• Anonym (?)

3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?

Han säger att det inte blir ett missbruk igen. Jag säger att han gör som han vill men att han också vet vart jag står.

Han hamnade på psyk pga missbruket. Därefter blev soc inkopplade då det finns barn i familjen som fixade behandling. 
    Jag stod kvar, lovade att finnas och stötta. Missbruket har funnits i många år, perioder mest. 
    Han lovade att nu skulle det vara på riktigt. Han har fått så många chanser att vara ren. Och jag har stått kvar varje gång han fallit tillbaka. 

Idag är det sol. Idag ville han på bolaget och köpa alkohol. Jag blev mest stum, 3 månader nykter nu. Sedan blev jag ledsen och skärrad: nu börjar karusellen om igen. 
    Han blev förbannad och sa: Fan! Jag är en vuxen människa och kan inte ens få bestämma när jag ska dricka alkohol! 
    Först försökte jag vara pedagogisk och förklara allt som han lovat förr, alla gånger allt gått åt helvete. Han vill inte lyssna, svarar bara att NU är det annorlunda. Nu har han lärt sig en läxa (som han kallar det för)
    Sen blev jag uppgiven, då började han säga att det är JAG som har problemen och inte han. 

Hur jag än vrider och vänder på det så går det inte in. Han förstår inte att tre månaders nykterhet inte är såå väldigt lång tid och att ta till flaskan nu bara för att det är sol och sommar kan få förödande konsekvenser. 

Men alla andra kan ju dricka? Alla jag ser på uteserveringarna? Är dom alkoholister?. - kontrar han med. 

Och nu när jag inte kom längre så stack han hemifrån. Promenad kallar han det. Promenad när han inte pallar trycket. 

Vad skulle du gjort? 

• Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?
  • Anonym (Ts från mobilen)
    Holler skrev 2014-07-26 00:28:56 följande:
    Så alla återfall hittills är inte tillräckligt?

Fan vad jävla sur jag blir när idioter väljer bort barnen för en jävla alkis.

Skärp dig för fan kvinna!!!!!
    Men va? Skrev jag inte att jag sparkade ut honom en gång? Fick in honom på psyk en gång? Berättade för soc vad han höll på med en gång?
    Varenda liten gå¨ng är en g¨ng för mycket men nu behövde jag hjälp med hur jag ska hantera TANKEN han får. suget och viljan att dricka. 
    Drottningen70 skrev 2014-07-26 00:45:33 följande:
    Om han vill ha en utredning så måste han ha varit helt nykter ett antal månader för att den ska bli korrekt. Det kan ju vara en morot. Annars tänker jag att antabus kan vara en hjälp om han har en motivationssvacka. Många upplever det som en lättnad att man varje dag slipper fatta beslutet att ge fan i att dricka för att man KAN inte dricka med antabus i kroppen. En annan hjälp kan vara sugdämpande läkemedel, som tar udden av värsta törsten.
    Antabus fungerar inte att kombinera med dom stämningshöjande och antidepp han redan äter har jag läst någonstans.. 
  • Drottningen70
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-26 10:17:06 följande:

Antabus fungerar inte att kombinera med dom stämningshöjande och antidepp han redan äter har jag läst någonstans.. 

Antabus går att kombinera med nästan alla andra mediciner, det är när det är andra mediciner som kan ge leverpåverkan som man ska vara försiktig. Vilka andra medicinet tar han? Om han tar mediciner som inte är lämpliga tillsammans med antabus lär det å andra sidan också vara olämpligt att dricka.
  • Simon 681

Skulle ställa ett sista ultimatum om att gå med i exempelvis länkarna och att ens lukta på en vinkork är att han bryter löftet eller att eller avsluta förhållandet. Skulle nog vilja ha det skriftligt.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
    Simon 681 skrev 2014-07-26 11:12:17 följande:
    Skulle ställa ett sista ultimatum om att gå med i exempelvis länkarna och att ens lukta på en vinkork är att han bryter löftet eller att eller avsluta förhållandet. Skulle nog vilja ha det skriftligt.
    Skulle jag ge det förslaget skulle han lämna mig först. 
    Som han säger/skriker: Jag är en vuxen människa men jag får då fan inte bestämma vad jag ska göra! Får inte göra som jag vill för dig! 

Jag vill inte "kväva" honom som han säger, jag vill hjälpa men han fattar inte.
    Drottningen70 skrev 2014-07-26 11:04:41 följande:
    Här kan du läsa mer om att kombinera antabus med andra läkemedel
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/La.../
    Tack!
    Drottningen70 skrev 2014-07-26 11:04:41 följande:

Här kan du läsa mer om att kombinera antabus med andra läkemedel

www.1177.se/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Lakemedel-vid-alkoholberoende/

Fast antabus gör ju bara så han mår dåligt OM han dricker. det är ju inte problemet (än..)

Problemet är ju just nu att han VILL och inte förstår att det kanske inte går på ett normalt vis..
  • Anonym (kanske)
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-26 11:20:42 följande:
    Fast antabus gör ju bara så han mår dåligt OM han dricker. det är ju inte problemet (än..)

Problemet är ju just nu att han VILL och inte förstår att det kanske inte går på ett normalt vis..

I det fallet är problemet mer att du inte förstår, hur kan du med all säkerhet säga att han inte har lärt sig sin läxa och kommer vara mer på mattan i fortsättningen?

• Drottningen70

Man kan ta antabus just för att dagligen slippa kämpa mot känslan "ska jag eller ska jag inte" när man väl tagit antabusen vet man att man inte kan. Många upplever det som en stor lättnad.
  • Drottningen70

Har träffat många som efterfrågar antabus just för att de märker att de börjat förhandla med sig själva om att det är nog inte så farligt, en öl kan väl inte skada. Just den dagliga kampen är väldigt jobbig. Ungefär som att när man försöker låta bli att röka ständigt går med vita knogar och det är supersvårt att låta bli att tända den där ciggen efter maten eller på uteserveringen och hela ens tankar upptas av att försöka låta bli, tillskillnad från när du exempelvis sitter på ett flygplan och vet att du faktiskt inte under några omständigheter KAN röka, då blir det liksom också lättare att låta blu och du slipper brottas med dig själv.
Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?