• Äldre 10 Jul 19:53
    6969 visningar
    18 svar
    18
    6969

    32år och börja studera heltid med barn

    Hej, Finns det fler i samma sits som "på äldre dar" har bestämt sig för att börja plugga? Jag har jobbat heltid i 12 år och i höst ska jag börja plugga :) Känns konstigt och spännande. Jag är gift, bor i villa och har en dotter på 3 år som går på dagis så det har varit ett stort och svårt beslut. :)

  • Svar på tråden 32år och börja studera heltid med barn
  • Eisa
    Äldre 10 Jul 19:55
    #1

    Plugga och ha barn är så himla smidigt. Det blir ofta kortare dagar och man kan styra helt och hållet själv vilka tider på förskolan man behöver.

  • Äldre 10 Jul 20:06
    #2

    Det låter bra, jag ska läsa på distans och min förhoppning är att det ska funka bra och inte bli så stressigt med dagistiderna. Jag har hitintills pendlat 9mil till jobbet varje dag och det har stressat sönder mig totalt.

  • Det kommer funka galant!
    Jag började plugga för två år sedan, 27 år gammal med två barn + två bonusbarn efter att ha jobbat i 9 år. Det har funkat superbra!
    Distans är lite klurigt, man måste vara organiserad och ha koll på läget så att man gör det man ska i tid. Det kan ta ett tag att komma in i rutinerna men när det väl sitter så är det en väldigt skön studiestil :)
    Det kommer bli kanon ska du se. Lycka till!

  • Äldre 11 Jul 07:17
    #4

    Jag upplever att det är lättare att studera nu när jag är närmare 30 än 20.

    Har ett barn och upplever att det kräver en tydlig struktur i vardagen som jag inte annars skulle haft.

    Men klart det är jobbigt stundvis och det ställer en del krav på omgivningen också. Jag personligen hade aldrig klarat av det om jag varit ensamstående eller utan socialt skyddsnät.

  • Äldre 11 Jul 16:06
    #5

    Ni som pluggar heltid, räcker det med 40h i veckan? Eller blir det mycket på kvällar och helger också?

  • Äldre 11 Jul 16:41
    #6
    humelibum skrev 2014-07-11 16:06:48 följande:

    Ni som pluggar heltid, räcker det med 40h i veckan? Eller blir det mycket på kvällar och helger också?


    På de allra flesta program räcker det med 40 timmar i veckan. En hel del utbildningar kräver mindre än så, och ett litet antal mer.
  • Äldre 11 Jul 16:41
    #7

    Jag pluggar, och har gjort det på hel/deltid sen jag var föräldraledig. Är 29 år. Nu när jag jobbar heltid på sommaren så märker jag hur skönt det är att plugga!
    Jag är ensamstående, och pluggar en för mig ganska svår utbildning, men har inga ambitioner för högsta betyg. Jag har 8 timmar uppskrivet mellan lämning och hämtning på förskolan, men hämtar oftast efter ca 7h. Det blir ca 6 effektiva timmar per dag, minus en del vab, röda dagar och planeringsdagar, och det räcker bra om man nyttjar dem.

    Saker jag tycker är svåra är: alla dessa röda dagar när förskolan är stängd, mycket mer på våren än hösten. De hamnar på nåt sätt alltid inför en tenta eller under tider för hemtentor. Att hålla upp tempot när det är lugnt, för man vet aldrig när en influensa slår till därhemma och då måste man ligga lite före. Sen stressar det mig att hålla alla tummar för att barnet inte ska bli sjukt när jag ska tenta - men det kan ni ju lösa som är två. Gör upp det från början, tycker jag. Du kan ta vab alltid förutom när det är obligatoriska grejer, så slipper ni fundera när det händer. Jag går alltid till skolan för att plugga, för hemma blir det mycket annat som pockar på. Med den ordningen läser jag aldrig hemma varken på kvällar eller helger och det trivs jag med! Jag gör upp listor och ställer egna krav på mig själv för att motivera mig att göra klart saker innan de "ska" göras.

    Bäst är att en vanlig tisdag när solen skiner kunna slå ihop böckerna och hämta tidigt för att ägna eftermiddagen i pulkbacken. Och att slippa ringa chefen om att en tredje förkylning slagit till den här vintern.

    Lycka till!

  • Äldre 11 Aug 13:15
    #8

    Jag är 35år, har tre barn och pluggar till sjuksköterska.

    Det funkar bra tycker jag! Man får ta en dag i taget, trixa lite med tider och Vab ibland.

    Jag pluggar oftast 08.30-15/16 och ev. en-2 timmar på kvällen på vardagarna och ibland på söndagar ett par timmar. Vissa veckor är det väldigt lugnt medans det är mycket vissa veckor.

    Min man har fått vabba när jag haft obligatoriska saker i skolan.


    blääääääääääää
  • Äldre 12 Aug 14:20
    #9

    Jag är 30 och pluggar heltid med 2 barn.
    En som är 1,5 år och en 6 åring.

    Går kanon!
    Jobbade obekvämt förr i 10 år så nu är det rena lyxen med normala dagar.

    Pluggar på plats i skolan 3 dagar i veckan och de andra 2 är det hemmaplugg.
    Har barnen på dagis 5 dagar i veckan mellan 08-15.30

  • Äldre 12 Aug 14:24
    #10

    Jag blir 30 nu i januari och ska påbörja en 4 års utbildning. Har 2 barn på 4 och 7 år och hoppas att det kommer gå bra =)
    Dottern och jag får plugga tillsammans hemma haha


    Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • Äldre 12 Aug 14:43
    #11

    Jag kan säga att det går sååå mkt bättre att plugga när man är ädle och har barn än när man är yngre.
    Man är mer mogen,motiverad och smartare, man har oftast rutiner och man känner att man gör något meningsfullt,inte bara för en själv utan för sina barn.
    Och man pluggar när man verkligen ska plugga eftersom man inte kan skjuta på sker när man har barn;)

  • Äldre 12 Aug 14:44
    #12

    *skjuta på saker

  • Äldre 21 Aug 09:08
    #13

    Härligt att läsa era svar :)
    Jag är nu inne på min 3:e studie vecka, och det är verkligen roligt. Jag är så mycket mindre stressad nu när jag inte behöver slösa bort flera timmar i att pendla. 
    Men det är lite ovant och mycket att ta in men det är så roligt att lära sig.
    Mitt "schema" nu är plugg mellan 9-12. rast 12-13 då jag springer 30min o sen äter)  sen plugg 13-16 :)

  • Äldre 22 Aug 07:59
    #14

    Härligt humelibum!
    Bra där att klämma in löp pass!
    Gäller att passa på,man hinner ju inte annars!
    Jag simmar själv på min lunch när jag har hemma-plugg och om jag slutar tidigare i skolan så åker jag simmar.
    Ingen ide att hämta barnen tidigare för då stör jag mitt i melliset;)

    Lycka till med studierna!!

  • missan­75
    Äldre 24 Aug 10:19
    #15
    humelibum skrev 2014-07-10 19:53:51 följande:

    Hej, Finns det fler i samma sits som "på äldre dar" har bestämt sig för att börja plugga? Jag har jobbat heltid i 12 år och i höst ska jag börja plugga :) Känns konstigt och spännande. Jag är gift, bor i villa och har en dotter på 3 år som går på dagis så det har varit ett stort och svårt beslut. :)


    Jag var 32 när jag började plugga, min dotter var 4 år.

    Var hur smidigt som helst, betydligt enklare än att jobba. Efter andra året fick jag barn igen och mitt sista år jobbade jag även 1-2 dagar i veckan. Så här i efterhand fattar jag inte hur det gick, men det gick på något märkligt sätt. Man löser det mesta om man måste.
  • Äldre 1 Sep 19:19
    #16

    Jag var  25 år när jag började på högskolan. Hade då en 2årig son. Utbildningen var 3 år och under den tiden fick jag min dotter. Hade först planer på att vara mammaledig heltid ett år, men kände att jag så gärna skulle vilja bli klar, så jag läste halvfart en termin (distanskurs) och fortsatte (jag hade läst in den andra delen av terminen via sommarkurser åren innan). De gånger jag var tvungen att vara i skolan så tog min man hand om vår dotter. Ibland kände jag att jag skulle ha velat vara mer i skolan för att vara med på föreläsningar och så, men jag hade två suveräna kursare som var så snälla att alltid ta material till mig som jag kunde läsa på i efterhand. Idag är jag 30 år och har bestämt mig för att bli veterinär (jag ska söka nästa år). Mina barn är idag 7 och 3 år gamla. Jag kommer att få bo borta på veckorna och veckopendla. Det kommer att bli tufft, men det kommer att gå! Med rätt attityd så fixar man allt. Lycka till!

  • Äldre 6 Sep 12:16
    #17

    Det är när barnen blir sjuka det kör ihop sej lite annars funkar det kanon ð??

  • Sat 14 Mar 2020 11:56
    #18

    Hallå! Jag forskar på Lunds universitet om studenter med barn, är det okej om jag tar med dina svar som nämns här? Naturligtvis anonymt.

Svar på tråden 32år och börja studera heltid med barn