• Fru Gustavsson

D-droppar till nyföding??

Vår lille är idag 2 veckor gammal. För en vecka sedan fick vi av BVC D-droppar att ge. Kan inte minnas att äldste killen, nu 8 år fick börja med sina på den tiden AD-droppar såå tidigt, och vill höra hur gamla era småttingar var när det skulle börjas ? 

Sonen verkar som mååånga andra bebbar inte tåla dropparna. Vi började med de oljebaserade. Kort därefter en mycket ledsen, skrikig bebis med fruktansvärt ont i magen och en sömnlös natt. 
    Testade då Sempers magdroppar med D-vitamin, men samma sak där, möjligen inte lika illa men illa nog...

Fick igår de vattenbaserade från BVC men drar oss för att testa även dessa av rädsla att han får lika ont. 

Är det inte ungt att börja ge D-droppar redan vid en veckas ålder ? Det känns så... 

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Svar på tråden D-droppar till nyföding??
  • nilla78

Vi fick våra från BVC med en gång. Vår kille har dock inte haft några problem med magen av det. Stackars din lille!

• Fru Gustavsson

tack för ditt svar, vad skönt att er lilleman inte fått några trubbel av dem, det fick heller inte storebror, undrar varför vissa får och andra inte. Om det är någon överkänslighet kanske. 

• Tant Groda

Vi fick våra droppar när vår dotter var en vecka. Vi har haft de vattenbaserade hela tiden. De ska vara snällare mot magen

• Sinni

D-vitamin är viktigt att få i sig. Så ja, från nyfödd ålder är bara bra. 

Jag ger de oljebaserade och har inte upplevt några bekymmer med dem. Men D-vitamin kan säkert fås i annan form också, så testa en annan variant.

• Fru Gustavsson

nä, samma skitvisa med de vattenbaserade dropparna... vi väntar nån vecka innan vi testar dem igen. Naturligtvis är det viktigt att få i sig D-vitamin, men som stora killen fick dem inte förrän han var tidigast 1 månad gammal. Tycker inte att det är värt för lillfisen att ha så ont. Idag har det endast funkat att sitta upprätt i famnen på oss, han har inte fått komma till ro att sova eller vila nämnvärt och mest gråtit. 

• fluu

Vi fick direkt. Så även jag när jag var bebis. Och alla andra bebisar jag känner ungefär.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ja82

Vår son hade väldiga magproblem fram tills att vi bytte till de vattenbaserade dropparna. Gav från 2 veckors ålder.

• Sinni

Är du säker på att det är D-dropparna som är orsaken till hans magproblem? Kanske är något annat? Maten? Gaser? Hoppas han mår bättre snart.

• Fru Gustavsson

Oron kommer som ett brev på posten när han fått i sig dropparna. Igår fick vi kuta och köpa pysventiler som hjälpte litegrann, sedan var han helt slut och bara somnade. Är inte helt hundra på att det är dropparna, men det känns som ett mönster och jag har läst om så många fler här på FL som har haft problem med. 

Ni som ger dropparna, blandar ni det direkt i ersättningen ? ( ni som inte ammar förstås) För det kan man va ? Vet inte om det skulle göra det bättre på nåt sätt, jag griper efter halmstrån.. 

• Sinni

Jag blandar i ersättningen. Men har också gett honom på sked vid något tillfälle.

Jag har aldrig hört att det kan ge magproblem av d-droppar. Det är ju bara lite smaklös olja, knappt något alls, samt en vitamin. Förstår inte hur det skulle kunna ge magproblem. Men - jag är inte kunnig på området på så vis. Det är bara nytt för mig. =)

• Fru Gustavsson

Det går att hitta otaliga inlägg från andra m samma trubbel på fl. Är ett ämne i, så tyvärr inte bara olja å vitamin. Testar om ett par v i ersättningen!

• Amalian83

I Norge säger de fyra veckor och det är vad vi har lyssnat på eftersom vi bor i Norge :)

Hade vår bm fått bestämma hade vi dock gett Tran, men det vill jag inte. Huva, äckligt :)

• Fru Gustavsson

Ja, jag är hundra på att sonen var större än en vecka när jag började ge AD-droppar till honom, om jag inte helt minns fel var han en månad. 
    Vad är Tran för nåt ? *nyfiken*

• sfe2

Min son är född -10,och då fick vi rek från Bvc att ge från 2 månader. Det är jag helt säker på! Och man fick inte blanda i ersättningen,utan ge på sked,så man säkert visste att han fick i sig. Detta var i östergötland. Och han är född på mörka hösten. Så jag tycker det låter så konstigt att de flesta verkar säga att man ska ge till nyfödda.

• Amalian83
    Fru Gustavsson skrev 2014-07-05 18:15:11 följande:

Ja, jag är hundra på att sonen var större än en vecka när jag började ge AD-droppar till honom, om jag inte helt minns fel var han en månad. 
    Vad är Tran för nåt ? *nyfiken*

Fiskleverolja. Norrmännen är helt besatta av det. Smakar och luktar blä, bebisen spottar ut det och det är omöjligt att få bort från kläderna.

Men ok, näringsmässigt är det ju väldigt bra!
  • tjockobbe

Vi slutade med D - vitaminerna när hon var liten. Hon fick jätteont i magen av dem o BVC var inte hjälpsamma alls. Vi skulle trycka i henne magdroppar o fortsätta med vitaminerna. Hjälpte inte, så fan heller. Slutade med dropparna o vips ingen ledsen bebis längre. Hon har fått massor med D - vitamin från ersättningen, betydligt mer än vad som nog finns i bröstmjölken så det är nog inget fel på henne.

Vera 130923
  • WilliamsMom

I och med hur han reagerar på dessa droppar, och iom att det är sommar nu, så hade jag nog avvaktat med dropparna (ev ge honom mindre dos varje dag, alt färre dagar i veckan).

Svar på tråden D-droppar till nyföding??