• Äldre 2 Jul 18:35
    4806 visningar
    44 svar
    44
    4806

    Låta makens bror bo hos oss strax efter förlossningen?

    Vet inte om jag överreagerar (hormonerna sprudlar just nu) och vill därför höra vad ni tycker innan jag konfronterar min man.

    Jag väntar barn när som och har tid för igångsättning om en vecka. Det är mitt andra barn och jag minns tiden efter förra förlossningen som ganska omtumlande med många känslor i svaj.

    Nu till saken. Hörde min man prata med sin bror i telefon tidigare. Han bor 20 mil härifrån och har tydligen ev fått jobb i vår grannstad över sommaren med start nästa vecka. Blev både förvånad, orolig och irriterad när jag hör min man erbjuda honom boende hos oss (bor i lägenhet) över sommaren. Han skulle isåfall bo här hemma när jag är nyförlöst vilket inte alls känns okej. Veckorna efter förra förlossningen gick jag mest runt i linne och trosor med en liten bebis vid tutten i stort sett dygnet runt. Att låta någon annan se mig i det skicket känns inte alls bra.

    Överreagerar jag? Makens bror är jättetrevlig men i detta läge hade jag inte ens velat ha någon från min sida av familjen boende hos oss.

    Jag tror min man vet hur jag skulle reagera, och att han avvaktar med att höra vad jag säger om det tills det är 100% säkert att han bror kommer tacka ja till jobbet.

  • Svar på tråden Låta makens bror bo hos oss strax efter förlossningen?
  • Äldre 2 Jul 20:07
    #21
    AnnaSthlm skrev 2014-07-02 20:01:11 följande:
    Man kan tycka det men det kan bli ett stressmoment för mycket för en nyförlöst mamma.



    Ja just, nyförlösta mammor är sköra. Jag glömmer det, eller förtränger idiotin.
  • lagune­n
    Äldre 2 Jul 20:08
    #22
    Linda83 skrev 2014-07-02 18:35:39 följande:

    Vet inte om jag överreagerar (hormonerna sprudlar just nu) och vill därför höra vad ni tycker innan jag konfronterar min man.

    Jag väntar barn när som och har tid för igångsättning om en vecka. Det är mitt andra barn och jag minns tiden efter förra förlossningen som ganska omtumlande med många känslor i svaj.

    Nu till saken. Hörde min man prata med sin bror i telefon tidigare. Han bor 20 mil härifrån och har tydligen ev fått jobb i vår grannstad över sommaren med start nästa vecka. Blev både förvånad, orolig och irriterad när jag hör min man erbjuda honom boende hos oss (bor i lägenhet) över sommaren. Han skulle isåfall bo här hemma när jag är nyförlöst vilket inte alls känns okej. Veckorna efter förra förlossningen gick jag mest runt i linne och trosor med en liten bebis vid tutten i stort sett dygnet runt. Att låta någon annan se mig i det skicket känns inte alls bra.

    Överreagerar jag? Makens bror är jättetrevlig men i detta läge hade jag inte ens velat ha någon från min sida av familjen boende hos oss.

    Jag tror min man vet hur jag skulle reagera, och att han avvaktar med att höra vad jag säger om det tills det är 100% säkert att han bror kommer tacka ja till jobbet.


    Du överreagerar inte tycker jag!Din makes bror vet ju om att du ska föda och borde därför inte ha bett om att få bo hos er?
  • Äldre 2 Jul 20:11
    #23
    MxMeNow skrev 2014-07-02 20:07:01 följande:
    Ja just, nyförlösta mammor är sköra. Jag glömmer det, eller förtränger idiotin.



    Vad är din poäng? Att nyförlösta mammor borde skärpa sig? Det är väl oavsett något bägge partners måste vara överens om, om någon ska komma och bo i det gemensamma hemmet i flera veckor. Ett nyfött barn är väl om något ett skäl till att vilja ha sitt hem för sig själv. För ts är det bevisligen så, även om någon annan hade tyckt att detvar ok. Dessa är dock i minoritet.
  • Äldre 2 Jul 20:12
    #24
    MxMeNow skrev 2014-07-02 19:55:12 följande:
    Att få barn räknar inte jag som en "extremt påfrestande situation".



    Då lever vi på olika planeter
  • Äldre 2 Jul 20:19
    #25
    AnnaSthlm skrev 2014-07-02 20:11:05 följande:
    Vad är din poäng? Att nyförlösta mammor borde skärpa sig? Det är väl oavsett något bägge partners måste vara överens om, om någon ska komma och bo i det gemensamma hemmet i flera veckor. Ett nyfött barn är väl om något ett skäl till att vilja ha sitt hem för sig själv. För ts är det bevisligen så, även om någon annan hade tyckt att detvar ok. Dessa är dock i minoritet.



    Ja, min poäng är att vissa kvinnor helt klart ska sluta spela offer och mjölka hela situationen kring graviditet, förlossning och tiden efter. Ett jävla gnäll på vissa. Oftast samma som redan innan förlossningen bestämt att tiden efter kommer att vara traumatisk.
  • Äldre 2 Jul 20:19
    #26

    I mitt fall mådde jag inte speciellt bra tiden efter förlossningen, tyckte det var tillräckligt jobbigt med alla nära o kära som kom på besök så snart efter vi kommit hem från BB. Nu är ju det här andra barnet så förhoppningvis känns det inte lika omtumlande den här gången.

    Det är ju väldigt individuellt hur hårt en graviditet/förlossning tär på en, både psykiskt och fysiskt, tycker det är patetiskt att vifta bort det så som vissa av er gör.

  • lagune­n
    Äldre 2 Jul 20:21
    #27
    Linda83 skrev 2014-07-02 20:19:23 följande:

    I mitt fall mådde jag inte speciellt bra tiden efter förlossningen, tyckte det var tillräckligt jobbigt med alla nära o kära som kom på besök så snart efter vi kommit hem från BB. Nu är ju det här andra barnet så förhoppningvis känns det inte lika omtumlande den här gången.

    Det är ju väldigt individuellt hur hårt en graviditet/förlossning tär på en, både psykiskt och fysiskt, tycker det är patetiskt att vifta bort det så som vissa av er gör.


    Kan inte din make hjälpa sin bror med att hitta annat boende?Jag förstår dig som sagt.
  • Äldre 2 Jul 20:25
    #28
    Linda83 skrev 2014-07-02 20:19:23 följande:
    I mitt fall mådde jag inte speciellt bra tiden efter förlossningen, tyckte det var tillräckligt jobbigt med alla nära o kära som kom på besök så snart efter vi kommit hem från BB. Nu är ju det här andra barnet så förhoppningvis känns det inte lika omtumlande den här gången.

    Det är ju väldigt individuellt hur hårt en graviditet/förlossning tär på en, både psykiskt och fysiskt, tycker det är patetiskt att vifta bort det så som vissa av er gör.



    Det blir vad man gör det till, om man inte upplever komplikationer med graviditeten som foglossning, havandeskapsförgiftning eller dylikt.
  • Äldre 2 Jul 20:32
    #29

    Jag tycker inte du överdriver alls. Jag och min man väntar vårt första barn nu i höst och jag vill inte ha ett extra stressmoment tiden efter förlossningen. Vill att vi ska kunna fokusera på vår nya lilla familj och hitta rutiner som funkar för oss. Att ha en annan person boende hos oss under denna tid skulle jag tycka va mycket jobbig trotts att han säkert skulle rå om sig själv.

    Kanske finns det en lägenhet i föreningen/hyreshuset som finns för uthyrning till boendes familjemedlemmar? Han kanske kan bo där iaf? Annars brukar många hyra ut sitt boende under semestern så det borde inte vara helt hopplöst för din mans bror att hitta annat boende.

  • Äldre 2 Jul 20:37
    #30

    Mxmenow, är du man? Eller kvinna? Som fått barn?

Svar på tråden Låta makens bror bo hos oss strax efter förlossningen?