• Anonym (Adopterad Korea)

    Tusentals övergivna ungar (lång TS)

    Hundratusentals barn har adopterats från Korea genom årens lopp. Under 70-talet kom mellan ca 500-1000 per år bara till Sverige. Många - de flesta? - har samma historia med sig i sina papper från de sociala myndigheterna i Korea: övergiven som spädbarn, placerad i fosterhem/barnhem i vntan på adoption. Ett par intetsägande meningar.

    En del återvänder som vuxna för att se sitt födelseland och kanske leta reda på biologisk familj. Då börjar sökandet hos de sociala myndigheterna. Det är inte många, men några som lyckats få ta i sina koreanska papper, dvs inte de på engelska som skickades med i samband med adoptionen. De som fått ta del av den koreanska versionen av sina papper upptäcker ofta att det fanns med information än den som de koreanska myndigheterna valde att bifoga vid adoptionen.

    Det sker en omfattande mörkläggning av barns bakgrund. Det finns pengar att tjäna - något som många svenska (m a o europeiska och nordamerikanska) adoptanter inte riktigt vill kännas vid.

    I ett resursstarkt land som Korea handlar det främst om kulturella skäl till varför man adopterar bort sitt barn. Som ogift kvinna är det mycket svårt att behålla ett barn, varför det finns stödhem för dem. En del drivs av välgörenhetsorganisationer, en del av adoptionsbyråer. Inte överraskande är det en betydligt högre andel kvinnor som lämnar ifrån sig sina barn på de hem som drivs av adoptionsbyråer.

    I Korea har man kämpat för att få i genom ett förbud för adoptionsbyråer att bedriva stödhem för ogifta gravida och nyblivna mödrar. Detta har så klart bekämpats av adoptionsbyråerna.

    De adopterade som uppmärksammat detta har oftast avfärdats som "adoptionsaktivister", arga och traumatiserade och de har inte upplevt att de fått mycket stöd i sin kamp för att få rätt information. Fram tills helt nyligen kände jag inte heller till mycket av detta, men nu börjar jag undra.

    Jag funderar över hur naiva människor är. Sverige är enligt många undersökningar det minst korruperade landet i världen. Ändå vet vi ju alla att det sker mycket bakom stängda dörrrar även här - det är ju bara att kolla ett avsnitt av Uppdrag Granskning eller två. Många tvekar att skänka pengar till välgörenhet,i andra länder, då man inte tror att pengarna når de behövande; att folk på vägen - t o m myndigheter roffar åt sig pengarna. ÄNDÅ väljer man att blint tro på de sociala myndigheter och organisationer som svenska adoptionsbyråer samarbetar med. Varför?

    Om inte "hittats som övergivet spädbarn" är en standarduppgift innebär det att tusentals bebisar låg på gatorna i Seoul och Busan. Det låter faktiskt helt absurt, speciellt som att en del återvändare säger att många koreaner i samma generation knappt känner till att adoptionen från deras land är så omfattande. Alltför många har hittats på platser utan namn av personer utan namn och placerats i fosterfamiljer utan namn. Detta i ett land som i andra sammanhang är känt för att vara välorganiserat och effektivt.

    Jag tycker att Sverige och andra adoptionsländer borde pusha på för mer utförlig information från adoptionsländer, speciellt nu när det finns många vuxna adopterade som kan vittna om den knapphändiga dokumentationen. Vad tycker folk här? Förslag på hur i så fall?

    Finns det en ovilja bland svenska adoptanter att jobba för bättre insyn i dokumentation och bättre information? I så fall - vad beror den på?

  • Svar på tråden Tusentals övergivna ungar (lång TS)
  • Anonym (adopterad)

    Jag tror det handlar dels om att man i Sverige har en övertro på att det finns maaaassor med föräldralösa barn att adoptera/rädda vilket det inte gör, tvärtom. "de behöver baaaara kärlek", dessutom är det "lite inne" att barn inte alls har behov av sitt ursprung utan det skall doneras lite hit och dit och "surrugatmödras" hur som haver.

    I övrigt anser jag att när ett barn skall adopteras så skall ALLT grävas fram och finnas när barnet är tillräckligt gammalt, barnet skall inte behöva lägga en spänn på att "söka information/rötter".

    Jag håller med om att Sverige borde puscha på, problemet är bara att adoptionsförmedlarna tex AC skiter fullständigt i såna saker, de hjälper inte ens till att söka rötter och har dragit ner enormt på det, de vill bara förmedla fler barn. Tyvärr tar ingen ansvar vare sig det gäller barnens rätt till sitt ursprung eller att det som det ofta gör, går rent åt skogen för barnet i adoptivfamiljen. Mycket är ju inställningen att "det lidande barnet bara skall vara tacksamt att det blev räddat" och att man måste "hjälpa de stackars barnlösa", inte barnets rätt till sitt ursprung.

  • Anonym (adopterad)

    I övrigt har man upptäckt stulna barn i flertalet länder som "sålts" till adoption, även fall där man lurat av analfabeter sina barn, självklart vill man dölja sådant när det finns pengar att tjäna, där får den adopterades rättigheter stå tillbaka. AC får förövrigt 140 000/per barn.

  • sextiotalist

    Men adopteras det så många barn från Korea nuförtiden, det är väl inte ens 2000 barn som adopteras numera per år och Korea har väl inte varit så aktuellt de senaste 20 åren
    För övrigt så finns det många som tror att det är hur lätt som helst att hämta hem ett barn från ett annat land.
    Jag vet tre som adopterat och det har inte varit så väldigt lätt, förutom kraven från svenska myndigheterna, så har givarlandet också haft sina krav (inget av dessa barn är från Korea)

  • Anonym (Adopterad Korea)
    sextiotalist skrev 2014-07-16 15:05:20 följande:

    Men adopteras det så många barn från Korea nuförtiden, det är väl inte ens 2000 barn som adopteras numera per år och Korea har väl inte varit så aktuellt de senaste 20 åren
    För övrigt så finns det många som tror att det är hur lätt som helst att hämta hem ett barn från ett annat land.
    Jag vet tre som adopterat och det har inte varit så väldigt lätt, förutom kraven från svenska myndigheterna, så har givarlandet också haft sina krav (inget av dessa barn är från Korea)


    Nej, det kommer inte så många från Korea längre - i det fallet handlar frustrationen mer om att man inte får ut sina papper och de som fått det upptäcker att det inte står samma saker som i de papper som medföljde vid adoptionen.

    Att det är dyrt och jobbigt att adoptera utesluter väl inte att det ändå kan vara en korrupt verksamhet i vilken de adopterades rätt får stå tillbaka för adoptanternas barnlängtan och adoptionsbyråernas profithunger?
  • sextiotalist
    Anonym (Adopterad Korea) skrev 2014-07-17 16:41:17 följande:
    Nej, det kommer inte så många från Korea längre - i det fallet handlar frustrationen mer om att man inte får ut sina papper och de som fått det upptäcker att det inte står samma saker som i de papper som medföljde vid adoptionen.

    Att det är dyrt och jobbigt att adoptera utesluter väl inte att det ändå kan vara en korrupt verksamhet i vilken de adopterades rätt får stå tillbaka för adoptanternas barnlängtan och adoptionsbyråernas profithunger?
    Alla de vänner som adopterat har fått reda på mammans (och där det finns möjlighet, även pappans namn) utom ett fall, då var det ett hittebarn.

  • Anonym (insatt)
    Anonym (adopterad) skrev 2014-07-16 14:36:16 följande:

    Jag tror det handlar dels om att man i Sverige har en övertro på att det finns maaaassor med föräldralösa barn att adoptera/rädda vilket det inte gör, tvärtom. "de behöver baaaara kärlek", dessutom är det "lite inne" att barn inte alls har behov av sitt ursprung utan det skall doneras lite hit och dit och "surrugatmödras" hur som haver.

    I övrigt anser jag att när ett barn skall adopteras så skall ALLT grävas fram och finnas när barnet är tillräckligt gammalt, barnet skall inte behöva lägga en spänn på att "söka information/rötter".

    Jag håller med om att Sverige borde puscha på, problemet är bara att adoptionsförmedlarna tex AC skiter fullständigt i såna saker, de hjälper inte ens till att söka rötter och har dragit ner enormt på det, de vill bara förmedla fler barn. Tyvärr tar ingen ansvar vare sig det gäller barnens rätt till sitt ursprung eller att det som det ofta gör, går rent åt skogen för barnet i adoptivfamiljen. Mycket är ju inställningen att "det lidande barnet bara skall vara tacksamt att det blev räddat" och att man måste "hjälpa de stackars barnlösa", inte barnets rätt till sitt ursprung.


    Korea är, liksom Sverige, anslutet till Haagkonventionen och har därmed åtagit sig att utreda varje barns ursprung, så långt möjligt, innan det kan bli aktuellt med internationell adoption. MIA som är det svenska företrädaren vad gäller Haagkonventionen har i uppdrag att övervaka att alla konventionsadoptioner sker på korrekt sätt, såväl i ursprungsländerna som genom den auktorisation de svenska adoptionsorganisationer får ansöka om (och prövas av MIA),
    Uppfattar man att det förekommer oegentligheter beträffande adoptionshandläggningn SKALL detta anmälas till MIA!!
  • Anonym (adopterad)
    Anonym (insatt) skrev 2014-07-17 23:46:33 följande:
    Korea är, liksom Sverige, anslutet till Haagkonventionen och har därmed åtagit sig att utreda varje barns ursprung, så långt möjligt, innan det kan bli aktuellt med internationell adoption. MIA som är det svenska företrädaren vad gäller Haagkonventionen har i uppdrag att övervaka att alla konventionsadoptioner sker på korrekt sätt, såväl i ursprungsländerna som genom den auktorisation de svenska adoptionsorganisationer får ansöka om (och prövas av MIA),
    Uppfattar man att det förekommer oegentligheter beträffande adoptionshandläggningn SKALL detta anmälas till MIA!!
    Uppenbarligen har du inte en aning om att MIA struntar blankt i redan genomförda adoptioner tex tonåringar och vuxna. De vill bara få barnen hit sedan struntar de i dem.
  • Anonym (Adopterad Korea)
    Anonym (insatt) skrev 2014-07-17 23:46:33 följande:
    Korea är, liksom Sverige, anslutet till Haagkonventionen och har därmed åtagit sig att utreda varje barns ursprung, så långt möjligt, innan det kan bli aktuellt med internationell adoption. MIA som är det svenska företrädaren vad gäller Haagkonventionen har i uppdrag att övervaka att alla konventionsadoptioner sker på korrekt sätt, såväl i ursprungsländerna som genom den auktorisation de svenska adoptionsorganisationer får ansöka om (och prövas av MIA),
    Uppfattar man att det förekommer oegentligheter beträffande adoptionshandläggningn SKALL detta anmälas till MIA!!
    FN-konventioner, barnkonventioner, etc, etc - har det någonin borgat för någon form av garanti mot korruption?

    Jag var länge övertygad om att det som stod i mina papper var allt som fanns att veta, men efter att ha varit i kontakt med alldeles för många som haft samma rader i sina papper för att sedan som vuxna plötsligt fått tillgång till mer utförlig info - det gör mig väldigt skeptisk till hur adoptionsärenden hanteras och hanterats.

    Vad gäller Korea har jag länge funderat över siffrorna - att så många ungar hittades av okända personer på okända platser.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (adopterad) skrev 2014-07-18 04:01:59 följande:
    Uppenbarligen har du inte en aning om att MIA struntar blankt i redan genomförda adoptioner tex tonåringar och vuxna. De vill bara få barnen hit sedan struntar de i dem.
    Genomförda adoptioner är kommunernas ansvar - enligt socialtjänstlagen. Men eftersom den uppföljningen har fungerat dåligt har fra Adoptionscentrum hjälpt till en del i sitt tidgare Rötterprojekt.
    MIA är tillsynsmyndighet för adoptionsorganisationernas verksamhet och verkar för att adoptionerna genomförs på ett korrekt sätt även i ursprungsländerna.
    Vad menar du skulle vara MIA:s mål med att få hit så många adopterade barn som möjligt?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Adopterad Korea) skrev 2014-07-18 10:02:02 följande:
    FN-konventioner, barnkonventioner, etc, etc - har det någonin borgat för någon form av garanti mot korruption?

    Jag var länge övertygad om att det som stod i mina papper var allt som fanns att veta, men efter att ha varit i kontakt med alldeles för många som haft samma rader i sina papper för att sedan som vuxna plötsligt fått tillgång till mer utförlig info - det gör mig väldigt skeptisk till hur adoptionsärenden hanteras och hanterats.

    Vad gäller Korea har jag länge funderat över siffrorna - att så många ungar hittades av okända personer på okända platser.
    Kan inte ursprungsländerna säkerställa en rättsäker handläggning avseende det inernationella regelverk som finns så får ingen svensk organisation auktorisation att verka där. Det finns alltså många länder som inte är möjliga att adoptera ifrån just pga oklart rättsläge.
    Just vad gäller Korea vet du säkert att det finns en ganska stark opinion mot internationella adoptioner inhemskt där och Korea har under många år många gånger sagt att nu skall man radikalt dra ner på och plana ut verksamheten, men efter ett tag löper det på igen .....
Svar på tråden Tusentals övergivna ungar (lång TS)