• Äldre 24 Jun 19:35
    642 visningar
    1 svar
    1
    642

    Rädd för att lägga mig

    Ny här och vet inte om det här är rätt forum, men är desperat.

    Jag har haft sömnsvårigheter sen jag var ca 10 år. I perioder har det bara handlat om mer ortodoxa sömnproblem där jag kan ligga och snurra utan att somna, men på senare år har problemet snarare handlat om att jag inte "kan" lägga mig. Spelar ingen roll hur trött jag är. Har testat sömntabletter osv., men inget hjälper då jag tar ett mer eller mindre medvetet beslut att inte lägga mig. Jag har försökt analysera situationen när den uppstår, runt midnatt, och jag upplever att det handlar om nån sorts rädsla, men jag kan inte identifiera ett tydligt hot. Bara en allmän rädsla för att släcka lampan/datorn. Det låter kanske absurt men det håller på att förstöra mitt liv.

    Har en son på halvtid och vill inget hellre än att vara en bra pappa för honom, men med bara några timmars sömn i kroppen är det svårt. Även jobb och relationer påverkas så klart.

    Har googlat men hittar inte mkt på just det här ämnet. Går i terapi nu och hon är inne på att det har att göra med min barndom. "Vakade" på nätterna för att kunna vara vaken om min mamma skulle få stryk, men även om hon har rätt och det finns en koppling så har jag svårt att se hur det har med min situation idag att göra, och framförallt tycker jag inte att hon lyckas komma med några konstruktiva lösningar.

    Det enda som hjälper är en stadig sängkamrat, men en sån har jag inte för tillfället.

    Någon som känner igen sig? Tips på vad jag skulle kunna testa? Jag har som sagt testat alla former av lösningar för mer traditionella sömnproblem, men det är alltså inte det som är problemet.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Rädd för att lägga mig
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 24 Jun 21:15
    #1

    Sov med lampan och datorn på? Eller skaffa en bekväm soffa och sov framför tvn. Det måste ju bli bättre sömn av det än att sitta vaken hela natten...

Svar på tråden Rädd för att lägga mig