• Äldre 1 Jul 12:20
    3042 visningar
    20 svar
    20
    3042

    "Mamma, varför...?"

    1. Ja, sådana kan du också ha när du blir stor. Dom görs bara till vuxna.

    2. För att mäns och kvinnors kroppar ser annorlunda ut. Kvinnor har tex bröst för att kunna ge sina barn mat.

    3. För att mamma har mer fläsk än vad du har. ;)

    4. Det där är en vuxensak som jag inte vill prata med dig om! Alt: det är en elektrisk sak som är farlig att leka med. Det var dumt av mig att lägga den så du fick syn på den!

  • Äldre 1 Jul 14:31
    #6

    Klart du får! Det är ju det som är det roliga!

    2. Jag håller med dig i sak men jag utgick från ett litet barn.
    Ett litet barn vill ha ett rakt svar, inte en utläggning om hur det kan vara. Jag tycker det är superviktigt att ha en öppen dialog med barnet om olikheter och att hela tiden jobba för att undvika att sätta människor i fack. Gäller kön, sexualitet och allt annat med.
    Men när den diskussionen kommer upp är barnet ändå oftast för gammalt för att fråga om varför mamma har bröst men inte pappa. Innan dess ser jag det mest som självklara saker som genustänk och sådant som föräldrarna styr. Frågor besvarar jag så klart i den takten de kommer men så enkelt så möjligt för att inte "tappa" barnets intresse.
    Så jag skulle faktiskt gå den enkla vägen där, både för min och barnets skull. Skulle barnet sen komma hem och fråga varför kompisens pappa har bröst så får jag väl säga som det är. Pappor kan också ha bröst men det är inte lika vanligt. Tror att det är viktigt att skilja på orden vanligt och normalt. Många blandar ihop det och det är för mig ganska skrämmande.

    3. Ditt svar på den frågan var väldigt intressant då jag har liknande erfarenheter av en mamma som faktiskt påtalade att vi ser olika ut. (Att hon var "fläskig") Inte så att hon, som din mamma, gjorde det på ett negativt sätt men hon mer konstaterade att det finns ingen kropp som är den andra lik. Däremot är alla lika vackra!
    Svaret på den frågan tror jag är väldigt olika beroende på vad mamma/pappa eller vem som nu svarar har.

  • Äldre 1 Jul 14:37
    #10

    Kan av någon anledning inte citera. Mitt svar var till korralin.

    Till vfja: Jo, kanske ligger det något i det. Men denna tråd skulle ju handla om vad vi skulle svara våra barn. Det var det jag svarade på, inte hur överviktiga tänker..

  • Äldre 1 Jul 15:16
    #11
    vfja skrev 2014-07-01 14:32:32 följande:

    Jag intar rollen som barn:

    1. Varför är det bara vuxna som får ha dom?

    2. Men pappa ger ju mig mat varje morgon. Han häller mjölk ur paket och tar ut smörgåsar ur förpackningar.

    3. Är du fläskig, mamma?

    4. Varför är den farlig att leka med?


    1. För att det finns saker som bara vuxna får göra och det finns saker som bara barn får göra! Ett exempel är att vuxna jobbar oxh barn går på dagis. Hur skulle det bli tror du om jag gick på dagis imorgon och du körde bilen till mitt jobb?

    2. Just det! Han kan inte amma så om han ska ge sitt barn mat så ger han det tex mjölk från kylen, eller något annat gott!

    3. Nej, fläskig är bara ett ord jag skojade om. Men min kropp är större än din. Därför dallrar min rumpa när jag går. Allas kroppar är olika, det betyder inte att någon är finare än någon annan. Det viktiga är att man tar hand om sig själv och att man mår bra själv!

    4. Samma som 1 eller. Ser du här att det finns batteri här? Dom är farliga för att det finns ett giftigt ämne inuti.
  • Äldre 1 Jul 15:48
    #13
    vfja skrev 2014-07-01 15:23:49 följande:

    Barnet är nöjt.

    Däremot är den vuxna personen i mig inte så nöjd med 3.

    Är det verkligen rätt att intala barn att alla är lika fina när det i vuxenvärlden är så otroligt uppenbart varje dag att så inte är fallet? En fet människa kommer aldrig att ses som lika vacker som en med normalvikt. Tycker det i så fall är bättre att hålla ordning på sitt barns vikt - överviktiga barn är resultatet av oansvariga föräldrar.


    Skönheten ligger i betraktarens öga! För mig är den inte en människas kropp som avgör om hen är vacker. Det handlar om personlighet och kompatibilitet!

    Jag kan hålla med om att många överviktiga barn har oansvariga föräldrar och jag anser att alla föräldrar ska ta ansvar för vad dom stoppar i sina barn. MEN, det är för att må bra, inte för att de ska bli vackrare!

    Om jag nu hade ett överviktigt barn, hur skulle det barnet må om jag prackade på hen dessa normer? Skulle det inte bara trycka ner barnet?

    Jag påpekade i mitt svar att huvudsaken är att man mår bra och tar hand om sig själv.

    Det är huvudsaken enligt mig!
  • Äldre 1 Jul 16:47
    #13
    vfja skrev 2014-07-01 16:25:27 följande:

    Det där tycker jag är att förenkla det hela. Det finns inte många som tycker att en fet person är vackrare än en normalviktig person. Barndomen är en förberedelse inför det tuffa vuxenlivet, då ska man inte försköna verkligheten utan beskriva den som den faktiskt är.

    Annars blir det curling, McDonalds-barn och 25-åringar som bor hemma hos mamma.


    Klart att det är en förberedelse inför vuxenlivet. Men ett barn som ännu är så litet att de ställer dessa frågor är för litet för att ställas inför vuxnas fördomar. Det kommer så småningom ändå, tyvärr..
Svar på tråden "Mamma, varför...?"