Inlägg från: Anonym (Två problem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Två problem)

Jag slog mitt barn :(

Jag har haft två fyraåringar (samt jobbar i förskolan, om det nu har någon betydelse) och visst kan det vara ett jävla liv ibland, men att spottas, rivas, sparka, slåss i ansiktet o.s.v som din dotter gör, det tycker jag är helt utanför alla gränser. Att ni inte, någon av er, någonsin tappat fattningen tidigare, det tycker jag är otroligt positivt!

Jättebra att du tänker igenom hur du kan göra, men jag undrar om ni inte behöver få hjälp med mer strategier runt tjejens beteende.

• Anonym (Två problem)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-24 22:35:42 följande:

Du får gärna ge tips kring vad du tycker hade varit bra saker att göra. Vi säger alltid till henne, försöker få henne ur situationen, försöker ge henne nya verktyg, ger henne chanser att få beröm för andra saker (alltså välja att göra bra hellre än att göra dåligt). Vi försöker att ha rutiner och ge henne möjligheter att få vila så att hon inte ska bli överstimulerad.

Jag kan omöjligt ge tips eftersom jag inte ser hur ni gör. Ibland kan man ju också bli FÖR mycket av "nu ska jag göra helt rätt" , så att det blir "mjäkigt och pratigt" till slut och man "pratar sönder" barnen. Jag har absolut ingen aning om hur ni egentligen gör. Däremot tänker jag att om ni testat allt och gör "rätt" och barnet fortfarande spottat, slåss och har sig, då kanske det är dags att söka hjälp ändå, för hennes beteende.
  • Anonym (Två problem)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 11:42:03 följande:

Ja, och jag vet ju inte hur de som har barn som inte varit sådana här är. Kanske är deras barn kanske inte lika känslosamma? De kanske tidigt blev förtryckta? Deras föräldrar kanske inte stimulerar barnens jag-känsla utan mer bara "föräldrar bestämmer"-känsla? Detta vet vi ju mycket lite om.

Som mamma till flickan är jag inte ett dugg orolig för att det här skulle vara onormalt eller för att det skulle vara något fel på henne. 

Jag tror, som andra också skriver att du är så traumatiserad av din uppväxt att du känner att allt som inte är "rätt" är förtryckande, kränkande och misshandel. Det är en sak att vara "känslosam" och en annan sak att ge sig på andra människor fysiskt!
Svar på tråden Jag slog mitt barn :(