldre 21 Jun 23:06
    643 visningar
    2 svar
    2
    643

    Glasburkspyssel!

    Det här är första gången jag ger mig in i pyssel-avdelningen här i forumet, men nu har jag samlat på mig så många burkar att de inte får plats i skåpet längre. Jag hade tänkt göra dem till små ljuslyktor!

    Så jag tänkte höra om det finns någon här som har pysslat med det och i så fall hur de har gått till väga. Jag förstår att man bara kan tända ett ljus, sätta ned ljuset i burken så har men en lykta... men jag tänkte höra om andra har tänkt steget längre och kanske lagt lite stenar i burken eller kanske målat den. När jag hjälpte min mamma på fritids en gång så målade vi glas (med barnen då) med någon slags färg särskild för glas som var riktigt tjusig... Bilder som inspiration uppskattas!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-21 23:07
    Jag glömde: jag har även 2 st vinflaskor undangömda som jag tänkte använda till ljusstakar. Har jag tittat på för många tröga romantiska filmer eller är det möjligt att fixa en vinglasljusstake hemma?

  • Svar på tråden Glasburkspyssel!
  • Äldre 21 Jun 23:26
    #1

    hej , 

    tex panduro och liknande hobbyaffärer har pennor som fäster på glas, de är lätta att använda , de är som tuschpennor, och man kan rita på fri hand eller använda schabloner. 

    Man kan också köpa sk decoupagelim och limma fast tunna papper på utsidan. Man kan då använda servietter, men man skall tänka på att bara använda det yttersta lagret, det som har mönstret, tar man alla lagren glider de isär och så bir det för tjockt och ogenomskinligt. Man har på lim+papper+mera lim, då blir det en hård, lite blank yta när det torkar. Man måste inte ta stora bitar, utan kan klippa t tex en blomma och limma fast. 

    Burkar har ju gängor för att man skall kunna skruva på locket. Om man vill dölja det så kan man tex klämma dit sk Foam Clay, det är en typ lera eller "gucka" som finns i glada färger och som är som små små kulor. Annars kan man sätta dit någon annan sorts dekoration som döljer gängorna. Sätt bara på utsidan om materialet är brännbart! 

    Men egentligen kan man limma fast vad som helst, tex paljetter, band etc. Man skall bara testa med limsorterna först, vad som fäster på glas och hur det ser ut när det torka så att man blir nöjd med slutresultatet. Men har du många, så kan du ju testa olika material  på en.

  • Äldre 21 Jun 23:28
    #2

    kom på en sak till: Man kan ta metalltråd och vira runt "halsen" på burken+göra ett handtag, så att lyktan kan flyttas 

Svar på tråden Glasburkspyssel!