• molly50

3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?

Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-26 11:56:04 följande:
    På mattan? Alltså jag vet inte men efter fyra år av detta problem med: DENNA gången går det, jag looovar. 
    Tagit med min stora till stranden med 1.6 promille i blodet. Ljugit, gått bakom ryggen, undangömt osv osv. 
    Nej du får ursäkta men jag har väääldigt svårt att lita på att just denna gången är det annorlunda. 
    Men varför stannar du då kvar hos honom?
    Tänk på dina barn och på hur de kan skadas av hans problem.

Jag hade en nära vän som hade både alkohol- och tablettmissbruk.
    Jag stannade kvar och försökte och försökte hjälpa honom.
    Skjutsade honom till psyk osv.
    Som tack för detta så utsatte han mig för ett våldtäktsförsök.
    Behöver jag säga att han inte är min vän längre?
    Han sökte visserligen hjälp efter det och blev nykter,men det han gjorde mot mig gjorde att jag inte ville ha honom i min närhet längre.
    Jag kunde helt enkelt inte lita på honom.

Jag tycker att du har gett din man fler chanser än han har förtjänat.
    Kanske skulle han inse allvaret om han inser vad han håller på att förlora om du tar barnen och lämnar.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-28 12:34:13 följande:
    Men jag kan inte lämna! Vem skulle då ha koll och veta vad han gör när han är med barnen? Ingen. <och trots allt han gjort så älskar jag honom. 

Han drack inte i fredags, han har inte druckit nu heller. Han har inte ens nämnt det. att han sa det att han ens frågade, fick mig att tappa hoppet. Men han gjorde ingenting. Jag vet inte vad jag ska göra.. Om jag ska visa honom denna tråden? Om jag ska ställa ultimatum NU helt out of the blue eller om jag ska invänta nästa gång han vill och säger att han inte har problem.. Jag vill inte vänta, jag vill inte ha ont i magen och jag vill inte lämna för då vet jag att han tar till flaskan. Jag är den enda som finns och stoppar.. 
    Du kan alltid prova att ställa ultimatum och be honom att visa att han verkligen har för avsikt att vara nykter nu eller så går du och tar barnen med dig.

Hur tror du att han skulle reagera om du visade honom tråden?
    Kanske skulle han känna hur fel ute han är om han får se allas åsikter här.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-28 14:17:43 följande:
    Hur jag tror att han skulle reagera? Han skulle gå bananas . Uttrycka sig ungefär såhär: Varför gör du så?! Dom känner inte mig! Helt främmande människor som ska sitta och uttala sig om mitt liv och vad jag kan och inte kan! Dom fattar ingenting!

Ungefär så tror jag.. Sen skulle han gå ut på promenad och jag skulle försvara mig med att säga att jag behöver skriva av mig, få input från andra och be om ursäkt om jag sårat honom..
    Att försöka lägga skulden på andra är ganska typiskt för en missbrukare.
    Och själv hade jag aldrig stått ut med något sådant.

Hur tror du han skulle reagera om du ställer ett ultimatum och ber honom att söka hjälp för sitt beteende eller så lämnar du honom?
    Tror du han skulle gå bananas då med?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-28 17:01:49 följande:
    Jo jag vet :/ pappa gjorde samma och jag brukar bara bemöta det med att skaka av mig och försöka förklara men det går inte in. Så oftast ger jag bara upp och ber om ursäkt istället.

Jag har gjort det men då handlar det om att missbruka. Inte enbart tankar om att dricka igen. Skulle jag förbjuda tankarna så skulle han känna sig kvävd, skulle nog vem som helst göra..

Beteendet kan jag heller inte göra så mycket åt känner jag, enbart han kan ju ändra på det men då gäller det att han förstår och inser vad jag menar. Det är någonstans där det brister eftersom han inte förstår utan enbart tror att jag är jävlig. Drar jag upp gamla saker som han tyckte DÅ att jag var "jävlig" över så inser han nu att jag bara ville hjälpa.

Men just för stunden, just när han är "inne" på ett spår tänker han enbart på hur elak jag är.. Så svårt att förklara men man känner sig rätt liten och överkörd då man enbart vill hans bästa.

Jag älskar honom och skulle bli helt förtvivlad om han valde att dricka igen och jag får ta barnen och gå. Det ultimata är om han lovar, står vid sitt ord och verkligen visar att han älskar oss mer än missbruket..
    Jag förstår att det inte är så lätt med din bakgrund osv.

Men jag tror att du måste börja sätta dina barn och dig själv i första rummet nu. Hur tufft och svårt det än känns.
    Han verkar inte vilja sluta dricka helt och hållet och då är frågan vad som är bäst för barnen.
    Att bo med båda föräldrarna där den ena dricker och den andra mår dåligt eller att bo med den ena föräldern som mår bra och den andra försöker ta tag i sitt liv och göra något åt saken.

Har din man gått på AA? Om inte så borde han kanske göra det för att komma till insikt om att han är beroende och hur det påverkar både honom själv och alla i hans närhet. Framförallt dig och barnen.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?