• Aqt

    Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.

    Bor i Stockholm och irriterar mig på den utbredda religiösa fundamentalismen i form av kvinnoförnedrande klädsel för
    vuxna men ännu värre många barn och ungdomar som ses klädda i både Hijab och Jilbab. 0


    Det är inte alls bra för jämställdheten och som förebilder för våra unga.


    När min familj var på gröna lund för några dagar sedan var det flertal i personalen som hade Hijab och någon form av Jilbab såg det ut som samt väldigt många bland besökarna, varav en rullade ut en bönematta vid nyckelpigan och bad till högre makter. Det förvånade mig och det har jag aldrig sett förut offentligt och så öppet.
    Jag skrev ett e-mail till tivolit och frågade hur det ser på saken med personalen m.m och nedan är konversationen.
    Jag undrar hur ni tycker och om ni tror att tillåtande av denna klädsel på arbetsplatser och för barn och ungdomar är
    bra för samhället och allas lika värde o.s.v..?

     " Hej


     


    Vill tacka för ett trevligt besök hos er häromdagen.


    Min familj har som tradition att besöka er ett par gånger om året
    och vi alla särskilt barnen tycker det är som en högtidsstund!
    Trevliga åkattraktioner, mycket skratt, god mat och härlig atmosfär!


    Men jag har en fundering efter vårat besök.
    Min familj består delvis av utländsk härkomst och representerar


    en mångfald precis som samhället i övrigt.


    Något som slog mig när vi nu besökte Gröna Lund var att


    religiös neutralitet inte gällde för en del av er personal.


    När vi betalade i entrén mot Hasselbacken möttes vi av


    personal insvepta i svart Hijab och Jilbab.
    Delar av ansiktet syntes men det känns som att man blir
    avskärmad och det är en mur mellan och att det ska visas


    att just deras religion står över neutraliteten.


    I hela Sverige liksom i övriga världen, synnerhet i Stockholm ser man dagligen


    kvinnor och barn insvepta i olika former av kvinnoförtryckande klädsel.
    Vissa kanske väljer det själva och vissa känner pressen från den religiösa kulturen


    och tvingas till det.
    Men när mina barn ser unga människor som t.o.m på arbetsplatser där kunder


    bemöts bär kvinnoförtryckande klädsel så tycker jag att det känns konstigt


    och lite olustigt.


    Vilka signaler sänder det ut? Ska religiös klädsel stå över det sekulära
    offentliga rummet? Ska man uppmuntra religiöst förtryckande klädsel


    när man representerar ett företag av rädsla att bli kallad Islamofob


    eller intolerant? Vem är intolerant? Kanske är det de som tvingar omgivningen


    till att utstå kvinnoförtryckande klädsel?
    I min dotters skola är det förbjudet med huvudbonader för alla, förutom de som
    tror på någon form av högre gudsmakt och hänvisar till en religion.
    De har vunnit över likavärdesprincipen och religionsneutraliteten och just deras tro står


    över andra värden.


     


    Jag är nyfiken på hur ni resonerar och om ni tycker det är bra att några av era anställda


    bär religiösa kläder. Jag undrar också om andra av era anställda får välja kläder själva


     p.g.a personliga övertygelser?


    Vad ska jag svara mina barn när de undrar varför andra tjejer är insvepta i svarta lakan mitt i


    sommaren?


     


    Världen över kämpar många kvinnor mot det religiösa förtrycket att få leva utan religiöst


    klädtvång och även unga tjejer för att få vara som vanliga tjejer. Men naturligtvis att


    ha den privata tro man vill på det personliga planet.
    I vår kultur anser man inte som på många håll i bl.a Islamska kulturer att det är sexuell


    exploatering att visa axlar och hår. Och för mig som religiöst neutral är det faktiskt


    kränkande att mötas av uttryck för religiöst förtryck. Hör det hemma på en nöjespark?

    Att jag skriver det här är naturligtvis inte för att jag är emot religiös mångfald,


    det hoppas jag att ni förstår.


    Min sambo är troende och många av mina vänner företräder olika religioner.
    Det tycker jag är berikande. Men det skulle aldrig falla någon av dem in, även de
    som är muslimer, att deras tro ska stå över religiös neutralitet i det offentliga rummet, särsklit


    Inte på arbetet, då det  är åt det fundamentala hållet.


    Men tyvärr betyder religionsfriheten numer att kräva särbehandling p.g.a sin religiösa tro.


    Det som bör eftersträvas bör vara att istället behandlas lika oavsett livsåskådning.


     


    Det här sammanställer det på ett bra sätt tycker jag;


     


    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1944359-hijab-ar-en-del-av-det-patriarkala-fortrycket?m=print


     


     


    Men återigen tack för ett trevligt besök, förutom det jag skriver om i övrigt förstås!


     


     


    M.v.h"

    "


    Hej!




     


    Tack för ditt mail och dina synpunkter på den religiösa aspekten hos vår personal.




     


    Jag beklagar att du har upplevt att vi sätter någon religiös klädsel framför någon annan uppfattning i det sekulära rummet. Gröna Lund är som företag neutralt vad gäller religiösa och politiska aspekter. Däremot respekterar vi våra anställdas trosuppfattningar och har inga regler för vår personal att täcka håret om de utifrån sin trosuppfattning så önskar. Vår personal bär Gröna Lunds olika uniformer under arbetstid, något annat är inte tillåtet, men önskan att täcka håret kan vi som företag inte neka till. Att personalen däremot skulle vara insvepta i svarta lakan är enligt vår klädpolicy inte tillåtet och har heller inte vara aktuellt här på Gröna Lund.




     


    Det gläder mig att ert besök här på Gröna Lund i övrigt var trevligt och vi önskar er varmt välkomna tillbaka till oss i parken!




     


    Med vänliga hälsningar,


     


     

  • Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.
  • Dao

    Eftersom allt jag skriver om slöjbärande muslimor, raderas på grund av upplevd kränkande innebörd, gör jag ett nytt försök.

    En muslima får beröra och visa sig obeslöjad för en prepubertal mansperson som inte tillhör familjen men när denne mansperson blir könsmogen upphör denna rättighet.

    Vilka slutsatser kan man dra av detta?

    Mina förslag:

    1. När den mannen blir könsmogen kan han inte behärska sina drifter om han blir vidrörd av en kvinna eller får se hennes hår.

    2. Musliman tror att mannen inte kan behärska sina drifter och tar inte risken att utsätta honom för frestelser.

    3. Rena dumheterna.


    Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
  • Dao

    Jag vill dela med mig av den här tankeväckande tråden från ett annat religionsforum:


    Hur vet en muslimsk man vilken kvinna som är hans? (ang. kvinnor i burkor)


    1- I länder som Afghanistan exempelvis där kvinnorna i vissa delar av landet ser exakt likadana ut, blåa eller svarta burkor. Lär det ju finnas en förväxlingsrisk? Kanske vill mannens fru fly från honom på grund av hemskheter i hemmet. Då borde mannens fru kunna springa iväg när mannen minst anar det till en marknad eller, gudstjänst eller liknande, hur ska mannen då kunna hitta sin fru igen?

    http://awwproject.org/wp-content/upl...ith-burqas.jpg


    2- Är det vanligt att burkabärande kvinnor flyr sina män? Hur ska männen kunna hitta sina kvinnor igen? Tänk om mannen springer ifatt en burkabärare som han tror är sin fru och så visar det sig vara en transvestit iklädd burka. Det vore humor det.


    3- Dom har namnskyltar


    Enkelt. Frugan är den i andra änden av kopplet.


    4- Enligt sharialag måste muslimska kvinnor bära registreringsskyltar bak och fram. 

    5- Nej, jag vet inte. Kanske måste de i extrema kulturer där man måste bära heltäckande ha en manlig släkting i släptåg.

    6- Rolig fråga förresten, tyvärr blir det nog inte ett seriöst svar av någon kunnig.


    7- De gömmer en GPS i frugans mustasch.


    Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
  • oOHalalOo
    realist14 skrev 2014-08-17 11:04:47 följande:
    Ok, och i länder där män blir piskade om de har får kort skägg och kvinnor får straff om de bär kläder där håret råkar sticka ut, tex..där råder det också valfrihet?
    För att hårddra det hela.

    Det behöver inte alltid finnas ett val utifrån den egna smaken eller viljan. Valet kan ske av personen i fråga ja, men hon kanske väljer för att bli accepterad, föratt livet blir lättare, för att få en man...allt vad det kan vara..men att hon skulle välja annorlunda om hon kunde, om hon bodde på en annan plats med andra värderingar.

    Det kan aldrig i min värld iallafall när det finns sådan exempel på ofriheten, vara ett plagg som jag förknippar med frihet.

    Lika lite som jag hade om vi hade blivit straffade på olika sätt om vi inte hade burit shorts och axelbandslös top.
    Det förfaringssättet kan du inte hitta i Islams urkunder däremot, så diskusissonen borde istället vara, varför gör de så?

    Det kan vara samma i Sverige. Det finns muslimer som tar av sig slöjan för att bli accepterade i samhället och därmed göra livet enklare. Så den typ av förtryck, att göra en motvillig förändring för att passa in, är fel var det en utövas.

  • oOHalalOo

    Dao

    Det är lite lustigt att det finns de som tycker synd om muslimska kvinnor och låtsas värna om dem, men sen vänder dem ryggen, sparkar på den som redan ligger och skriver saker som du gör, att männen inte hittar sina kvinnor, det ska vara skyltar bak och fram, koppel, registreringskyltar, mustasch och jag vet inte vad.
    Funderar du aldrig någonsin om vad det är du håller på med?

  • realist14
    oOHalalOo skrev 2014-08-18 21:30:01 följande:
    Det förfaringssättet kan du inte hitta i Islams urkunder däremot, så diskusissonen borde istället vara, varför gör de så?

    Det kan vara samma i Sverige. Det finns muslimer som tar av sig slöjan för att bli accepterade i samhället och därmed göra livet enklare. Så den typ av förtryck, att göra en motvillig förändring för att passa in, är fel var det en utövas.
    Jag såg en video från england, muslimer som demonsterade- de var ganska så nedlåtande och föraktfulla mot den engelska kvinnans klädsel, en kvinna frågade dem och hon var normalt klädd,i klänning, och fick höra att hon såg slampig ut osv och den hon talade med undrade vem hon ville förföra med sin klädsel.......
    Är de extremer menar du?
  • Dao

    Frågan om det umgängesreglemente som låter muslimorna vara fria med prepubertala gossar och ofria med fertila män, är outredd och det skulle vara intressant med en kommentar till mina hypoteser (utan slingrande och omfokuseringar)

    1. När mannen blir könsmogen kan han inte behärska sina drifter om han blir vidrörd av en kvinna eller får se hennes hår.

    2. Musliman tror att mannen inte kan behärska sina drifter och tar inte risken att utsätta honom för frestelser.

    3. Rena dumheterna.


    Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
  • asta66
    realist14 skrev 2014-08-18 22:29:35 följande:
    Jag såg en video från england, muslimer som demonsterade- de var ganska så nedlåtande och föraktfulla mot den engelska kvinnans klädsel, en kvinna frågade dem och hon var normalt klädd,i klänning, och fick höra att hon såg slampig ut osv och den hon talade med undrade vem hon ville förföra med sin klädsel.......
    Är de extremer menar du?
    De har inte lärt sig talesättet:" Kasta sten i glashus......
  • Aqt
    Dao skrev 2014-08-19 07:31:31 följande:

    Frågan om det umgängesreglemente som låter muslimorna vara fria med prepubertala gossar och ofria med fertila män, är outredd och det skulle vara intressant med en kommentar till mina hypoteser (utan slingrande och omfokuseringar)

    1. När mannen blir könsmogen kan han inte behärska sina drifter om han blir vidrörd av en kvinna eller får se hennes hår.

    2. Musliman tror att mannen inte kan behärska sina drifter och tar inte risken att utsätta honom för frestelser.

    3. Rena dumheterna.


     


     En liknande fundamental företeelse som också har med bisarr svartsjuka, kontrollbehov och klädsel i ämnet är att kvinnor inte får simundervisning på normala villkor i skolor och i övrigt.
    Det är inte en fördom att de har speciella tider för badhus i segregerade områden för muslimska kvinnor. Andra kvinnor är också ?välkomna? för att minimera
    risken att det kallas förtryckande och segregerande.
    Men knappast normalt och tolerant för ett samhälle. Det segregerar.
    Det enda positiva är att människor lär sig simma, men varför inte på det för vårat samhälle normala villkor.


    Återigen ska religion få säregna regler.
    I Vårby gård t.ex stänger simhallen för män för att med religiös


    Hänvisning bara undervisa med muslimska normer.
    Man sätter upp täckande gardiner för fönstren och tejpar igen glipor.
    Män (Muslimska?) kommer ofta dit och frågar om det verkligen är


    ordentligt igentejpat så att inga kan se deras fru i badkläder.
    Det är förbjudet för män från 3 år att vistas i badhuset samtidigt.
    Är det tolerant och bra för integrationen, eller är det vansinnigt?


    Nu tror många att jag hittar på detta och är fördomsfull.
    Eftersom jag har bott i segregerade förorter så vet jag att det är sant


    Och även att det förekommer i skolor där muslimska föräldrar inte tillåter deras barn att gå i simskola med klasskamrater som är pojkar.
    Och Sveriges Radio har en bra dokumentär man kan lyssna på och ladda ned nu om denna företeelse:


     Simma in i Sverige - om kvinnosimmet i Vårby gård (20140817)


    http://sverigesradio.se/sida/poddradio.aspx?programid=2332&pid=909

  • realist14
    Aqt skrev 2014-08-19 10:31:58 följande:

     


     En liknande fundamental företeelse som också har med bisarr svartsjuka, kontrollbehov och klädsel i ämnet är att kvinnor inte får simundervisning på normala villkor i skolor och i övrigt.
    Det är inte en fördom att de har speciella tider för badhus i segregerade områden för muslimska kvinnor. Andra kvinnor är också ?välkomna? för att minimera
    risken att det kallas förtryckande och segregerande.
    Men knappast normalt och tolerant för ett samhälle. Det segregerar.
    Det enda positiva är att människor lär sig simma, men varför inte på det för vårat samhälle normala villkor.


    Återigen ska religion få säregna regler.
    I Vårby gård t.ex stänger simhallen för män för att med religiös


    Hänvisning bara undervisa med muslimska normer.
    Man sätter upp täckande gardiner för fönstren och tejpar igen glipor.
    Män (Muslimska?) kommer ofta dit och frågar om det verkligen är


    ordentligt igentejpat så att inga kan se deras fru i badkläder.
    Det är förbjudet för män från 3 år att vistas i badhuset samtidigt.
    Är det tolerant och bra för integrationen, eller är det vansinnigt?


    Nu tror många att jag hittar på detta och är fördomsfull.
    Eftersom jag har bott i segregerade förorter så vet jag att det är sant


    Och även att det förekommer i skolor där muslimska föräldrar inte tillåter deras barn att gå i simskola med klasskamrater som är pojkar.
    Och Sveriges Radio har en bra dokumentär man kan lyssna på och ladda ned nu om denna företeelse:


     Simma in i Sverige - om kvinnosimmet i Vårby gård (20140817)


    http://sverigesradio.se/sida/poddradio.aspx?programid=2332&pid=909


    Låter vansinningt
  • Aqt
    realist14 skrev 2014-08-19 14:52:32 följande:

    Låter vansinningt


    Det är vansinnigt, men dokumentäten är väldigt snäll i public service anda. Inga kritiker frågas t.ex. Men tillräckligt informativ för att förstå att någonting har gått alldeles snett...!
Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.