Inlägg från: Anonym (slöseri) |Visa alla inlägg
  • Anonym (slöseri)

3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?

Alltså abstinensen ligger kvar i upp till ett års nykterhet.
    Ska h*n överhuvudtaget börja igen så får h*n göra det när hjärnan fungerar dvs. efter ca. ett år.
    Detta vet han om han har lite skinn på näsan, punkt.

• Anonym (slöseri)
    Anonym (kanske) skrev 2014-07-26 18:25:25 följande:

Say what?

Abstinens kan vara dödlig om man har en kraftig beroende men att det skulle hålla sig upp till ett år är ren skitsnack, maximalt snackar vi upp till 2 veckor och det är extremfall, en vecka i regel sen är man ren.

Vad man bär i huvudet är en sak men kroppen är fri beroende.

Sluta lalla.
    www.alkodrog.com/post-akut-abstinens-paa/
    googla mer om du känner att du behöver.
  • Anonym (slöseri)

Viktigaste av allt att komma ihåg är att alla är olika. det finns historier om alkoholister som söp ihjäl sig inför barnen och det finns de som slutat dricka bla. jag själv.
    Dock så tror jag att full insikt och åtminstone ett återfall är en nödvändig del i ett tillfrisknande. Det finns även de som tillfrisknat utan återfall så jag vet inte ens varför jag tog med det, känns bara som att "det är vanligast" och definitivt inget tecken på om h*n kommer att klara det eller inte.

• Anonym (slöseri)
    Anonym (kanske) skrev 2014-07-27 09:13:19 följande:

Det har inget med abstinens att göra.

Givetvis är det inte det enklaste att fylla upp tomrummet efter nått som har länge varit en betydande del av livet men att kalla det för abstinens är direkt felaktigt.

Det heter (Post akut) abstinens, du får helt enkelt leva med det faktumet. 

Vissa känner av den fysiskt andra inte. För de sistnämnda är det ett helvete att inse att abstinensen finns då de upplever det som enbart psykiskt.
    När den delen är avklarad kan man börja cementera sin nykterhet.

• Anonym (slöseri)
    Anonym (kanske) skrev 2014-07-27 09:44:07 följande:

Jag har senast för ett år sen googlat på det ganska djupt och det är en nykommen uppfinning, vist kan man ändra namnen och klumpa ihop olika tillstånd under samma flagg men det förändrar inte faktum att psykiskt och fysiskt beroende är två helt skilda saker.

Självklart känner man sug _efter_ abstinensen har avtagit, man måste lägga om halva sitt liv vilket inte alla klarar men att kalla den perioden för abstinens där det kan i många fall ta år innan man reser på sig igen är fel.

Lev med det ;)

Det var däremot ingen rolig läsning när jag googlade nu, hade för mig att vården skulle stå för fakta, inte generaliseringar, trams detta är.

Det kallas utveckling.

Det är inte suget som är paa, det är de skador hjärnan har dragit på sig som gör att man i stressade lägen inte har möjlighet att tänka normalt

Detta är kalla fakta :P

• Anonym (slöseri)
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-27 11:57:57 följande:

Jag tackar alla så hemskt mycket för era synpunkter, sporrande, råd och lyckönskningar!

Betyder mycket när man inte har någon att prata med "Irl"..

/..../

Just nu var det alkoholen och tanken att han ville dricka..

Vill bara att ni förstår det, han har inte druckit men ville och hur skulle jag hantera det..?

Han vill ju inte ställa till det igen... att få honom att pröva campral eller liknande vore absolut inte fel. Vissa säger att det är skit andra att det funkar men om det funkar för honom så är det ju kanon eller skitbra.
    Han måste ha någon att prata med, tänker jag. Det finns strategier och en är väl just att "informera att suget finns där". Det kanske betyder att man inte ska gå på den där grillfesten just nu när han är sugen.
  • Anonym (slöseri)
    Anonym (kanske) skrev 2014-07-27 17:00:21 följande:

All utveckling är inte till det bästa, skador som man drar på sig, hur menar att du att återhämtningsperiod hör till abstinens?

Abstinens är direkt drogrelaterat, du har abstinens när drogen lämnar systemet och beroendet gör att kroppen inte fungerar som den ska, när det är över så är abstinensen över, att det sedan kan ta olika lång tid att defacto komma upp på benen igen och bygga upp sitt tillvaro/fysik är nått helt annat.

Det är fakta, den nya versionen av det hela är bara generaliserande sörja utan verklighetsförankring.

Nej, men oftast när det gäller frågor som läkarvård, som vi nu diskuterar här.
    Det är inte jag som menar det är alla professorer sammantaget som hävdar detta. Och sitter man som lekman och argumenterar emot detta så är van förmodligen van att kämpa mot väderkvarnar.

Det är i högsta grad drogrelaterat. Utan den så kan du aldrig få dessa fysiska genvägar i huvudet.
    Komma på benen och bygga upp tillvaron har inget med paa att göra (se tidigare svar) det kan ägna 100% av tiden till efter abstinensen dvs. upp till ett år efter sista glaset.

Du är ganska ensam om den tanken.
    Det är väldigt många missbrukare som tror att de kan sluta, som förleder sig i detta tänk.

• Anonym (slöseri)

Anonym (kanske) skrev 2014-07-27 19:59:39 följande:

.../jag ger inte detta många månader förrän det är tillbaks till det som nyligen var sant, man gör skillnad på direkta effekter av droger och inte tar med individuella handlingar som i slutändan inte är direkt drogrelaterade./... 

Nej, det tror jag det :D

PS. detta är absolut inget nytt, det fanns redan på VHS:ens tid ;)

Anonym (?) skrev 2014-07-25 18:45:12 följande:

Vad skulle du gjort? 

Lycka till.

Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?