• Snova
    Äldre 14 Feb 23:16
    11707 visningar
    162 svar
    162
    11707

    Kärringar på väntabarn gympan!!!

    Så har vi det på Friskis & Svettis, Kungsholmen i STHLM... Jag kanske är sniken/känslig men ärligt talat så tycker jag att de ska hålla sig därifrån. Jag går på en del baspass med fullt med pensionärer och tycker att det är sååå skönt att slippa dem på väntabarnpassen. Men ett par lyckas ta sig in ändå, morr!

    Är jag överkänslig?
    Är det likadant på andra väntabarnpass i STHLM/landet?

    Kopierar en insändare jag nyss skrev till Friskispressen; (vaddå mkt tid över? )

    "Jag väntar barn och gillar Friskis Väntabarn pass. Stör mig dock på att det är en del äldre damer som går på dem... Förstår att det är bekvämt för er då det inte är så mkt folk och prickpass (billigare) trots att klockan är 18 (primetime).

    Däremot är det skönt för oss att få en stund med andra gravida och att kunna prata om knipövningar eller "intima" saker med folk i samma situation. Då är det inte speciellt trevligt med "sega damer" på gympagolvet. Det finns så många andra pass för er, detta är det enda vi har så låt oss ha det i fred, snälla!

    Tack från Snova och Lillan i magen"

    Sega damer kan man tolka på olika sätt, praktiskt! Parenteserna skrev jag nu för att icke Friskismedlemmar skulle fatta.

  • Svar på tråden Kärringar på väntabarn gympan!!!
  • Janki
    Äldre 17 Feb 22:07

    Är ny användare av familjeliv och tycker det är jätteintressant att följa olika trådar och få inspiration och tips. Men nu är jag lite avskräckt från att lägga in mina egna inlägg och kommentarer när jag märker hur otrevlig tonen är från vissa som svarar. Det verkar som om man går in för att nästan mobba, och det trodde jag inte hörde hemma här. Synd, för det är så otroligt givande att läsa och få tips av andra.

  • Aihnoa
    Äldre 17 Feb 22:14

    Det är väl självklart att väntabarn passen är för gravida Jag som inte har barn går väl heller inte på öppna förskolan eller kyrkis (trots att man kan fika billigt på kyrkan )
    Dit kan jag gå när det är för vuxna istället (lika gott fika)

  • Snova
    Äldre 18 Feb 14:40

    Tack för stöd och uppmuntran!

    Janki, hoppas att du inte blir alltför avskräckt, oftast är det trevligt här och man kan för det mesta undvika de kontroversiella frågorna. Visst förstod jag att jag skulle få olika åsikter när jag starade denna tråd men jag hade iofs aldrig trott att det skulle bli såhär! Att folk skriver "jag gillar inte dig helt enkelt" och _bara_ går in här för att bråka känns smått sjukt på riktigt...

    Annabus, varför i hela friden ska du in och skriva in mina trådar om du inte gillar mig? Låt bli att ens läsa dem och framförallt, gå inte in bara för att bråka och förstöra vilket är det enda jag sett dig göra i mina trådar på sistone.

    tuva, jag har förklarat 17 ggr varför jag ej vill välkomna damerna men de är välkomnna på alla andra pass såklart! Fattar ej vad du menar med att mammorna kansked också tar plats från fullt betalande? Att de skulle kunna ha ett "dyrare" pass på tiden istället för väntabarnpass?

    ainhoa, bra jämförelse!

  • Janki
    Äldre 18 Feb 15:01

    Nej jag blir nog inte avskräckt, men jag tycker det är lite märkligt att man går in med en sån attityd, för ditt inlägg var ju inte kränkande eller elakt på något vis. Plus att man kunde läsa att det var lite med glimten i ögat som du kritiserade de äldre damer som gick på grav passen. Jag håller med dig, personligen vill jag också att passen skall vara till för gravida just för att man ska kunna känna sig helt "hemma" om du förstår vad jag menar. Tilläggas bör väl innan jag blir påhoppad, att jag har ingenting emot människor, varesig dom är gamla, unga gula eller blå. MEN ibland är det skönt att vara bland likjasinnade. Hoppas att alla förstår vad jag menar.

  • tuva74
    Äldre 18 Feb 16:17

    :-O

    Hoppas du uppmärksammade min smileyblinkning. Jag tyckte du var lite hårt mot damerna, känns väldigt otrevligt att kallas kärring o sega damer. Vi måste visa varandra respekt och försöka se världen från andra perspektiv. Någon annan tycker att folk med barnvagnar tar upp hela gatan och bör hålla sig inne (sant! en gubbe hoppade på mig på norrmälarstrand, "är jag bredare än du?" frågade jag försynt men fick bara en morrning till svar).

    I ditt inlägg frågar du faktiskt om du är överkänslig, sniken/känslig... då måste du också vara beredd på att få svar på frågan. Och mitt svar är att visst ska inte icke-gravida (oavset ålder) ta plats från gravida om passet är fullt, men om det finns plats? Varför utesluta icke-gravida? Varför benämna äldre damer som kärringar och sega damer? Det är respektlöst och låter illa tycker jag.

    Och på avdelningen respekt, så är det självfallet respektlöst att skriva "jag tycker inte om dig helt enkelt" osv, sådana argument förstör ju bara debatten. Tummen ner för personliga påhopp!

  • Snova
    Äldre 18 Feb 16:27

    Såg din smileygubbe! Som sagt skulle jag aldrig kalla en trevlig dam "kärring" likaväl som att jag kan kalla en otrevlig 30-åring "kärring"... Det är mer hur man beter sig tycker jag och iom att så många hakat upp sig på det så skulle jag ha förtydligat det/uteslutit ordet. Har ej skrivit det i texten utan enbart härinne som synes.

    Jag kommer fortsätta använda det ordet och blir jag själv kärring en dag så fine, då blir jag väl det! Ska dock försöka undvika det oavsett jag är 30 eller 70!

    Undrar hur många ggr jag måste säga att jag var beredd på olika svar och har inga problem med med att man tycker olika men man kan ju kotargumentera för det. Jag kan likaväl säg att flera inte godtar mina åsikter då!

    Vi tycker olika och det är helt ok eftersom vi kan uppföra oss ok mot varann. Vissa härinne är däremot heltrista som det du nämner ovan är det värsta exemplet på. Att skriva så och att anmäla till höger och vänster sabbar ju bara och bygger upp mer ilska. Där är vi överens!

    Om jag ska vara petig så uppskattar nog inte de flesta äldre män att bli kallade gubbe heller!

  • Snova
    Äldre 18 Feb 16:29

    kotargumentera=motargumentera!

    Och N Mälarstrand är så bred att där borde alla få plats by the way. Ses kanske där så kan vi raca med vagnarna!

  • tuva74
    Äldre 18 Feb 16:45

    Ha ha touche! Gubbar/kärringar! Det har du onekligen helt rätt i! (Denna äldre man var dock en GUBBE, med just dina argument ovan om ordval... )

    Anmälningarna är säkert bra ibland, men kan verkligen bli lite out of proportions! Jag skrev bla ett inlägg i en tråd "Jag kan tipsa om XX som verkligen gör bra YY". Det blev borttaget pga att det klassades som reklam. Antagligen någon därute som inte gillade YYY.

    Lite OT men för alla race på Norrmalarstrand behöver vi mammor vara beredda med kommentarer till arga personer, är är några :
    -är jag o min barnvagn verkligen bredare än du?
    -har du inte sjövett? minsta fartyget väjer!

  • Snova
    Äldre 18 Feb 17:57


    Håller helt med om att gubbar är ok enligt min klassificering efter beteende. Gubbe är inte lika illa som kärring men kärring saknar riktig motsvarighet för män. Gubbjävel kanske är så när man kan komma men det är nästan värre än kärring...

    Tack för tipsen om N Mälarstrandskommentarer. Man får väl väja dem över kanten i värsta fall.

    Vill man vara elak kan man säga; Såg du att det stod "svag kaj?".Men elak vill man ju inte vara!
  • annabu­s
    Äldre 18 Feb 18:04

    kan ju säga att jag oxå blivit anmäld.. för nåt jag inte tycker är nödvändigt att anmäla...

    snova.. skulle uppskatta om du kunde svara mina inlägg i ditt krypin..

Svar på tråden Kärringar på väntabarn gympan!!!