• Äldre 29 Jul 13:13
    10592 visningar
    15 svar
    15
    10592

    Ni som slutat röka - hur länge varade abstinensen???

    Har varit rökfri i fem månader. För mig gick det förvånansvärt bra att sluta dock. Fick inget problem med humörsvängningar eller låg och grinade av abstinens. Kändes bara bra att sluta. (Hade rökt varje dag i sex år, men feströkt i tio). Det enda jag minns var jobbigt var att jag den första månaden blev så extremt rastlös, orolig och uttråkad. Tidigare hade jag ju rökt varje gång jag var det minsta lilla uttråkad och det var sjukt jobbigt att försöka hitta på saker hela tiden så att jag slapp känna rastlösheten. Men det höll sig någon månad bara, sen vande jag mig.

    Röksuget tror jag aldrig försvinner dock. Är fortfarande sugen varje dag.

  • Äldre 29 Jul 23:42
    #9
    Gojtan skrev 2014-07-29 19:10:41 följande:
    Hm... Minskar inte själva röksuget, menar du? Det borde ju kännas extremt omöjligt om det inte finns ett mål i att slippa suget, tänker jag?
    Det minskar på så sätt att man inte tänker på det konstant. Men röksuget dyker upp ofta, framför allt när någon annan röker, eller när jag ser cigg på bild. Men jag känner mig inte längre "tom" när jag inte längre röker efter maten eller så. Men suget finns alltid kvar, men det går att hantera om man vill sluta.
  • Äldre 30 Jul 08:21
    #11
    Gojtan skrev 2014-07-30 08:01:09 följande:
    Det låter väldigt jobbigt, måste jag säga! Stackare! Kan tänka mig att det är olika och väldigt individuellt hur mycket man påverkas.

    Min sambo är väääldigt beroende dock så jag är rätt säker på att det kommer bli väldigt jobbigt för honom.
    Jag hoppas det kommer gå bra för din sambo! Kör han med hjälpmedel eller utan?

    Jag tycker jag ser större benägenhet hos de som använder nikotinplåster/tuggummin eller e-cigg att falla tillbaka än hos de som bara slutar. För använder man hjälpmedel fortsätter man få i sig det ämne man är beroende av, vilket gör det svårare att sluta.
  • Äldre 30 Jul 09:05
    #15
    Themis skrev 2014-07-30 08:48:44 följande:

    Nikotinet gör att det bildas fler nikotinreceptorer i hjärnan som vill bli mättade med nikotin, de är de som skriker efter påfyllning när ni känner abstinens.

    Det tar enligt forskningen ca 2 år efter att man slutat innan kroppen har reglerat ner antalet receptorer till "normalt" igen. Men den fysiska abstinensen ska försvinna inom 1-4 veckor.

    Hur lätt eller svårt det upplevs att sluta är dock väldigt individuellt eftersom våra hjärnors belöningssystem är lite olika rent biokemiskt och man vet att en del personer har anlag för att lättare bli beroende.

    Maggank: Det finns många studier som visar att rökavävnjningsmedel hjälper rökare att sluta. Chansen att lyckas vara rökfri i 12 månader utan några hjälpmedel är ett fåtal %, medan de mest effektiva rökavvänjningsmedlen höjer chansen till 25%.

    Även om vissa användare fortsätter använda nikotinpreparat är det en enorm hälsovinst jämfört med att röka, eftersom man slipper få i sig 4000 kemiska ämnen varje dag förurtom nikotinet, däribland tjära, arsenik, tungmetaller, radioaktivt polonium, akrylamid m fl ämnen som man måste använda skyddsutrustning för att hantera i industrin. Dessutom tillsätter tobaksindustrin själv ämnen som gör cigaretterna mer beroendeframkallande, vilket många borde bli arga över.

    news.bbc.co.uk/2/hi/393075.stm

    Den generella linjen från forskningen är att rent nikotin inte kan ge cancer (det finns en studie av många hundra som kom till annat resultat och den har ifrågasatts).

    Därför borde det vara självklart 2014 att inte sprida cancerframkallande rök omkring sig när man kan välja rent nikotin. Att sluta med nikotin är sedan upp till var och en.


    Nu låter du onekligen väldigt påläst, vilket jag inte direkt kan påstå att jag är. Men för det första när jag sa att många faller tillbaka när de använder hjälpmedel så pratade jag utifrån egna erfarenheter, betraktelser och också egna reflektioner. Nikotin kanske inte ger cancer, men det ökar blodtrycket och påverkar både hjärta, kärl och andningsvägar. Och stimulerar belöningssystemet i hjärnan.

    Jag har noll tillit till läkemedelsföretag idag och är helt övertygad om att hjälpmedlen enbart finns för att tjäna pengar. De innehåller beroendeframkallande ämnen så att personerna äter deras skitprodukter och blir beroende av dem istället, eller faller tillbaka till ciggen. Allt inom läkemedelsindustrin handlar om att tjäna pengar, inte faktiskt hjälpa människor. Tyvärr.

    Du skulle inte ge en alkoholist eller heroinist alkohol eller droger som hjälpmedel för att sluta. För det underhåller bara deras beroende och de får svårare att sluta. På samma sätt som det är helt logiskt att en nikotinist inte ska få nikotin som hjälpmedel, eller en sockerberoende få socker.
Svar på tråden Ni som slutat röka - hur länge varade abstinensen???