• Forumvärd

    Skogsbranden i Sala- vad skulle du ta med dig?

    Det rasar en fruktansvärd skogsbrand i området kring Sala. Människor tvingas att evakuera och lämna hus och hem. Det är den största skogsbrand i mannaminne. En fruktansvärd situation för alla involverade
    Jag hoppas innerligt att man får kontroll över den snart.

    Att få ett besked om evakuering måste kännas otroligt svårt. Jag satt här och tänkte igår på vad jag skulle ha gjort själv. Vad skulle jag ha tagit med mig och vart skulle vi ha tagit vägen?

    Så min fråga idag är vad skulle du ta med dig?
    Ponera att du bara har en timme på dig att lämna
    Diskutera gärna i tråden för det är svårt att få till en omröstning som omfattar allt.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skogsbranden i Sala- vad skulle du ta med dig?
  • Forumvärd

    Jag satt som sagt och funderade kring det här igår.
    Vad skulle jag ta med mig om jag bara hade en timmes notis.

    Det blev lätt ångest framkallande faktiskt om jag ska vara ärlig.
    Men djuren så klart och foton och andra minnessaker.
    Frågan är hur mycket jag skulle lyckas få ihop på en timme.

  • Anonym (G)

    Eftersom man har en timme på sig, så finns bara ett vettigt alternativ. Flera av sakerna ovan.

  • Shorona

    Barnens favoritgossedjur, datorn med alla foton på och en låda med barnens sparade bebiskläder. Självklart barnen, katten och kaninen också. Resten är världsligt.

  • UCharlotte

    Jag skulle fokusera på det som inte går att köpa på nytt: levande ting och minnen.


    Intellekt i bimbodräkt
  • Anonym (Djuren)

    Djuren (deras pass också) och oss själva, allt annat är döda ting, möjligen vår hårddisk där alla fotografier ligger- nya som gamla inscannade. Plånboken kan ju vara bra med leg och allt. 

    Svårt att säga hur man skulle reagera, tror inte att man reagerar speciellt rationellt. Jag menar, familjer som börjar packa in tv, spel osv när de ska evakueras NU.. förhoppningsvis har en försäkring som kan täcka förlusterna och bygga ett nytt liv om huset brinner ner.. rädda sig själva och djuren- liv som inte går att återuppliva/få åter..

    Känns dock dumt att sitta här och ponera hur en själv skulle agera då en i lugnan ro kan tänka igenom detta,.. lider verkligen med alla däruppe. :/ 

  • Fjärilslarv

    Plånboken, medicinlådan, medicinnecisären och givetvis Hera min sköldpadda. Skulle det vara ont om tid, så skulle Hera gå först, medicinerna kan jag alltid få nya recept på, men Hera är ju min bebis.

  • Fjärilslarv

    På en timme så skulle jag kunna packa Hera och i alla fall hennes lampor i bilen, terrarium kan man alltid ordna något provisoriskt.
    Jag skulle också packa ned medicinlådan och min medicinnecisär givetvis.
    Skulle jag ha tid efter det, så skulle jag packa ned hygiensaker.
    Min handväska med plånboken i skulle komma med Hera ut i bilen.

  • Anonym (Särbo)

    Mina hundar, foton, dagböcker, pengar, medicin, dator, mobil.

  • Anonym (!)

    Man äger för mycket saker om man behöver mer än en timma på sig att fylla en stor ryggsäck (som skall orkas bäras på ryggen) och klättra upp i ett träd.

    Jag bodde i USA, i en indianby, som barn (jag är vit och svensk - mina föräldrar jobbade där). Det var en vis indianhövding som sa detta till mig. Jag har levt efter det sedan dess. Alla mina viktigaste saker får plats i min största ryggsäck. Resterande ägodelar kan ersättas.

  • lövet2

    På en timme skulle jag hinna plocka massor. Problem skulle däremot uppstå om jag var ensam, eftersom jag då måste plocka åt hela den övriga familjen också. I så fall skulle det bara bli foton och minnessaker. Om var och en ansvarade för sitt däremot, så skulle jag ta lite av varje (minnessaker, kläder, pengar, viktiga papper, mat ...).

Svar på tråden Skogsbranden i Sala- vad skulle du ta med dig?