3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?
Hej. Jag vet vad jag pratar om när jag nu skriver detta.
DU kommer aldrig att kunna hjälpa honom. Det är ingen klyscha, det är sanning. Du kan vara bromskloss. Du kan vara den pedagogiska, stöttande personen och 9 ggr av 10 kanske dina ansträngningar ger resultat och gör att han inte trillar just denna gången. På det sättet är du till hjälp för honom förstås. Även om han blir sne på dig och drar hemifrån (pga sin egen frustration). MEN den där tionde gången, när han faller igen. Trots dina försök, trots allt du gjort.. Den enda som kan hindra honom är han själv. Att han VET själv att han ljuger när han säger att han skulle kunna dricka liite efter 3 mån nykterhet. För vet han inte det (än) då kommer han att falla.. Igen!
Jag har missbrukat själv och nyktrat till, samt levt länge med en aktiv missbrukare. Jag har både varit den som faller och varit där du är nu. Jag vet, att vore det inte för mig och alla mina försök att bromsa, hjälpa, hindra, då skulle jag inte ha min man hos mig idag. Men jag vet också att om han själv inte hade kommit till den insikt som behövs för att klara den där 10e gången själv, på ren och egoistisk viljekraft, då hade allt jag gjort för honom inte spelat ngn som helst roll. I dagsläget fungerar det bra för mig och för min man. Men jag vaknar fortfarande kallsvettig ibland pga att jag drömt att han börjat om igen!
Usch, jag tycker synd om dig. Å ena sidan kan du vara vad som gör att han en vacker dag klarar att vinna över "sina demoner" och välja ett nyktert liv (som är tusenmiljoner ggr bättre!) Å andra sidan kanske du investerar så många år och så mycket tårar och frustration, utan att få något tillbaka.
Även med mina egna erfarenheter skulle jag nog råda de allra flesta att lämna.. Men du orkar så länge du orkar och kanske går det bra för er! Jag önskar er stort lycka till och hoppas på det bästa, för er båda! Hoppas att han kommer hem nykter från den där promenaden och säger förlåt och att han vet att du har rätt!