• Anonym (trubbel)

    Lätt att få snittkontrakt?

    Att det för många är svårt att få planerat snitt har jag ju förstått, men hur är det med snittkontrakt? Jag kommer planera för att föda hemma, men om jag av nån anledning måste in till sjukan så vill jag hellre än att utsättas för olika interventioner och instrument, kunna avbryta och få snitt istället (så länge det är möjligt förstås).
    Vill ju egentligen föda vaginalt hemma så det skulle förstås vara hemskt, men mindre hemskt än att ha massa människor slitandes i mitt underliv med tex sugklocka (har trasslig bakgrund).

    Någon som har koll på/erfarenhet av om de är generösa med snittkontrakt? Bor i Stockholm. Måste få detta lovat helst innan jag blir gravid, men åtminstone i så tidigt skede att det går att göra abort om jag skulle bli nekad.

  • Svar på tråden Lätt att få snittkontrakt?
  • Detoxtjejen

    Har du fött barn? Tror att endast omföderskor får föda hemma?

  • Anonym (trubbel)
    Detoxtjejen skrev 2014-06-30 21:18:25 följande:

    Har du fött barn? Tror att endast omföderskor får föda hemma?


    Nej det har jag inte. Så vi kommer få betala för det själv tyvärr.
  • Detoxtjejen
    Anonym (trubbel) skrev 2014-06-30 21:41:25 följande:

    Nej det har jag inte. Så vi kommer få betala för det själv tyvärr.


    Jag förstår. Bered dig på att stöta på patrull! Kanske bättre att satsa på snitt?
  • Anonym (trubbel)
    Detoxtjejen skrev 2014-06-30 21:49:00 följande:
    Jag förstår. Bered dig på att stöta på patrull! Kanske bättre att satsa på snitt?
    Ouff, snittkontraktet, hemförlossningen eller både och..? Jag går till ytterligheterna åt båda håll kanske.

    Tänker att det blir olika frågor med olika personer. Läkare kommer jag ju bara träffa för att få snittkontrakt, hemförlossningen planeras separat. Men det är väldigt väldigt viktigt att få det där löftet, annars vet jag inte vad jag gör.


  • Anonym (trubbel)

    Men nej, jag vill verkligen inte ha snitt egentligen, bara veta att jag kan få det om komplikationer stöter på och riskerna för skador i underlivet ökar av interventioner som skulle behöva tas. Det skulle bli för traumatiskt både just då, och sätta spår som jag inte kommer kunna ta hand om.

  • Detoxtjejen

    En bekant hade snittkontrakt som ej uppfylldes. Hon var lovad snitt på egen begäran under förlossningen, men fick föda vaginalt.

    Hur hittar du en barnmorska?

    Även om det blir komplikationer så behövs det ju inte automatiskt interventioner.

  • Anonym (trubbel)
    Detoxtjejen skrev 2014-07-01 20:10:35 följande:

    En bekant hade snittkontrakt som ej uppfylldes. Hon var lovad snitt på egen begäran under förlossningen, men fick föda vaginalt.

    Hur hittar du en barnmorska?

    Även om det blir komplikationer så behövs det ju inte automatiskt interventioner.


    What!! Vill du berätta vad som hände?

    Jag bor i Stockholm och här verkar det finnas bm som jobbar med hemförlossningar så jag hoppas det kommer gå bra att hitta.

    Jag kommer verkligen behöva snittkontrakt. Behövs det inte är det ju det bästa, men jag kommer inte kunna slappna av annars. Blir det något knas vill jag inte bli mer traumatiserad än det går att undvika, finns inga alternativ där.

    Verkar inte vara så många som vill ha snittkontrakt, utan får det för att de bli nekade planerade snitt?
  • Princessarwen

    Hej!
    Jag var väldigt rädd för att föda av bl.a. samma orsaker som dig och att jag inte skulle klara av smärtan.
    Blev "lovad" snitt om jag får total panik eller om sugklocka blir aktuellt.
    Har minnesluckor från hela min förlossning men minns att jag skrek i panik att dom skulle snitta för jag trodde verkligen att jag skulle dö av smärta. Bebisen var stor och jag orkade knappt trycka ut henne och fick hög feber. Bad om sugklocka till slut trots att det var min värsta mardröm och det lyssnade dom ju på o sa att nej nej, detta kommer att gå utan sugklocka för den vill du ju inte ha egentligen. 4 timmar senare föddes min son och jag kunde inte ens glädjas av att han var ute då det blev så traumatiskt trots en minimal bristning på insidan.
    Aldrig igen.

    Säger inte att det blir så för dig men är du orolig så försök att få boka in ett snittdatum.

  • Anonym (trubbel)
    Princessarwen skrev 2014-07-02 21:16:29 följande:

    Hej!
    Jag var väldigt rädd för att föda av bl.a. samma orsaker som dig och att jag inte skulle klara av smärtan.
    Blev "lovad" snitt om jag får total panik eller om sugklocka blir aktuellt.
    Har minnesluckor från hela min förlossning men minns att jag skrek i panik att dom skulle snitta för jag trodde verkligen att jag skulle dö av smärta. Bebisen var stor och jag orkade knappt trycka ut henne och fick hög feber. Bad om sugklocka till slut trots att det var min värsta mardröm och det lyssnade dom ju på o sa att nej nej, detta kommer att gå utan sugklocka för den vill du ju inte ha egentligen. 4 timmar senare föddes min son och jag kunde inte ens glädjas av att han var ute då det blev så traumatiskt trots en minimal bristning på insidan.
    Aldrig igen.

    Säger inte att det blir så för dig men är du orolig så försök att få boka in ett snittdatum.


    Hej! Tack snälla för att du delar med dig. Så du blev lovad men det bröts? Jag blir så ledsen över att läsa om så mycket traumatiska upplevelser folk har (vet att det i de flesta fall går bra men tycker att det är på tok för många för att det ska vara ens i närheten av värdigt).

    Om jag inte av medicinska skäl behöver snittas så kommer det bli planerad hemförlossning när jag väl blir på smällen. Jag vill verkligen inte ha snitt, jag vill ha kontroll, ha en bm jag lärt känna under grav och föda där jag känner mig lugn, trygg, där min integritet och vilja respekteras. Det finns så många anledningar till att jag inte vill föda på sjukhus, men om jag ändrar mig när det väl drar igång för att jag tex vill ha smärtlindring så är det så. Däremot vill jag då kunna säga nej tack till dramatik och plural av läkare och personal som drar och sliter i mitt underliv, och då ha ett snittlöfte som kan uppfyllas. Men jag är nervös för det.

    Hoppas att du påtalat någon gång hur du upplevde det, jag tror inte sjukvården och inte minst politikerna behöver höra det om och om igen för att spräcka myten om hur fantastisk vår sjukvård är. Hoppas mest av allt förstås att du kom över det och kunde knyta an till ditt barn.
  • Princessarwen

    Hej igen!
    Det var tom skrivet i mitt förlossningsbrev men sket sig ändå. Så lovad var jag men vad gör det när man ligger där o de kör sitt race...

    En sak som förvånat mig väldigt är allt man hör idag av andra som fött barn att de dras av diverse komplikationer som anses normalt. Nu klarade jag mig tack o lov men hade jag vetat detta tidigare så hade jag aldrig vågat föda "normalt".

Svar på tråden Lätt att få snittkontrakt?