• Äldre 1 Jul 09:32
    2653 visningar
    10 svar
    10
    2653

    Ska 4% spärren tas bort?

    4% spärren är ett måste att åla sig över för alla våra partier. Kommer man inte över den så är det bye bye till riksdagen.
    I går i Almedalen diskuterades detta. Alexander Bard m.fl. ansåg att det är en odemokratisk spärr och att hundratusentals svenskars röster inte tas till vara.
    Förslaget var enkelt: Slopa spärren.
    Vad tycker du?
    Ska 4% spärren tas bort eller ska den vara kvar?
    Rösta och diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska 4% spärren tas bort?
  • Anonym (Nej)
    Äldre 1 Jul 09:35
    #1

    Nej, det tycker jag inte. Tycker det är bra att man har ett visst väljarstöd, i detta fall 4%, för att få sitta i riksdagen och ta beslut om Sveriges framtid.

  • Eisa
    Äldre 1 Jul 10:04
    #2

    Håller med Alexander.

  • DeadMe­xican
    Äldre 1 Jul 10:53
    #3

    Nej, för då kommer så många partier in och alla de små kommer inte att ha något att säga till om individuellt så det kommer bara bli en jävla röra.

  • Jeanin­ne
    Äldre 1 Jul 11:49
    #4

    Nej det tycker jag inte. Det skulle bli alltför rörigt med alla småpartier. Och även ökade administrationskostnader då fler partier ska ha partistöd o.s.v..

    Dessutom är 4-procentsspärren ett skydd mot diverse rörelser med knäppskallar. Får man så mycket som fyra procent, så har man i alla fall kommit igenom något slags granskande filter.

  • Litet My
    Äldre 1 Jul 11:58
    #5

    Nej, jag tror bara det blir för dyrt och ändå inget resultat eftersom de inte kommer att ha så mycket att säga till om.

  • Äldre 1 Jul 16:11
    #6

    Det låter lite som början till total anarki......


    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Äldre 1 Jul 16:18
    #7

    1 av 349 ledamoter är ju 1/349 = 0.003, så for ett parti att få en ledamot borde spärren sänkas till 0.3%.

  • Äldre 1 Jul 16:37
    #8
    Tow2Mater skrev 2014-07-01 16:18:47 följande:

    1 av 349 ledamoter är ju 1/349 = 0.003, så for ett parti att få en ledamot borde spärren sänkas till 0.3%.


    Skulle bli intressant att försöka få konsensus i den riksdagen..... Och får alla plats då? Eller ska det bli fler val? Jag har ingen aning om hur många partier det finns som nu ligger under 4%.....
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Äldre 1 Jul 16:59
    #9
    Aniiee skrev 2014-07-01 16:37:48 följande:
    Skulle bli intressant att försöka få konsensus i den riksdagen..... Och får alla plats då? Eller ska det bli fler val? Jag har ingen aning om hur många partier det finns som nu ligger under 4%.....
    Visst skulle det vara intressant! Men med alla mer eller mindre misslyckade riksdags/regeringsbildningar under senaste årtiondena, kanske det skulle vara värt ett forsok. Kanske kunde man inte stenhårt driva sina "hjärtefrågor" lika lätt, utan istället måsta lära sig samarbeta på ett hogre plan, och sträva mot gemensamma mål, precis som i resten av arbets/foretagslivet.

    Platserna skulle ju få fordelas efter väljar%, men det minsta for att overhuvudtaget kunna få en ledamot  skulle då vara 0.3.

    Egentligen borde ju ledamoterna minska i antal, Sverige är ett land som har oerhort stort antal ledamoter for en så liten folkmängd.
  • Äldre 1 Jul 17:54
    #10

    Ytterst tveksamt. Bard har visserligen en poäng med vad han säger, men hur kommer riksdagsarbetet att fungera? Det finns ju ett gammalt talesätt:

    "Ju fler kockar dess sämre soppa". 

    Jag tror det ligger något i det. Och vad skulle då krävas för regeringsbildningen? I dag har vi 2 block där partierna inom blocken är samarbetsvilliga (nåja - till viss del) med varandra, men om alla dessa småpartier också kommer in? VEm eller VILKA ska bilda regering?

    Hela riksdagsstrukturen måste nog arbetas om i så fall och vem är opartisk nog att göra detta utan att det speciellt gynnar en viss grupp eller annat?

Svar på tråden Ska 4% spärren tas bort?