• Anonym (missy)

    Jag tänker inte rösta i valet!

    Vet inte riktigt hur jag ska göra, har inget att rösta på direkt men kommer göra andra saker under valet för att påverka och upplysa. Kanske röstar får se,
    Men känns inte så viktigt eftersom alla partier driver samma dåliga politik.

  • Anonym (missy)
    Koppkaka skrev 2014-06-25 16:16:50 följande:

    Ni som inte röstar har sen ingen som helst rätt att klaga heller.


    Varför inte?
  • Anonym (missy)
    DeadMexican skrev 2014-06-25 16:50:37 följande:
    Att rösta blankt för demokratins skull är det dummast jag hört! Då kan du lika gärna inte rösta alls!
    Absolut, rösta blankt är enbart ett sätt för politikerna att kunna ha kakan kvar och samtidigt äta den,

  • Anonym (missy)
    DeadMexican skrev 2014-06-25 16:58:30 följande:
    Vad har rösta blankt med politikerna att göra? Att rösta blankt är värt lika lite som att inte rösta alls.
    Röstar man blankt så har man röstat och visat att man accepterar systemet, det är alltså inget hot mot politikerna. Det är deras drömläge om folk som inte röstar på deras parti röstar blankt eftersom det gynnar deras röster samtidigt som det visar att demokratin i landet fungerar.
    Skulle dessa personer bojkotta valet så skulle det se mycket sämre ut då utomstående kan kritisera demokratin i landet och det låga valdeltagandet.
  • Anonym (missy)
    DeadMexican skrev 2014-06-25 17:06:27 följande:
    Du påverkar inte resultatet om du röstar blankt. Precis samma som att du inte röstar alls. Enda skillnaden är i vilken din ogiltiga eller icke förekommande röst räknas i för stapel.
    Men röstar man blankt kan rösten fortfarande användas för att ge legitimitet åt valet vilket gynnar politikerna.
  • Anonym (missy)

    En sak man blir trött på hos alla som säger att om man inte röstar har man inte rätt att klaga. Vad gör ni de andra dagarna under de 4 åren? Hur organiserar ni er och hur arbetar ni politiskt?

  • Anonym (missy)
    Anonym (Demokritos) skrev 2014-06-25 17:11:28 följande:

    Att inte rösta, eller att rösta blankt, är detsamma som att säga att man skiter i vem som styr landet. Att man tycker att det gör detsamma om vi skulle få en fascistisk regim.

    Alla bör ta sitt ansvar och rösta på det alternativ man tycker är bäst, eller åtminstone minst dåligt.


    Finns väl massor av andra saker man kan göra? Jag röstade inte 2010 men jag gjorde massor av andra saker, delade ut tusentals flygblad, arrangerade demonstrationer och möten, skrev tal, skrev flygblad och artiklar. Detta är enligt mig mer värt än att rösta.
  • Anonym (missy)

    Registreras förresten allt man röstar på? T ex om jag går in och skriver familjelivspartiet på min röst kommer det att skrivas ner i något register då att någon har röstar på just det?

  • Anonym (missy)
    Anonym (Demokritos) skrev 2014-06-25 17:29:52 följande:



    Opinionsbildning är givetvis bra att ägna sig åt, men det är inget som räknas när mandaten skall fördelas. Då räknas bara valets röster. Det är i mandatfördelningen makten definieras.
    Fast vad händer efter att makten har fördelats? Då har politikerna fritt spelrum. Attd riva hårda kampanjer och organisera och informera massan kan påverka mycket i hur politikerna sen uppför sig när de fått makten. Politikerna kommer alltid att få makten ändå, det är ungefär samma folk som sitter i riksdagen och har alltid gjort så där är det lönlöst att påverka. Men kan vi visa dom att vissa typer av politik helt enkelt inte ska dras i Sverige kan det få dom att tänka efter hur de röstar och vilka motioner de skriver.
  • Anonym (missy)
    Koppkaka skrev 2014-06-25 17:30:39 följande:

    Är partiet registrerat så får det en röst, dvs finns Familjelivspartiet reggat så ja, då får det en röst. Finns det inte registrerat ogiltigförklaras den alt räknas som en blank röst.


    Men skrivs det upp vad som står på den ogiltiga rösten någonstans?
  • Anonym (missy)
    Nenne666 skrev 2014-06-25 17:37:56 följande:



    Men hur tänker du? Deltagandet är ju det som möjliggör demokratin. Men visst , du har all rätt att ligga på sofflocket och tjura som en 3-åring på valdagen.
    Varför tror du att valet ligger mellan att rösta eller ligga på sofflocket? Varför inte göra andra saker?
  • Anonym (missy)
    Koppkaka skrev 2014-06-25 17:34:16 följande:

    Missy, nej. Inte om det inte finns reggat.


    Säker på det?
    För jag vet att man tidigare har kunnat läsa om hur många som röstat på ett oregistrerat parti och andra som stavat partinamn fel och även någon som som försökt få in en sqlinjektion genom röstsedeln, hur kommer den information ut om den inte registreras någonstans?
  • Anonym (missy)
    Koppkaka skrev 2014-06-25 17:42:32 följande:

    Stavas ett partinamn fel men det är förståeligt vilket parti som menas så får det partiet rösten. Så det låter märkligt att du kunnat läsa det.


    Här finns det data om hur olika röstare har skrivit ner kalle anka partiet, som är ett oregistrerat parti. Detta betyder ju att det som skrivs på en ogiltig röstsedel sparas.
    sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka-partiet
  • Anonym (missy)
    SpanskaFlugan skrev 2014-06-25 17:43:29 följande:

    Att ha rösträtt är en rättighet. En rättighet som folk kämpats och dött för i vårt land. När man får rätten att rösta är det inte längre en rättighet utan en förbannad plikt. Hittar man inget parti man kan tänka sig stödja har man tre val. 1. Rösta på det man står närmast. 2. Starta ett eget parti. 3. Rösta blankt och genom sin blanka röst visa sitt missnöje.

    Att rösta blankt ger inte, som vissa verkar tro, legitimitet till andra partier. Om vi har 99% valdeltagande men största partiet bara har 30%av rösterna samtidigt som andelen blanka röster är 60% har partiet med 30% ingen som helst legitimitet och inget parti att att bilda koalition med.

    Jag tycker Sverige, som Australien, borde ha lagstiftad röstplikt. Man ska inte kunna smita.


    Jag frågar dig också, vad gör du resten av mandatperioden? Ligger på soffan?
Svar på tråden Jag tänker inte rösta i valet!