• Anonym (rädd)
    Äldre 27 Jun 16:36
    1745 visningar
    7 svar
    7
    1745

    Har de rätt att neka till kejsarsnitt?

    Eller har en kvinna rätt att välja vilket sätt hon vill föda på?


    Så här står det på niomanader :

    "Patientens rätt till medbestämmande (vilket innebär att man inte kan neka en patient ett kejsarsnitt om det inte finns mycket goda skäl) reglerades tydligt genom införandet av HSL 3 a § den 1 januari 1999 med följande lydelse:


     När det finns flera behandlingsalternativ som står i överrensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.
    Källa: Patientens rättigheter i hälso och sjukvården"

    www.niomanader.se/kejsarsnitt/

    Någon som vet ens rättigheter i det här? Ska på snittsamtal och vill ha lite att komma med.

  • Svar på tråden Har de rätt att neka till kejsarsnitt?
  • Äldre 27 Jun 16:51
    #1
  • Äldre 27 Jun 16:53
    #2

    Vi var tvungna att träffa psykolog och delta i samtalsgrupp första gången. Andra gången så var det ok direkt utan minsta frågetecken.

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 27 Jun 16:56
    #3

    Tack, bm pratade om aurorasamtal eventuellt och det har jag sagt att jag gärna går på, bara det finns tider. Kan vara lite ont om det nu i sommar, däremot fick jag tid till läkare direkt.

    Är i v 35 så det är snabba puckar

  • Äldre 27 Jun 17:15
    #4

    Oj, verkligen snabba puckar. Ibland så får man ta lite omak för att det ska bli bra till slut. Rekommenderar att ni tar chansen och slappnar av så gott det går, i övrigt så önskar jag er lycka till!!!

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 27 Jun 17:18
    #5
    Bamseplutt skrev 2014-06-27 17:15:47 följande:

    Oj, verkligen snabba puckar. Ibland så får man ta lite omak för att det ska bli bra till slut. Rekommenderar att ni tar chansen och slappnar av så gott det går, i övrigt så önskar jag er lycka till!!!


    Jag är egentligen inte rädd att föda vaginalt men det har uppkommit lite annat under graviditeten som gör att jag inte vågar föda så längre.
  • Äldre 30 Jun 16:19
    #6

    Sjukhuset har rätt att neka, men de har inte rätt att tvinga dig att söka vård hos just dem, du kan byta sjukhus om det första inte samarbetar.

    Rekommendationen är att man bör tillmötesgå kvinnans önskemål, men i princip är det upp till den enskilda överläkaren att avgöra om kvinnan behöver en operation. Vissa sjukhus är frikostigare än andra.

    Jag upplevde inga problem med att få ett planerat snitt godkänt, det tog 30 min hos en aurora. Jag erbjöds terapi men nekade. Hos överläkaren tog det 5 minuter.

  • Anonym (Maria­)
    Äldre 30 Jun 16:29
    #7

    De kommer säkert att erbjuda dig en mellanväg, att du får stöd och hjälp i tanken att föda vaginalt men att du har möjlighet under förlossningens gång kan bryta och begära kejsarsnitt. Så sa de till min syster. Nu kände hon sig så trygg den här gången (2 barnet) så det blev vaginalt hela vägen och det gick jättebra allting. Men bara känslan av att när som helst kunna trycka på stopp kan vara nog så bra.

Svar på tråden Har de rätt att neka till kejsarsnitt?