• Halley

Klago/gnälltråd för oss höggravida

larssonkaa skrev 2014-07-28 11:46:37 följande:

Var på gott humör när jag vaknade. Tänkte att idag ska jag äntligen ta itu med städningen. Men nu bara känner jag hur det dåliga humöret kryper tillbaka... Vill bara spotta & fräsa mot allt och alla. DET ÄR JU FÖR VARMT överallt o hela tiden!!! Kan inte storstäda i denna äckliga värme. Kan ju inte ens resa mig ur soffan utan att svetten dryper! Gaaah... Jag blir tokig på det här. Vaggar runt som en överviktig 80-åring och vill bara gråta!

Precis sådär känner jag också! Visst är det lite kallare här idag, men 27 C är fortfarande alldeles för varmt för att jag ska orka med speciellt mycket. Dessutom säger ryggen ifrån ofta nuförtiden - måste ta massor av pauser. Var hos frisören idag och även om det var rätt passivt från min sida så är det ungefär vad jag orkar med i värmen....
  • Halley

Är i vecka 38, alltså 37+5.

Min man kom hem efter en cykeltur idag och föreslog en tur till stranden. Så skönt att få svalka sig!

Känner också ett tryck neråt. Har lite hosta kvar från min förkylning och det känns i de främre fogarna ikväll. Hoppas att det ska vara ett bra tecken

• Halley
    larssonkaa skrev 2014-07-28 22:59:59 följande:

Det började nyss ila som f*n i mina ljumskar.. Som sendrag fast i ljumskarna och det gör skitont! Ngn annan som upplevt det? Är det foglossning som känns så? (Har haft enorm tur och inte känt av ngn foglossning alls hittills!)

Nä, tror snarare att det är senor eller liknande som gör ont. Står kort om det här att det kan vara för att livmodern växer. www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Vanliga-graviditetsbesvar/

Min foglossning känns mer som att jag har ont när man trycker där det finns ben - och det gör ondare när man trycker...
  • Halley
    larssonkaa skrev 2014-07-30 00:07:32 följande:

Måste gnälla lite såhär på sena kvällskvisten..

På efm idag började det mola och det övergick till att göra redigt ont. Höll i sig en stund, sen bara försvann det lika plötsligt. Framåt kvällen började det göra ont i ljumskarna och när jag skulle till affären (3 min promenad) gjorde det riktigt ont i höfterna och lite bak i ryggen. Men sen för ngn timma sen gick det också över och nu känner jag ingenting. Igen.

Så frustrerande! Man hinner lagom tänka att "shit, nu kanske något är på g". Sen inget mer! Vore ju bättre om det körde igång och sen är man där och utan återvändo så att säga..!

Märks det att det är min första förlossning eller? Ska jag vara ärlig så börjar jag bli mer och mer nervös... Tänker mycket komplikationer som kan uppstå, om bebis kommer må bra, hur ont det kommer att göra egentligen.. Hur jag kommer att hantera smärta och allt vad en förlossning innebär.. Osv, osv... Suck!

God natt tjejer! :)

Min första förlossning me. Känner absolut igen mig i det du skriver. Om man bara kunde få facit på hur det kommer att gå så vore jag mycket lugnare, men det går ju inte. Att föda barn i Sverige är ju ett av de säkraste platserna i världen att just föda barn i. Fast det perspektivet är svårt att tänka i när man sitter här med sin oro. Klart det kommer gå bra och ut måste ju barnet på ett eller annat sätt Plus att det faktum att kvinnor väljer att föda mer än ett barn måste tyda på att det är värt vad man måste oroa sig för och plågas igenom vid en förlossning. Försöker tänka på det här, men inte alltid så enkelt alla gånger som sagt.
  • Halley
    Limaliie skrev 2014-07-31 12:25:55 följande:

www.expressen.se/kvallsposten/smitta-upptackt-hos-flera-nyfodda-pa-bb/

läskigt tycker jag hoppas ingen av er ska föda där.

Ja, de där mikroorganismerna vill man helst undvika. Har nog att oroa mig med kommande förlossning som det är.

Vi har ett könsneutralt namn på förslag; Ellis. Tycker att det är fint och passar bra eftersom pappan är amerikan och det får mig att tänka på Ellis Island som kopplar samman USA och Europa i ett historiskt perspektiv. Sedan ska andranamnet vara "könsspesifikt" och då tänker vi ett namn som någon i släkten har, t ex Lillian eller Algot. Tycker att det här med namn är kul, men svårt. Har själv ett väldigt ovanligt förnamn som nästan ingen kan uttala, så det vill jag helt undvika nu.
  • Halley

Hehe, Larssonkaa, bra lista! Kom även på:

Kunna dricka juice på morgonen utan att få halsbränna.

Använda mina ringar.

Njuta av att ha normal kroppstemperatur.

Använda skor som normalt passar mina fötter.

• Halley

Hoppas inte att det där med förlossning på samma dag i månaden som man fyller år gäller för mig. Har 11dagar till BF, men 25 till "födelsedagen". Kan ju trösta mig med att länet jag bor i tillämpar igångsättning Bf+14, så det skulle ju vara på min "födelsedagsdag i månaden" :-P

• Halley
    thefee skrev 2014-08-02 22:32:00 följande:

Jag blev inte erbjuden något annat än badet men jag hann ju inte med något annat heller ;) tror nog också att dom ger förslag på olika smärtlindringar när dom ser att det tar länge eller att man har jätteont och inte står ut. Det är ju deras jobb och dom gör ju det flera gånger om så om någon har koll på smärtlindring är det väl dom :)

Är det någon som läcker mjölk eller har börjat göra det innan förlossningen? Har bara läst att man kan läcka lite mjölk innan men aldrig läst eller hört att någon gjort det. Fast det kanske man inte pratar om heller ;)

Japp, läcker råmjölk och har gjort i flera veckor. Lite irriterande. Fast det kommer bara lite så att jag får tvätta BHn lite oftare än vanligt bara. Undrar om det betyder att mjölkproduktionen kommer igång snabbt när barnet väl kommer... (?)
  • Halley

Ja ja, fortsätter väl att producera mjölk i brösten och samla vätska i händer och fötter till väldigt lite nytta då.... Du får gärna komma ut nu bebis... Så kan jag få testa att producera mjölk på riktigt (och bli av med svullna händer o fötter hoppas jag)

• Halley
    Limaliie skrev 2014-08-04 12:17:53 följande:

Tjohooooo! Är bara inne en snabbis, är hemma och hämtar hunden som ska till svärmor och har handlat lite.

Blir igångsatt idag med kateter, är fortfarande öppen 3 cm så de ville sätta en sådan innan de tar vattnet.

Så vi får se hur lång tid allt tar, men bebis är här snaaaart. Pju så uppspelt jag är och nervös. Fick ligga med ctg idag och värkarna va uppe i 80 men jag kände dom inte? Fattar inte det.

Jaja....önskar er allt gott i tråden, så ses vi om några dagar! Hoppas fler hinner få sina bebbar

Lycka till! Så spännande! Också nyfiken och uppskattar en uppdatering senare
Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida