• Maripossssa

    lön samma månad eller månaden efter landsting?

    kommer börja ett nytt jobb inom landstinget i uppsala. fast anställning med 3 månaders provanställning då jag tar tjänstledigt från nuvarande jobb kortade dom ner provans från 6 till 3 mån.
    Jag kommer börja jobba den 18 augusti. Får jag lön i slutet av augusti för dessa två veckor? 

  • Svar på tråden lön samma månad eller månaden efter landsting?
  • Fontana

    Det vanligaste när man är "tillsvidareanställd" - åtminstone inom stat och kommun - är att man får lön den 25:e för innevarande månad. Alltså får man egentligen förskott för dagarna 26 - 30/31. Sedan justeras eventuell frånvaro på nästa månads lön.

    Så ja, jag skulle tro att du får lön för två veckor i slutet av augusti. Men säker är jag inte. Kanske lika bra att ringa lönekontoret på Landstinget och fråga?

  • missan75
    Maripossssa skrev 2014-08-05 09:35:48 följande:

    Ja jag har ju inget nr till lönekontoret så det är lite svårt annars hade jag gjort det


    Det är troligtvis inte omöjligt att ta reda på. Ring växeln på stället du ska börja jobba på så kan de säkert hjälpa dig.
  • Birgitta02
    Maripossssa skrev 2014-08-05 09:35:48 följande:

    Ja jag har ju inget nr till lönekontoret så det är lite svårt annars hade jag gjort det


    Du ringer naturligtvis till växeln och ber att få bli kopplad till lönekontoret.

    Blir du heltidsanställd så får du lön innevarande månad, dvs augusti. Kommer du jobba obekväma arbetstider så kommer ob-tillägget på septemberlönen, medan grundlönen kommer i augusti.
  • Birgitta02

    Rättelse: Inte "heltidsanställd". Jag menade "tillsvidareanställd".

Svar på tråden lön samma månad eller månaden efter landsting?