• Äldre 22 Jul 09:16
    5619 visningar
    30 svar
    30
    5619

    Är du med i facket?

    Är du med i facket, a-kassan eller kanske inte något av det?
    Vilket fack och varför?
    Diskutera gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du med i facket?
  • Äldre 22 Jul 10:05
    #1

    Nej, som hemmamamma har det känts som en onödig utgift. Tänkte gå med i facket om jag någon gång får fast jobb.

  • Äldre 22 Jul 11:21
    #2

    Är med i Akademikerförbundet SSR och a-kassa. Varför? Det är en ekonomisk trygghet - i alla fall att vara med i a-kassan. Funderade på att går ur och enbart betala till a-kassa, men ångrade mig.

    Jag hade behövt deras hjälp vid ett tillfälle, men fick ingen, så jag är besviken på dem. Fackföreningarna känns mer som tandlösa tigrar numera.

  • Litet My
    Äldre 22 Jul 12:01
    #3

    Nej, enda gången jag verkligen verkligen behövt hjälp av dem fick jag inte det.

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 22 Jul 12:02
    #4

    Är med i à-kassan såklart. Facket har jag inget förtroende för alls så där är jag inte med.

  • Äldre 22 Jul 13:49
    #5

    Jag har gått med igen efter att bara varit med i a-kassan under många år eftersom jag totalt tappade förtroendet för de fackförbund jag var med i tidigare. Men nu när jag fyllt 45 kände jag att det börjar bli svårare på arbetsmarknaden igen och det är bra att ha inkomstförsäkringen om man blir arbetslös.

  • Äldre 22 Jul 15:17
    #6

    Facket och a- kassan. Fattar inte hur folk tänker när de inte är med i a- kassan och sen gnäller över att de inte får hjälp. Dahh! Facket har hjälpt mig i en förhandling och de var till jättestor hjälp. Så jag är jättenöjd.

  • Anonym (hmm)
    Äldre 22 Jul 17:09
    #7
    The past is now skrev 2014-07-22 15:17:57 följande:

    Facket och a- kassan. Fattar inte hur folk tänker när de inte är med i a- kassan och sen gnäller över att de inte får hjälp. Dahh! Facket har hjälpt mig i en förhandling och de var till jättestor hjälp. Så jag är jättenöjd.


    Kan du inte förhandla åt dig själv?
  • Anonym (medle­m)
    Äldre 22 Jul 17:18
    #8

    Japp, jag är medlem. Har haft nytta av dom flera gånger.
    Fast lite olika beroende på vilket förbund. Var med i Metall för många år sedan och de var riktigt bra. Sedan Kommunal och Handels men de var sämst. Nu är jag med i Sac sen några år och dom är också riktigt bra. Gick med i dom för att jag fick bra hjälp utan att ens vara medlem.

  • Anonym (white collar­)
    Äldre 23 Jul 21:15
    #9

    Absolut, för jag tycker att mitt fack bedriver en intelligent verksamhet och påverkar företaget jag jobbar på på ett positivt sätt.

    Ska man stå emot globala ägare och förklara vad som gäller i vårt land så kan det bli jobbigt utan fackligt stöd.

  • Äldre 23 Jul 21:22
    #10

    Jag är med både i facket och a-kassan. Jag förstår inte hur man vågar att inte vara det.

    Har själv haft stöd av facket när jag blev uppsagd av en tidigare arbetsgivare och det var ovärderligt. Hade aldrig haft en chans i förhandlingen med arbetsgivaren utan dem och fick nu istället till en väldigt fördelaktig deal.

    Min man var med om att hans arbetsgivare tvingades säga upp ganska många pg av arbetsbrist och de som var med i facket prioriterades helt klart i det läget. Facket var samtidigt väldigt tydliga med att de enbart stöttade och förhandlade för de som var deras medlemmar. De som inte hade facket bakom sig stod väldigt ensamma.

Svar på tråden Är du med i facket?