• Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 17:22
    55767 visningar
    105 svar
    105
    55767

    Rimlig lön för 15-årig barnvakt?

    65kr/timmen är väldigt dåligt.för att passa två barn, 100kr/timmen bör du ge henne. Hon ska trots allt passa dina barn och de är väl värda en del för dig?

  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 21:16
    #5
    Anonym (ok) skrev 2014-07-02 21:04:47 följande:

    Jag tycker det låter rimligt. Fråga henne vad hon tänker sig. Hon är 15 år och får pengarna rakt ner i fickan. Förhoppningsvis gör hon det för att det är kul också. Hon kan ju få en present sista dagen, presentkort på hm tex.


    Varför ska hon ha låg lön bara för att hon är ung?
    Varför är hennes arbete mindre värt för att hon är ung?
    Okej om hennes arbete inte är lika bra som en äldre men då är frågan om man verkligen ska anställa någon som är dålig men billig för att ta hand om ens barn?
    Rakt ner i fickan är dessutom inget positivt, om något händer så står hon helt utan rättigheter. Skulle hon skada sig t ex när hon lyfter ett barn så får hon ingenting.
  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 22:09
    #9
    Anonym (Svårt) skrev 2014-07-02 21:50:34 följande:

    Jag tycker att minst 90 kr i timmen är rimligt. 65 kr i timmen är inte så mycket, det är mindre än vad jag fick när jag var 13 (inte som barnvakt dock). Men det finns ju endel saker att ta hänsyn till tex hur långt hon har att åka till er, om hon får mat och snacks osv.


    90kr/timmen för ett svartjobb helt utan rättigheter? Tycker du inte att det är dåligt? Dom har ju inget kontrakt alls, hon kan bli uppsagd utan förvarning.
  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 22:12
    #12
    Anonym (rent) skrev 2014-07-02 22:10:36 följande:



    Är det rena pengar vilket jag antar att det är så är 100 kr väldigt mycket. Finns ingen arbetsgivare som betalar en 15 åring så bra. Tänk själva . På 40 timmar dvs 1 vecka blir det 4000. På 1 månad om vi räknar 22 dagar blir det 17600 kronor! Rent!
    Nu är vi inne på ålder igen, varför är en 15årings arbete mindre värt? Om det är för att arbetet i sig är dåligt så är det en dålig ide att välja en 15åring för att passa ens barn.
    Men det är ju svart, vilket betyder inga rättigheter alls. Man kan få sparken närsomhelst, inte sjukanmäla sig och skador hon sig på jobbet får hon ingenting.
  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 22:20
    #16
    Anonym (Svårt) skrev 2014-07-02 22:17:03 följande:
    Vad menar du nu? Jag antar väl att hon inte bara blir uppsagd när som helst, och vadå svartjobb utan rättigheter? Isåfall är väl 90 bättre än 65 ur hennes perspektiv?
    Det spelar väl ingen roll vad som antas, sanningen är ju att hon inte har några rättigheter utan måste leva på att arbetsgivaren är snäll mot henne och inte behandlar henne som skit.
    Och såklart 90kr är bättre än 65 men det är fortfarande för lite eftersom hon ger upp så mycket genom att ta ett svartjobb.
  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 22:21
    #17
    ursula skrev 2014-07-02 22:18:35 följande:

    Löjligt att en femtonåring ska ha 17000 svart i månaden.Det får ju inte en utbildat barnskötare ut


    Okej så du menar att en 15åring då är sämre? Varför vill man då ha en sån att passa ens barn? Är inte barnen värda mer?
  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 23:00
    #24
    ursula skrev 2014-07-02 22:25:38 följande:
    Om hon tar ett jobb som 16 åring inom handels får hon 76,64 minus skatt
    Ja ju yngre man är desto sämre lön , så fungerar hela Sveriges arbetsmarknad
    Och vad är det logiska i det?
    Att det fungerar så är inte en förklaring.
  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 23:01
    #25
    Anonym (Svårt) skrev 2014-07-02 22:25:55 följande:
    Tror du att TS är en dålig arbetsgivare som kommer behandla tjejen som ska passa hennes barn dåligt?
    Varför skulle hon inte kunna vara det?
    Och vad händer om tjejen skadar sig? Då har hon inga försäkringar alls. Eller ska ts betala sjuklön tror du?
  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 23:08
    #27
    ursula skrev 2014-07-02 23:06:45 följande:

    Ju mer erfarenhet och ju mer utbildning desto högre lön


    Varför vill man då ha det billigaste och sämsta man kan hitta för att passa sitt barn då? Är inte det rätt dumt? Dom flesta är ganska noga med vad deras barn äter och köper inte dom billigaste livsmedlen fulla av kemikalier.
    Så varför är det okej att ta det billigaste man hittar när det gäller barnvakt?
  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 23:36
    #33
    ursula skrev 2014-07-02 23:13:52 följande:
    Man tar en 15 åring fr hon är billigare än en vuxen person
    en vuxen kostar mer och det är viktigare för en vuxen att ha sjuklön ,sgi inkomst , akassa samt pensionsinbetalningar
    Men varför vill man ha det billigaste man kan hitta till sina barn? Är dom inte värda bättre?
  • Anonym (kii)
    Äldre 2 Jul 23:50
    #36
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-02 23:45:06 följande:
    Det finns en skillnad, 20 åringen ska kunna leva på lönen medan 15 åringens lön är fickpengar.
    Ingen kommun . landsting, stat, eller privat arbetsgivare betalar en 15 åring 100 kr i timmen
    Så du menar att lön bör sättas efter behov och inte vad varan man köper (i det här fallet arbetskraften) är värd?
    Gäller det också när du köper saker på ica? Ska arbetslösa betala enbart hälften?
    Barn kanske bara 10%?

  • Anonym (kii)
    Äldre 3 Jul 00:01
    #42
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-02 23:57:40 följande:
    ICA bstämmer sina priser utefter vilka marginaler de behöver för att få sin verksamhet att ge en vinst,
    Ica bedriver ingen idiell verksamhet utan de vill maximera vinsten och de bryr sig inte om en person är arbetslös
    Och självklart bör barnvakter tänka likadant och inte bli utnyttjade. Inte acceptera att jobba för slavlöner bara för att de är unga. Särskilt inte med barn eftersom tunga lyft ofta ingår.
  • Anonym (kii)
    Äldre 3 Jul 00:06
    #45
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-03 00:04:41 följande:
    Helt sjukt att en 15 åring ska tjäna mer netto än en 19 åring som gått barnskötarutbildningen och antas frsörja sid själv.Ingen kommun landsting stat eller privat betalar de pengarna
    Du får tycka att det är sjukt, men lika arbete ska ge lika lön.

    Men sen kanske du kan svara på det som ingen annan vill svara på, om nu 15åringar är sämre varför väljer man det billigaste och sämsta man kan hitta när man söker barnvakt till sina barn?
  • Anonym (kii)
    Äldre 3 Jul 00:14
    #48
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-03 00:13:26 följande:
    För att 15 åringen är billigare såklart,  19 åringen med barnskötarutbilningen skulle  förstås välja 19 åringen, Skulle 15 åringen på mitt företag kräva samma lön som en vuxen skulle inte 15 åringen få något jobb
    Varför vill man ha det billigaste till sina barn? Köper du den billigaste maten, billigaste kläderna osv till dina barn?
  • Anonym (kii)
    Äldre 3 Jul 00:18
    #51
    Anonym (Vitt) skrev 2014-07-03 00:15:28 följande:
    Billigast behöver inte betyda sämst. Men ärligt, om man vill ha en barnvakt vill man ha någon som barnen trivs med och som trivs med barnen. En barnvakt måste inte vara 30 +, kunna laga 5-stjärniga middagar och ha en universitetsexamen för att torka lite näsor, koka makaroner, läsa bok och bygga lego några timmar då och då.

    Det är väl ett toppen samarbete att "anställa" en ungdom, barnen får en kul barnvakt, föräldrarna får chansen att arbeta/vara barnfria när det behövs, och 15-åringen får pengar och erfarenhet. En win-win situation för att 3 parter.
    Om det är så att barnen trivs med den unga barnvakten så bör barnvakten utnyttja detta i löneförhandling och be om mer pengar, eller sluta.

    Är det lika okej att anställa 15åringar svart och låta dom städa mitt hus? Byta däck på bilen? Klippa min gräsmatta?
  • Anonym (kii)
    Äldre 3 Jul 00:24
    #54
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-03 00:22:29 följande:
    Anonym (kii) skrev 2014-07-03 00:14:59 följande:
    Varför vill man ha det billigaste till sina barn? Köper du den billigaste maten, billigaste kläderna osv till dina barn?
    Nu har jag inte haft några betalda barnvakter utan det löser jag med farmor farfar mormor morfar syskon och bekanta. Men när jag anställer unga sommarjobbare gör jag det för att de är billiga och betalar enligt kollektivavtal
    Nej jag köper de allra dyraste kläderna som finns på marknaden till mina barn eftersom jag är i den branschen

    Jag frågade om dina sommarjobbare nu, jag frågade varför man vill ha det billigaste man kan hitta till sina barn.
    Är det inte lite märkligt då att föräldrar väljer det billigaste alternativet när det kommer till sina barn? Om det nu finns bättre.
  • Anonym (kii)
    Äldre 3 Jul 00:30
    #58
    Anonym (Vitt) skrev 2014-07-03 00:27:42 följande:
    Är det okej att jag tar hand om din gamla mormor för 100 kr i timmen trots att jag är 30+? Vitt. Jag får ut, utan OB, 70 kr i timmen om skatten ligger på 30%.

    Men mormor kanske är värd mindre än barnet som har en 15-årig barnvakt som får ut 5 kr mindre än mig? Eller en del tycker ju att 15-åringen ska ha 30 kr i timmen MER än mig.

    Jag kan inte få högre lön. Jag gör ett toppenjobb, men kräver jag högre blir det tack och hej, vi kan fixa någon annan. Och jag har hus, räkningar, barn att försörja.

    En 15-åring köper vad? Kläder, smink, bio? Ska de verkligen tjäna som en 30 åring med många mer års erfarenhet?

    Egentligen ska man inte anställa någon svart alls en längre tid. Som sagt, på mitt gamla jobb tjänade en 16-åring 65 kr ca, innan skatt. Däremot kunde de jämka. Så 65 kr för svart barnvakt känns som en väldigt normal lön. Annars kan ju 15-åringen propsa på att få det vitt?
    Självklart bör alla propsa på att få det vitt,det gäller alla jobb.
  • Anonym (kii)
    Äldre 3 Jul 00:41
    #61
    Anonym (Vitt) skrev 2014-07-03 00:35:00 följande:
    Du svarade inte på det andra.

    Tycker du att det är rimligt att en 15-åring får UT 100 kr i timmen svart för att passa 2 barn, och inte har annat att betala än nöjen,
    när jag får UT 70 kr i timmen vitt (utan OB... men när all skatt är dragen blir det ca 100 kr kvar i timmen). så alltså, SAMMA lön för mig och 15-åringen. Och jag har alla räkningar och allt, plus har ett medicinskt ansvar för gamla människor. Och jag är dubbelt så gammal med dubbelt så mycket erfarenhet.

    Men vi ska tjäna lika?

    65 kr svart i timmen är en väldigt bra lön för en 15-åring. Hade det varit ett vitt jobb så hade hen kanske fått ut samma efter skatt.
    Man har ingen rätt att utnyttja unga bara för att dom inte har så många fasta utgifter. Dom har lika stor rätt till en schysst lön ändå.
    Ska ensamstående flerbarnsföräldrar få högre lön än barnlösa par?
    Känns inte helt rimligt va?
  • Anonym (kii)
    Äldre 3 Jul 00:42
    #62
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-03 00:37:31 följande:
    Självklart är vitt bäst men är det i större omfattning ska föräldrarna bli arbetsgivare skaffa F skattsedel betala in arbetsgivaravgiter samt registrera sig som arbetsgivare samt momsregistrera sig
    Ja det eller anlita företag som pysslar med barnvaktande och anställer barnvakter. Det är inte en mänsklighet att få göra svarta affärer.
  • Anonym (kii)
    Äldre 3 Jul 00:47
    #65
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-03 00:45:24 följande:
    Och där skulle inte 15 åringen ha en chans att få anställning
    Möjligt men vi bör kanske jobba mot ett samhälle där arbetarna inte behöver konkurrera på det sättet?
    Så att ingen blir utan arbete.
Svar på tråden Rimlig lön för 15-årig barnvakt?