Anonym (Rövknullad) skrev 2025-06-27 18:53:01 följande:
Jag är kluven, har legat med mitt ex flera gånger men då de inte var jag som avslutade relationen så är det rent av destruktivt.
Mår som en kung varje gång sen går de ett tag efteråt och då börjar jag må dåligt för jag vet att den personen kan träffa någon ny när som helst.
Kommer gå i bitar den dagen den personen hittar en ny....
Förstår dig och det är naturligare än man kanske kan tro. Dels är det naturligt att vår hjärna signalerar att något vi upplever skönt och bra, det vill vi få återuppleva igen och igen och en rädsla att mista den möjligheten faller sig naturligt. Sen är ju inte vi svenskar världskända för att kunna glädjas åt andras lycka direkt, säger det med glimten i ögat. När grannen parkera sin nyköpta fins bil på uppfarten så gnager det lite i oss och vi rusar inte direkt över och gratulerar och beundrar direkt. Men åter till ditt x. Ett tips är väl att bearbeta redan nu vad som kan bli den naturliga fortsättningen, dvs att hon hittar en ny partner.
Ett annat tips är att ta upp er vad man skulle kunna kalla för nya relationsform och diskutera den utan att gå för djupt in på känslorna kring detta utan mer den tekniska biten och hur ni ev tar detta vidare om hon (eller du) hittar någon annan. Jag har ex där vi gemensamt bestämt att vi har en så pass bra sexuell synergi och bra vänskaplig grund, att vi bestämt att vi håller kontakten oavsett om vi går in i nya relationer eller inte, och är vi singlar i samtid så vet vi att vi har varandra och slipper jaga på nätet eller krogen. Vi är kk men med vissa mått av både vänskap och känslor skulle jag säga.