Inlägg från: Anonym (lämna...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lämna...)

3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?

Alltså jag brukar inte säga lämna men... Jag har varit med en missbrukare och du kan inte göra ett skit, låt honom leva med sin alkohol och gå vidare. Bästa jag nånsin gjort var att lämna mitt ex. Särskilt för vår dotters skull. Det sög och suger verkligen att jag nu behöver leva utan mitt livs kärlek, men det är värt det när jag kan sova tryggt utan att oroa mig för vilken tid han ska komma hem och fråga mig om pengar... Och jag föredrar att min dotter växer upp utan en pappa än undrande "varför gör inte pappa som han lovar? vad gör jag för fel?"

Lyssna inte på Anonym (kanske) - denna person är antingen alkoholist själv eller grovt medberoende...

• Anonym (lämna...)

Okej, han har inte druckit än... Men hans attityd säger mig att det inte dröjer länge. tyvärr. Hade han sagt, "fan vad jobbigt det är att jag vill dricka när jag vet att det kommer sluta illa" hade det varit annorlunda. Hans ord just nu är PRECIS vad vilken missbrukare som helst säger, skyller ifrån sig, dumförklarar dig osv. Du skrev att han gick ut på en promenad - jag trodde att han hade gått ut för att dricka. Är du säker på att han inte gjorde det?

Jag förstår absolut att du inte vill/kan lämna honom om han ännu inte begått något snedsteg. Men beredd dig på att det är stor risk för ett snedsteg inom snar framtid. Bered dig både mentalt och "fysiskt" - vem ska du ringa, vart ska du åka, vem ska ut ur ert hem, han eller du, vart skickar du hans grejer om han inte kommer och hämtar dem själv osv.

Om du behöver råd för hur du ska agera för att hans tillstånd just nu (vill dricka men gör det inte) inte ska bli värre så har jag dåliga nyheter. Det finns INGENTING du kan göra. Och det kan jag säga hur många gånger som helst men du kommer förmodligen ändå behöva lära dig den hårda vägen. Det finns ingenting du kan göra. Inte ens om du skrek på honom och viftade en flaska framför ansiktet på honom vore det ditt fel att han drack. (Men just det kan du ju försöka undvika...)

• Anonym (lämna...)
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2014-07-27 20:04:59 följande:

Men vet du vad TS, han sa inte "nu börjar jag få tankar på att dricka igen, kan du hjälpa mig att hantera dem". Istället förnekar han att det är ett problem, hävdar att DU är problemet. Ni är tillbaka på ruta ett. Ledsen men du måste inse det. Drickandet är HANS problem och det ska INTE gå ut över era barn, vilket det uppenbarligen redan har gjort. Du har INTE skyddat dem utan de har redan hamnat i situationer som de inte borde ha befunnit sig i, som du fått röja upp. Det är inte att skydda. Jag har, efter flera års medboroende (alkoholism och psykisk sjukdom) lämnat mannen som jag är gravid med. Jag kommer aldrig att kunna göra honom "frisk". Det måste få bli hans val. Jag kommer att ställa som ultimatum att han ska bevisa för mig att han är nykter om han ska ha sitt barn, hur han vill göra det är HANS problem. Jag kommer själv från ett stabilt och tryggt hem och det ska mitt barn också få göra. Att hennes pappa kommer vara lite kocko är väldigt tråkigt, men han ska inte få förstöra henne. 

Du TS är så tydligt medberoende. Och även om du själv säger det så är det uppenbart att du inte förstår innebörden av det och hur det påverkar dig. Du behöver hjälp med detta, samt distans till den destruktiva relation du lever i. Lämna honom, i alla fall för en period. Lättnaden när man inser att man inte måste leva med lögnerna, osäkerheten, ilskan, ansvaret för någon annans beteende, tvivlen, det ständiga ifrågasättandet av sig själv, rädslan, att aldrig veta var man har den andre, att aldrig kunna ta något för givet..osv osv...den lättnaden är underbar och den bästa gåvan man kan ge sig själv, och sina barn!

Åh du har så rätt. Jag beklagar beslutet du behövt ta, men du har så jävla rätt. Och jag känner/kände precis samma. Han ska inte få förstöra henne (jag grät nästan när jag läste ditt inlägg).

TS - läser du det här? Lämna, i alla fall för en period. Lämna helt, under en längre tid. Prata inte med honom, eller hans familj, eller någon som känner honom. OM han kan vara den man du vill ha, OM det är möjligt att ni kan ha hela framtiden tillsammans så kommer ni ha det även om ni lever ett eller ett par år helt avskilda från varandra. Och du kommer må så mycket bättre under tiden.
Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?