• Äldre 8 Jul 08:51
    4661 visningar
    43 svar
    43
    4661

    Smörjer du in ditt barn med solskyddskräm?

    Nu skiner äntligen solen över Sverige! Solig
    Barn över sex månader bör smörjas in med en kräm som har ett solskydd på 20-50 för att få ett skydd mot de skadliga UV strålarna.
    Barn under sex månader ska vistas i skuggan hela tiden.

    Sol är härligt men hur gör du med solskyddskräm?
    Tipsa och berätta i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smörjer du in ditt barn med solskyddskräm?
  • Äldre 8 Jul 08:59
    #1

    Jag smörjer både min äldsta som är 3år och min minsta som är 3månader om solen står på.

    även om min lille bara är i skuggan vet de som är insatta att solen även tar i skuggan.

  • Äldre 8 Jul 09:02
    #2

    Jag smörjer in nu när det är för varmt för långärmat, försöker såklart ha luftiga, svala kläder och hålla ungen i skuggan ändå.

  • sextio­talist
    Äldre 8 Jul 09:25
    #3

    När mitt barn var i den åldern så var det långaärmade t-shirts som gällde eller skugga.
    Inte en enda gång blev min grabb röd (var inte heller speciellt solbränd heller)

  • Äldre 8 Jul 09:28
    #4

    Enstaka gånger i början av sommaren, vid de tillfällen då det blir för mycket sol på en dag och det av olika anledningar inte går att skydda med kläder. Annars använder vi sunt förnuft och låter sonen utsättas för ökande soldoser tills han byggt upp ett naturligt skydd. Han har typ 3-hy och har aldrig bränt sig.

  • Äldre 8 Jul 09:30
    #5
    Henles slyna skrev 2014-07-08 09:28:29 följande:

    Enstaka gånger i början av sommaren, vid de tillfällen då det blir för mycket sol på en dag och det av olika anledningar inte går att skydda med kläder. Annars använder vi sunt förnuft och låter sonen utsättas för ökande soldoser tills han byggt upp ett naturligt skydd. Han har typ 3-hy och har aldrig bränt sig.


    Tillägger att han är 7 år. När han var bebis körde vi med heltäckande solskyddskläder och hatt.
  • Äldre 8 Jul 09:53
    #6

    Långärmade och svala kläder. Men är det 29 grader så är det kortärmat och solkräm som gäller om det inte går att hålla sig i skuggan.
    Min dotter är 1 år och kan mycket väl få min ljusa hy. 

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 8 Jul 09:57
    #7

    Nej, bara vid extrema soltillfällen som en båttur en halv dag utomlands.


    A
  • Äldre 8 Jul 10:18
    #8

    Nej, smörjer inte in. De gånger jag smörjt i. Honom har han bränt sig.. Aldrig de ggr vi vart ute utan solskydd. Visserligen tycker jag det är märkligt.

  • sextio­talist
    Äldre 8 Jul 10:33
    #9
    sasty skrev 2014-07-08 10:18:10 följande:

    Nej, smörjer inte in. De gånger jag smörjt i. Honom har han bränt sig.. Aldrig de ggr vi vart ute utan solskydd. Visserligen tycker jag det är märkligt.


    Solskyddsmedel vaggar in en i en falsk trygghet
  • Anonym (Elin0­9)
    Äldre 8 Jul 10:38
    #10

    Självklart!
    Vi kör 30 på armar och ben, 50 i ansiktet. Utomlands är det solskyddskläder som gäller, kombinerat med svala skjortor och blusar samt givetvis aktiviteter i skuggan stundvis.

Svar på tråden Smörjer du in ditt barn med solskyddskräm?