• Ia84

Hämtade ut Pergotime idag

Ska också börja med pergotime nu. Har ingen egen ÄL och inga regelbundna blödningar. Har fått provera utskrivet för att få igång en mens, äter dem tabl nu och bör få mens 29-30/6. Sedan är det pergotime som gäller Cd 5-9. Känns väldigt spännande och hoppas att detta ska lyckas för oss.

• Ia84

Vi har inga barn sedan tidigare. Har ni? Slutade med preventivmedel för drygt fyra år sedan, men vi har inte haft någon brådska utan kört på som vanligt. För två år sedan sökte vi först till gyn men då ville dem att jag skulle gå ner i vikt innan de kunde hjälpa mig. Efter nu 18 kg viktnedgång så har jag nu fått pergotime utskrivet :). Trots viktnedgången så har jag ingen egen ÄL och väldigt konstig mens.

Vad gäller proveran så har jag känt lite värk i magen o lite illamående, om det nu beror på det. Ska ta sista tabl på tors o så ska mensen komma 2-3 dagar efter det.

• Ia84

Det är verkligen skönt att ha gått ner så mycket men skulle behöva mer, har ett BMI på 35 idag, vilket är gränsen där jag går för att skriva ut pergotime.

Jobbigt med missfall. Var det länge sedan? Blev ni gravida själva då?

Varför anser man att det är stor risk för flerbörd hos dig? Pga pco eller har ni tvillingar i släkten? Jag har nog inga problem med att få tvillingar iaf. Har dock inga tvillingar alls i släkten.

Ska ni på VUL för att se hur många ägg som är mogna sedan efter pergotimekuren?

• Ia84
    Bella 89 skrev 2014-06-23 14:04:02 följande:

Missfallet var i September förra året så var visserligen ett tag sedan men det tog väldigt mycket tid att lyckas komma vidare med sorgen. Vi blev gravida av egen maskin, otroligt nog. 

Tvillingar eller trillingar ses som väldigt stor möjlighet delvis på grund av att jag har PCO och även i normala fall släpper fler ägg. Och då pergotime dessutom tiodubblar chansen kommer jag med högsta sannolikhet släppa mer än ett ägg per kur. Dessutom finns det tonvis med tvillingar och trillingar på både mamma och pappas sida, hela bunten fleräggs. 

Läkaren ansåg av någon anledning inte VUL nödvändigt, väldigt underligt tycker jag men sen litar jag verkligen inte på honom. Den enda kontrollen är ett blodprov i andra cykeln, dag 22 för att kolla så ägglossning skett. Tror ändå jag kommer göra VUL privat, för min största rädsla är att behöva plocka bort ett par foster om de blir för många. 

Ska ni in och göra VUL? Har din man också undergått tester för att se så allt är rätt till med honom? Har ni fått någon information om vad som händer sen om inte pergotime funkar?

Ja fy vilken sorg ett missfall måste föra med sig :(. Tog det hårt på din kille med? Hur långt gången var du då?

Vad känner du inför att kanske få tvillingar eller trillingar?

Jag ska inte på något VUL. Fick en lapp med information om när jag ska ta pergotime osv. På lappen så står det att de gör VUL den och den tiden i cykeln, men när sköterskan gav lappen till mig så sa hon att dem slutat med det och strök över det med VUL så antar att det är olika på olika stället. Ska iaf ta blodprov CD 23 för att se om jag haft ägglossning.

Min man har lämnat spermaprov vilket var helt normalt. Din?

Läkaren sa att nu testar vi pergotime i ett halvår, börjar på lägsta dosen och kan höja dosen två ggr om det ej ger någon effekt. Jag ska ta pergotime varannan månad. Annars blir det remiss till ivf-enheten men då måste jag gå ner lite till i vikt. Sa dem till er?
  • Ia84
    Rockabilly skrev 2014-06-23 14:14:11 följande:

Hej har nyss ätit min andra pergotimekur nu väntar jag bara på äl.
    Kör med ältest denna gången.
    Förra äl så missade vi nog den.
    Har även börjat med blutsaft och tabletterna "kvinna" pga trötthet men kanske hjälper äl också. Mannen tar även L-Argiplex denna månaden.
    Så för hoppas på att det tar sig denna gången.
    Har inga barn sen tidigare. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan lyckats men har inte fått någon utredning pga att vi är för "unga", så jag gick till gyn och fick hjälp där istället. Vi är även för unga för ivf.

Konstigt att man kan vara för ung, förstår om man är under 18. Hur gamla är ni då?

Hoppas pergotime hjälper för er då!

Har du inte fått genom några tester o så alls då? Har din man fått lämna spermaprov?
  • Ia84
    Rockabilly skrev 2014-06-23 16:07:59 följande:

Fyller 24 i dec och mina man 25 i nov.
    Nepp han har inte fått lämna några prover.

Om ni söker er privat då? Ni är jätteunga, även om ni är unga.
  • Ia84

Vad jobbigt att få missfall så sent, man tror ju ändå att det är lugnt när det har gått så långt i graviditeten. Jag hade också valt att se mitt barn.

När jag var på gyn för snart två veckor sedan och gjorde en äggledarspolning, så hade jag varit så nervös innan så jag kom knappt på några frågor alls att ställa, vara bara glad att undersökningen var över och att nu få hjälp. Sist de försökte sig på en äggledarspolning så blev jag riktigt dålig.

Har läst en del på forum och har sett flera som tar pergotime varannan månad och det är tydligen så att det kan sitta kvar i kroppen månaden efter med så man kan bli gravid på pausmånaden.

Tar inga vitaminer eller så, kanske borde?! Gör du? Äter däremot levaxin för att jag har hypotyreos, fel på sköldkörteln, det kan också påverka fertiliteten. Pratade med min vct-läkare idag o dem värdena ligger bra nu.

• Ia84
    Ia84 skrev 2014-06-23 16:50:23 följande:
    Om ni söker er privat då? Ni är jätteunga, även om ni är unga.
    Skrev fel. Ni är ju unga men ändå inte jätteunga.
  • Ia84

Äggledarspolning gör man för att se så det inte är något stopp i äggledarna som gör att man inte blir gravid. du gr sälert sluppit det i o med att du redan varit gravid. När jag först sökte gyn för två år sedan så försökte dem göra en äggledarspolning men fick då fick dem inte in den lilla katetern genom livmodertappen o då jag fick så ont så ville de inte försöka mer i och med att de ändå tyckte jag behövde gå ner i vikt. När jag fick klä på mig igen så höll jag på att svimma så fick sätta mig på golvet o sedan började jag kräkas. Man kan visst reagera med svimning men läkaren hade bara varit med om mig som kräkts också. Efter tio min var jag som vanligt igen, men var riktigt otäckt. Min man sa att han aldrig hade sett mig så dålig. Var därför jättenervös denna gång o då var inte min man med, men han skickade ett sms innan om roliga saker att tänka på så gjorde det. Gjorde ont, blev illamående o så men det gick bra iaf o allt var bra.

Kanske skulle införskaffa lite vitaminer o sådant då. Har du köpt på Apoteket?

Medicinen mot sköldkörteln gör mig inte mindre fertil men om värdena inte ligger bra så påverkas det. Nu ligger värdena bra så hoppas inte det ska påverka mig då.

Har ni berättat för anhöriga om att ni försöker o ska gå på tabl osv?

• Ia84

Vad kul att du fått mens, då får du snart börja då :). Jag hoppas jag får mensen till helgen.

• Ia84

Vad sa dina nära när du var gravid sist då Bella? Positivt tjat eller negativt?

Mina föräldrar fick veta för en dryg vecka sedan, dem har inte vetat något innan men de har fört det på tal om att vi bör börja i tid osv men jag har bara velat avsluta samtalet då. Min mamma hade nämligen svårt att bli gravid så hon har många gånger sagt att det kan ju vara ärftligt, vet dock inte om det är det är en ärftlighet. De försökte länge innan de fick mig med hjälp av något liknande pergotime tror jag, när de skulle försöka med nr 2 gick de längre, till insemination. Det känns skönt att dem vet om det, de tycker inte jag behöver vara orolig, finns ju många sätt att få barn på nu för tiden o det är ju inget uppenbart fel på oss. De hade anat att vi försöker. Inga andra än min familj vet o tror inte vi kommer berätta för några fler heller. Många vänner frågar o det är jobbigt, jag är nästan den enda som inte har barn. Om inte gyn kan hjälpa mig o de vill skicka mig för ivf så funderar jag att istället innan ivf söka mig till den privatläkare mamma gick till, han är fortfarande verksam o ska vara väldigt duktig, skadar ju inte iaf.

Får nog göra ett besök på Apoteket.

• Ia84

Vad jobbigt med så helt olika reaktioner o bli behandlad som handikappad. Jag tror att alla våra anhöriga o vänner skulle bli jätteglada om jag blev gravid, känns som de går o väntar.

Ja det är verkligen jobbigt med frågorna, är det inte dags? Tänk åren går? Osv osv. Har inte längre några ursäkter. Har bara lust att ställa mig upp o skrika rakt ut när någon frågar, vi kanske inte kan få barn håll käft!! Förstår verkligen inte hur folk kan med o fråga sådana högst personliga saker, både på jobbet o bland vännerna. Har två nära kompisar som har fått barn i år, tre förra året. Jag är ju klart glad för deras skull men ändå så svårt. Däremot har inte många av mannens kompisar barn.

• Ia84
    carro90 skrev 2014-06-23 21:45:34 följande:

Hoppas in här om det är ok?! Jag (23 år) o min sambo (28 år) har försökt att få barn sedan mitten av 2013. Men då min mens inte kom efter att jag slutat med p-ring så sökte vi hjälp i mars. Fick då veta att jag har lite polycystiska äggstockar (inte pco) o något förhöjt testosteronvärde. Jag har alltså ingen ägglossning av min själv eller bara ytterst få gånger per år. Så jag har fått primolut-nor (samma som provera) för att få en blödning, tog enkel dos med pergotime o har nu troligtvis fått ägglossning igår på cd 23! Solig  Så det blir blodprov på fredag för att bekräfta ägglossning o så klar hoppas på att vi blir med barn snart! 

Måste bara inflika på er tidigare diskussion om IVF, redan på första besöket fick jag fylla i papper inför IVF, här går det undan med min gyn! Flört

Välkommen!!

Hoppas blodprov visar på ägglossning nu då, nervöst. Du har inte varit på VUL eller för att kolla äggtillväxten? Verkar som det är väldigt olika hur man gör.

Vad skönt att redan ha fått fylla i papper inför ivf.

Hoppas nu att det har blivit till en liten bebis när du hade ÄL! Är det första omgången pergotime?

Hur ofta har ni fått höra att ni ska ha sex runt ÄL?
  • Ia84

Vad spännande, hoppas det går vägen nu då!

Till oss sa dem att vi ska ha sex varannan dag under ägglossningsperioden, står på pappret mellan vissa dagar, minns inte. Frågade om man inte kunde ha sex varje dag om lusten faller på ;). Sköterskan sa att det finns ingen anledning, kvalitén på spermierna blir sämre och de lever ändå upptill ett dygn i en. Men alla verkar säga så olika.

• Ia84

Lycka till alla!

Jag tog min sista tabl provera idag för att få igång mensen så hoppas nu den dyker upp på lördag eller söndag så jag kan påbörja första kuren pergotime nästa vecka.

Svar på tråden Hämtade ut Pergotime idag